• Kanelkakan

min hund tugga sönder kompisens skor

Har en valp som råkade tugga sönder kompisens skor. Glömde säga till henne att ställa in dom i skoskåpet.
    Självklart sa jag att jag ska stå för ett par nya. Nu har hon köpt ett par för 1600 kr. Hon säger att jag kan betala så mycke jag vill, att jag inte behöver betala allt. Hennes gamla skor va 1 år gamla. Hur mycket skulle ni stå för? Tycker det är lite svårt o bestämma hur mycket jag ska betala... så behöver några åsikter... 

• Svar på tråden min hund tugga sönder kompisens skor
  • Heavenlyfaith

500 Inte mer iaf, för 1 år gamla, tycker jag....

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Jezamine

Kommer jag hem till folk med valp så ser jag själv till att ställa skorna när valpen inte kommer åt dem.Så du skall absolut inte betala mycket.

Jag är INTE avstängd
  • Heavenlyfaith
    Jezamine skrev 2010-11-15 18:51:47 följande:
    Kommer jag hem till folk med valp så ser jag själv till att ställa skorna när valpen inte kommer åt dem.Så du skall absolut inte betala mycket.
    Det kan jag absolut hålla med om... Ska man egentligen betala något? Borde det inte ligga under ett eget ansvar när man vet om att valp finns där hemma??
  • Jezamine
    Heavenlyfaith skrev 2010-11-15 18:55:58 följande:
    Det kan jag absolut hålla med om... Ska man egentligen betala något? Borde det inte ligga under ett eget ansvar när man vet om att valp finns där hemma??
    Ja något sunt förnuft har man väl som besökare
    Jag är INTE avstängd
  • Heavenlyfaith
    Jezamine skrev 2010-11-15 18:57:32 följande:
    Ja något sunt förnuft har man väl som besökare
    Ja... inte tar jag då betalt om väninnans bebis dreglar ner tröjan... Tungan ute
  • JBC

Skulle ALLA GÅNGER betala om någon av mina hundar bet sönder nåt som var mina besökares. Min hund och hemma hos mig  = min sak att hålla koll på. Jag ställer inte undan skorna bara för att den jag kommer till har valp, och jag har alltid hållit koll på mina hundar när dom har vart små så att sånna olyckor inte ska hända. Däremot så tycker jag inte att du ska behöva betala hela notan för skorna, 500 låter mer rimligt.

• Bibbidi
    Jezamine skrev 2010-11-15 18:51:47 följande:
    Innan jag träffade min kille så hade jag 0 erfarenhet av hundar överhuvudtaget och skulle då inte ha ställt undan skorna: eftersom jag inte ens skulle ha tänkt tanken att någonting skulle kunna ske.
  • LillaNovaK

Schysst av dig att betala, uppenbarligen inte alla som hade gjort det....

Jag hade nog kollat lite vad skorna som hunden hade sönder kostade och utgått ifrån det. Men om det är ett par lite dyrare skor så kanske 500 kr.

• Bibbidi
    JBC skrev 2010-11-15 19:40:00 följande:
    Skulle ALLA GÅNGER betala om någon av mina hundar bet sönder nåt som var mina besökares. Min hund och hemma hos mig  = min sak att hålla koll på.
    true
  • Cia o krabaten

Jag hade absolut skaffat ett par motsvarande!
    Min hund=mitt ansvar
    Precis som om mitt barn skulle ha sönder en TV eller glasgrej eller så.
    Schysst av kompisen att du inte behöver betala hela, men 1000:- kanske ksulle vara rimligt då, fast jag hade nog ersatt hela. Varför ska hon stå för resterande? 

• Heavenlyfaith

Skulle jag vara den som bjöd in o min hundvalp åt upp min väns skor så skulle jag givetvis erbjuda betalning.
    Var jag däremot gästen så skulle jag ALDRIG be att bli ersatt för mina skor! 

• Insatt

Jag hade betalat 1600 spänn för det var det ett par nya skor kostade!

• Lathundarna

Beror på vilken typ av sko det var valpen bet sönder. Jag hade absolut inte betalt fullpris för ett par 1 år gamla skor, men är det kvalitétsskor (Gortex och liknande) så hade jag självklart hostat upp en summa.

• Mikkan90

Vilken snäll kompis du har.
    Tycker att det är en självklarhet att betala tillbaka för skorna.
    En bra summa är väl vad ett par likadana skor skulle kosta idag.

Är ni väldigt nära vänner, och hon verkligen insisterar så
    kanske det skulle bli "kompis pris" på 700 kr eller liknade.

Men sen beror det ju på hur mkt pengar man har också, skulle aldrig
    kräva någon stor summa om det hade varit min kompis och hon ex var
    fattig student. Då har man nog oftast lite överseende.
    Fast har man hundvalp (djur i huvudtaget) så har man förhoppningsvis lite pengar undanlagda :)

• Kanelkakan

Tack för alla åsikter.
    Jag har funderat och tänkte fråga henne om vi går halva vägen. Så jag betalar 800 kr. Så får vi se vad hon säger. De är min kusin o vi träffas inte så ofta pga att vi bor långt ifrån varandra. Hon har själv haft hund, så hon vet väl lite hur de är..... 

• Kinya
    Insatt skrev 2010-11-16 11:53:37 följande:
    Jag hade betalat 1600 spänn för det var det ett par nya skor kostade!
    Ja, fast det står ingenstans om de nya skorna var likvärdiga med de gamla. De gamla (söndertuggade) kanske var ett par helt vanliga skor som kostade 500 kr medan de nya är skor av en helt annan typ och ett bättre märke och därför kostar mer. Hon ska ju inte betala vad de nya kostar utan vad de gamla söndertuggade kunde anses vara värda efter ett års användning.
Svar på tråden min hund tugga sönder kompisens skor