• WTF

Hur få bort rödvinsfläck?

Ja, som sagt, går det? Testade med Tabort och Vanish, utan resultat. Funderar nu på Galltvål, men hur gör man bäst då? Eller har ni andra tips och erfarenheter?

• Svar på tråden Hur få bort rödvinsfläck?
  • Heavenlyfaith

När fläcken är ny är det salt som är lösningen... det suger ur blod o rödvin...

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • vi3

gno in salt i fläcken.. vittvin ska ma kunna hälla på direkt när man spillt rött vin så ska den ta bort de röda färgämnet.. testa båda vettja

• Amoudara

"Rödvinsfläckar är lättast att få bort om du tar hand om dem på en gång när du har spillt. Strö salt eller potatismjöl på fläcken, det suger upp vinet. En gammal fläck som inte går bort kan du bli av med genom att hälla på vitt vin som löser upp fläcken. Torka sedan noga och häll på lite vatten om det behövs. Vittvinsfläckar får du bort med kallt vatten eller kokande mjölk."
    http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1319

"Åsikterna om hur man får bort rödvinsfläckar på bästa sätt går isär. Ett vanligt tips är att använda sig av salt eller potatismjöl så att färgämnet sugs upp och därefter kan man lägga klädesplagget i hett vatten. Andra menar att man inte ska hälla salt på tyget eftersom det tränger in i fibrerna och förvärrar det hela. Ett alternativ kan då vara att stoppa ner tyget i kokande vatten och se fläcken lösas upp.
    I svåra fall – använd glycerin. Blanda vatten och glycerin i en skål och lägg i plagget med fläcken i ca 15 minuter. Vad glycerinet gör att lösa upp garvsyran.
    Vid vita plagg kan man lägga den i blöt i en skål med vatten, vätesuperoxid och några droppar ammoniak."

http://www.dopguiden.se/gordetsjalv/husmorstips.html

Kanske något av ovanstående råd kan vara till hjälp?

• Madelenn

prova galltvål,gnugga in i fläcken o låt verka en stund, sen in i tvättmaskinen men dom andra kläderna :) funkar ALLTID för mig med ALLA fläckar :)

• Divine6996

En soffa, som klädseln inte går att ta bort från...hur gör jag då. Salt kan väl bleka tyget???

Svar på tråden Hur få bort rödvinsfläck?