• Videkorgen

Vilka viner att bjuda på? Rött och vitt

Vi ska ha gäster, och vi vet inte vilka viner vi ska bjuda på.

Vi blir typ 16 pers, och vi ska ha både vitt och rött såklart.

Vitt = Riesling?
    Rött = Merlot?

Hjälp!

Det blir italienskt, huvudrätt kött och pastabaserat.

• Svar på tråden Vilka viner att bjuda på? Rött och vitt
  • Videkorgen

Är det ett vin som de flesta gillar? Det måste vara något som passar de flesta smaker =)

• Menhir

Till pastarätter är en av mina favoriter Lindemans bin 45 (en klassiker till sommarens grill!). Den är inte så tung men är ändå inte mjäkig.

Vita viner tycker jag personligen är lite knepigare. Vad ska ni äta till? En god, men förvånansvärt billig, gewurztraminer är Hilltop som passar till en förrätt med tex gravad lax (och så funkar det till mycket thaimat där jag ibland kan tycka det är svårt att hitta bra vin).

• mosterYster

En tysk Riesling blir aldrig fel. Rödvin: ska ni ha box så välj utifrån land. Argentina och Sydafrika är med största sannolikhet bra val.

Om ni ska köpa flaskvin: vad ligger budgeten på (per flaska)?

• Emerun

Drack ett supergott vitt vin hos syrran i somras, Vicars Choice hette det, väldigt lättdrucket( dricker inte så mkt, är inte så förtjust i alkohol, nåt glas ibland men det vinet var verkligen gott)

• Videkorgen
    Menhir skrev 2010-11-15 19:35:42 följande:
    Till pastarätter är en av mina favoriter Lindemans bin 45 (en klassiker till sommarens grill!). Den är inte så tung men är ändå inte mjäkig.

Vita viner tycker jag personligen är lite knepigare. Vad ska ni äta till? En god, men förvånansvärt billig, gewurztraminer är Hilltop som passar till en förrätt med tex gravad lax (och så funkar det till mycket thaimat där jag ibland kan tycka det är svårt att hitta bra vin).
    Okej, ska fundera på Lindemans.... =)

Det blir inget lax eller så. Tack för tips
  • Menhir
    Videkorgen skrev 2010-11-15 20:13:49 följande:
    Okej, ska fundera på Lindemans.... =)

Det blir inget lax eller så. Tack för tips
    Köp hem o prova!

Provlaga maten (eller något liknande) och ha vinprovning. Systembolagets personal är också bra att rådfråga förståss men till syvende o sist är det ju en fråga om personlig smak.
  • Videkorgen
    mosterYster skrev 2010-11-15 19:38:05 följande:
    En tysk Riesling blir aldrig fel. Rödvin: ska ni ha box så välj utifrån land. Argentina och Sydafrika är med största sannolikhet bra val.

Om ni ska köpa flaskvin: vad ligger budgeten på (per flaska)?
    Tack för tipsen om land på rödvin. Och jag lutar nog åt riesling. Det blir nog boxar tror jag. Vi har ingen direkt budget, är ändå en "liten" middag =)

Tack ni som svarat!
  • mosterYster
    Videkorgen skrev 2010-11-15 20:19:17 följande:
    Tack för tipsen om land på rödvin. Och jag lutar nog åt riesling. Det blir nog boxar tror jag. Vi har ingen direkt budget, är ändå en "liten" middag =)

Tack ni som svarat!
    Jag bor i Tyskland och ärligt talat har jag blivit så förbaskat kräsen på vin sen jag kom hit. Skit också, liksom, nu måste jag ha "bra" vin för att det ska vara värt att dricka

Kollade runt lite på de svenska boxvinerna och jag hade nog valt ett sydafrikanskt om jag skulle servera kött. Black Granite har jag smakat, det var gott. Rijks likaså. Ska du servera människor som inte har vinvana skulle jag satsa på ett "blaskigare" vin (lättare, skulle nog andra säga ) som tex Chakana. Lycka till med middagen!
  • mosterYster

Och förresten, just vitviner är ju tyskarna superbäst på, ta den här Wildboar's Rock, den funkar toppen till det mesta! <Kuriosa: den produceras i närheten av där jag bor!

• astalacasta
    Jag är svag för spanska viner, dessa är goda till en köttbit:
    Condes de Vilaboa
    Navajas
    Lat42

Det fanns ett italienskt vin i det tillfälliga sortimentet för hösten som hette Dragone. Lite töntigt namn och etikett, men det var gott.

Apropå tipset om Lindemans ovan, så tycker jag Lindemans chardonnay fungerar som tips på vitt vin också. Men jag håller också med om att rieslingviner oftast är de vita viner som jag tycker är goda.
  • astalacasta

Hoppsan, såg just att du ville köpa boxar. Då rekommenderar jag Roodeberg eller Rawsons Retreat. Eller kanske Barone Ricasoli.

• sallybuse

Rött i box.Opal spring,Drosty hof.

Vitt vin i box.  Tanja,  Ett som där finns 3 apor på.

Dessa viner är kanon goda så bara välj du.

Svar på tråden Vilka viner att bjuda på? Rött och vitt