• Nilly

Varför får man minnesluckor då man dricker?

Får alltid det då jag dricker, har fått det sedan jag va ung och började att dricka.
    Va 15 då jag började dricka och fick ofta minnesluckor, sedan blev det mer o mer och nu om jag går ut (ca 1-3 ggr om året bara...) så får jag alltid minnesluckor.
    Kan väl erkänna att jag inte spottar i glaset men tar jag det "lugnare" så får jag ändå luckor.
    Då jag va ung så drack jag väldigt mycket då vi va ute och har väldigt svårt att sätta en gräns då det räcker. Är så fortfarande.
    Numera är jag i stort sett aldrig ute på krogen men undrar varför man får minnesluckor?

Får ni ofta det?

• Svar på tråden Varför får man minnesluckor då man dricker?
  • Änglatuss

har du sett reklamen som går på tv, dom förklarar de lite där
    men jag minns inte hur de va

de finns mer om de på hemsidan de gör tips om oxå!

• mumsisen

jag har tyvärr oxå haft det det är hemskt eller hur! :/

• Manga Is

Jag får minnesluckor oavsett om jag dricker eller inte, när jag går ut och festar.

Undrar vad DET beror på.

Något svar på din frågar har jag inte tyvärr.

• Nilly

Ja, det är jättehemskt!
    Sist jag va ut (nästan 1 år sen!) så minns jag inte ens hur jag kom ner till taxin då vi skulle till utestället.
    Väl inne på "krogen" så har jag lite luckor hit o dit.
    Är skitobehagligt, man har ju ingen koll alls.
    Sen är jag rädd att göra bort mig såklart. Tänk om man börjar gråta, tjafsa eller vad som helst!
    Fy!

• Dino78

Hjärnan kan delas in i tre delar:

- kräldjurshjärnan som sköter det mesta
    - däggdjurshjärnan som sköter intelligensen, t.ex. språket
    - människohjärnan som skapar och håller liv i känslomässiga förbindelser.
    Första bedövas människohjärnan och sedan däggdjurshjärnan när man druckit. Till sist bedövas kräldjurshjärnan men det beror på hur mycket man druckit.
    Dom första bestående skadorna vid stor alkoholkonsumtion drabbar människohjärnan och inte intellektet (tankeförmågan). Känslolivet skadas känslomässigt och man får problem med att prata och "fungera" med andra människor. Retlighet, blödighet och svartsjuka är väldigt vanligt hos människor som dricker mycket alkohol.

Man får också problem med närminnet, d.v.s. att man får minnesluckor. Minneslucka är när en person inte vet vad han/hon gjort eller vad som har hänt under en kortare tid.

Det finns flera olika typer av minnesluckor, två av de är greyout och blackout.

Greyout innebär suddiga eller oklara minnesbilder av en kortare period, oftast några timmar lång.

Blackout, som inte är vanlig typ av minnesluckor och är mest vanliga hos de som druckit mycket under lång tid, innebär att man inte kommer ihåg någonting under en längre period, som kan vara så lång som 48 timmar.

Alla typer av minnesluckor är varningssignaler på riskfylld konsumtion.

(rippat från www.mimersbrunn.se/arbeten/1502.asp)

• Dino78

Du bedövar väl så mycket att du helt enkelt inte är förmögen att ta in information eller att du inte överhuvudtaget får någon information för att du är för avtrubbad.

Kolla här:

www.festmetoden.se/

• Dramaonline

Vad jag minns så är det två problem.

Antingen är man så knall så man inte lägger märke till saker. Ens prioriteringar blir konstiga när man har druckit. Ibland kan det ju hända när man är nykter också, att man har suttit och tänkt på annat, när man kör bil, och inte minns om det var rött eller grönt vid förra trafikljuset, till exempel.

Eller så stör alkoholen insorteringen av informationen till stället man minns. (Det är väl mest det man menar.)

Svar på tråden Varför får man minnesluckor då man dricker?