• Anonym (hejhej)

Gravid Bristningar??!!! Berätta eran erfarenhet

Hej! Vad vet man om bristningar? är det ärftligt? eller kan man smörja för att undvika!

Hur gjorde ni??

Jag vet att min mamma och syster fick när dem var gravida..så är de stor risk att jag också får?
    Jag har redan 2-3 på magen från förut när jag gick upp lite i vikt.. är såklart lite orolig att hela magen ska vara full av bristningar när jag fött barn. Det är väl värt det i slutändan men kan man påverka att inte få bristningar så vill jag verkligen göra det.. TIPS tas gärna emot!!  

• Svar på tråden Gravid Bristningar??!!! Berätta eran erfarenhet
  • JenLyckan

tror den biten är väldigt individuell , men att de flesta ändå får mer eller mindre bristningar, jag smörjde magen med tigerbalsam dagligen efter sonens födsel, och nu så syns det nästan inte alls att jag ens har haft bristningar, då jag trotts allt hade hyfsat mycket.. :) så det funkade för mej iaf =) men tror inte man ska smörja med något så pass starkt medan bebis är kvar i magen.. men efteråt e d bara å tuta å köra ;D

• Lindreas

Nej, man kan inte påverka om man får bristningar eller inte. Det är hormonellt och genetiskt. Om din mamma och syster fått bristningar så är det stor risk att du också får det. (Fast min mamma och syster fick det inte, men jag lyckades...)

Att smörja hjälper inte mot bristningar, eftersom de uppkommer längre ner i huden, inte uppe vid ytan. Men hudlotion hjälper dock mot graviditetsklådan, så smörj ändå!

• Nyfiken gul

bristningar är  hormoniellt och därmed slumpmässigt förekommande och inget man kan förebygga.

bristningar kan klia och det kan vara skönt att smörja in sig så gör gärna det, men det hjälper inte MOT bristningarna att smörja sig.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • eec82

min mamma fick inga jag har fått mittpåmagen å nu då ajg e gravid ser de ju gigantiskt ut. Men de går ju tillbaka å blir ett litet område sen efter förlossningen. (detta e andra graviditeten), fick bristningar sista dagarna då ajg gick över tiden. Tyckte de var superjobbigt men 2 månader efter förlossningen tänkte jag inte på dem. 6 månader efter hade de bleknat å var vita å syntes knappt.

• Anonym

Som det redan sagts så nej det går inte motverka bristningar genom att smörja in sig med diverse krämer som finns. Det finns många som säger att det har fungerat för dom när dom använt krämer mot bristningar och då inte heller fått bristningar men dom skulle förmodligen inte ha fått iallafall då.

• irre85

Jag fick bristningar över hela magen överallt..och på sidorna. Smörjde med allt jag kunde kommer över som inte va farlitg för barnet men det hjälpte inte ett smack mot dom iaf. Dock va de så klart skönt o ha magen smörjd. Men som tidigare talare: det beror på hormoner och kan tyvärr inte förebyggas..

• Anonym (hejhej)
    illythedestroyer skrev 2010-11-15 21:40:54 följande:
    Jag fick bristningar på tvären. Det du, inte så kul med en rynkig mage, haha
    Jasså.. haha det lät lite annorlunda!  
  • Anonym (hejhej)

Jaha tack för tipset.. ska försöka komma ihåg det när bäbisen är ute ur magen sen i sommar! Inte visste jag att det hjälpte! Verkligen värt ett försök sen!

• Anonym (hejhej)

TACK för alla svar, då vet jag! Får helt enkelt gilla läget om det dyker upp massor bristningar senare! Men ska såklart smörja ändå, det gör jag ändå dagligen!

Svar på tråden Gravid Bristningar??!!! Berätta eran erfarenhet