• Anova

Vad heter julsången på svenska?

Åhhhhh jag blir galen!!  (ja jag är galen, det är två veckor kvar till 1a advent och jag lyssnar på julmusik).

Jag har sjungit i kör i 15 år och vet att jag någon gång under åren sjungit detta stycke med svensk text. Jag kommer bara inte på vad den heter eller hur texten går.. Någon som kan hjälpa mig?

Stycket heter Angels from the realms of Glory.

">

Ni som inte gillar julen eller kristna sånger, klicka inte på länken!!

• Svar på tråden Vad heter julsången på svenska?
  • Anova

Har gjort en sökning på just detta och visst, den går också under benämningen Gloria in excelsis deo. Fast det är ju ett ganska återkommande tema inom klassisk/sakral musik, så det ger mig ingen ledtråd till den svenska texten som är det jag egentligen vill åt

Men tack i alla fall..

• JuliaåRonjasmammis

Jag är också gammal körsångare, tillika julnörd, men har aldrig sjungit denna med svensk text så det vore väldigt intressant att få höra den!

*väntar*

Don't mess with my integrity!
  • Hjärter Dam100

Jag har inga högtalare på min dator så det är inte så mycket mening för mig att kolla länken, jag har därmed ingen aning om melodin på den låten du menar. Men det finns en jullåt där texten går typ:

Vi har hört en änglaskara sjunga med stor kraft och fröjd.
    Ekot hördes tydligt svara rungande från bergens höjd

Och sen sjunger man Gloria in excelsis deo. (Fast med långdraget Glo-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-ria)

Finns nån mer vers tror jag, hittar dock inget på google.

• Anova

Hjärter dam100!!!
    Ja men det är ju den texten jag letar efter! Tusen tack för hjälpen! Nu har jag hittat den på youtube också, så nu kan jag få ut hela texten. (Dessutom finns den inspelad i två versioner alt och sopran).
    Du har gjort min dag!
    Tack en gång till, nu blir det "vi har hört en änglaskara" på julafton...

• Anova
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-11-18 02:43:48 följande:

Jag är också gammal körsångare, tillika julnörd, men har aldrig sjungit denna med svensk text så det vore väldigt intressant att få höra den!

*väntar*

Det är inte världens bästa inspelning.. Men här har du sopranstämman med svenk text!

">

• Hjärter Dam100

Kul att jag kunde hjälpa till Glad Jag är också gammal körsångare och har sjungit den där nån gång och jag har ett ganska bra sångtext-minne.

• JuliaåRonjasmammis

Oh tackar! Då kan jag plåga familjen med min något rostiga sopran  ikväll!Tungan ute

Don't mess with my integrity!
  • TobeyK

Herdar vad betyder detta, varför dessa jubelljud,
    Herdar ni kan väl berätta, vad vi fått för glädjebud.
    Gloria in excelsis deo

Svar på tråden Vad heter julsången på svenska?