• Skarpa

Borgvattnets prästgård - erfarenheter?

I somras bodde jag med några kompisar en natt i Borgvattnets prästgård. Skulle vara intressant att höra erfarenheter från fler som har gjort det (både folk som tycker sig ha upplevt spökerier, och folk som inte gjort det )

Jag själv är skeptisk i hjärnan (typ att det finns många alternativa förklaringar till "allt" som är mer troliga än övernaturliga förklaringar), men grymt spökrädd i hjärtat (vägrar t.ex. att kolla i spegeln när jag går på toaletten på natten eftersom jag är säker på att jag skall se någon stå bakom mig då).

• Svar på tråden Borgvattnets prästgård - erfarenheter?
  • Halkatla

Jag sov där med två kompisar när vi gick i nian. Vi delade på en dubbelsäng, och jag låg i mitten. Jag vaknade på natten av att täcket rycktes av oss, och ingen av mina kompisar hade rört sig...

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • trollmammsis

ooo dit vill jag också åka   har hört berättelser som jag tror är därifrån

• Skarpa

Var med om en hel del på det känslomässiga planet i Borgvattnet, men inget som jag inte kan förklara bort som "hjärnspöken" även om jag inte vet om jag skulle våga övernatta där igen nu.

Var ett rum som jag knappt klarade av att gå in i. Tog mig en meter innanför dörren, sedan var det så psykiskt jobbigt att fortsätta längre in att det inte gick.

Vi hade seans på kvällen och jag fylldes av känslor som inte kändes som mina egna (började t.ex. gråta oförklarligt).

Kände av vad som verkade vara en kroppsvärme intill mig, och hörde ljud som av springande barnfötter och diverse dunsar från övervåningen när alla var på nedre våningen (och sedan inga sådana ljud när vi gick upp).

Som sagt, sådant som kan bortförklaras som hjärnspöken, men som ändå påverkade mig väldigt starkt känslomässigt, så jag är inte säker på varken den ena eller den andra förklaringen

• Hugful80
    Koo skrev 2010-11-16 09:56:11 följande:
    Var ett rum som jag knappt klarade av att gå in i. Tog mig en meter innanför dörren, sedan var det så psykiskt jobbigt att fortsätta längre in att det inte gick.

Vad bevisar det mer än att du skrämt upp dig själv?

Som sagt, sådant som kan bortförklaras som hjärnspöken, men som ändå påverkade mig väldigt starkt känslomässigt, så jag är inte säker på varken den ena eller den andra förklaringen

Förmodligen var det just "hjärnspöken". Dock är ju dina känslor äkta och ingenting att förakta.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Hugful80
    Halkatla skrev 2010-11-16 09:50:26 följande:
    Jag sov där med två kompisar när vi gick i nian. Vi delade på en dubbelsäng, och jag låg i mitten. Jag vaknade på natten av att täcket rycktes av oss, och ingen av mina kompisar hade rört sig...
    Förmodligen kastade någon av sig täcket i sömnen. Inte så mycket mer med det.
    Vad är mest troligt, att någon gör något fysiskt i sömnen eller att det flyger in ett gammalt spöke och rycker av er täcket?
  • Skarpa
    Hugful80 skrev 2010-11-17 19:49:23 följande:

Vad bevisar det mer än att du skrämt upp dig själv?

Ingenting - det har jag inte påstått heller Däremot är det just en upplevelse som jag tyckte mig tja... uppleva, och det var just upplevelser av Borgvattnet som jag var nyfikenpå, av vilken typ det än månde vara
    Hugful80 skrev 2010-11-17 19:49:23 följande:

Förmodligen var det just "hjärnspöken". Dock är ju dina känslor äkta och ingenting att förakta.

Troligt. Som jag skrev så har jag en skeptisk hjärna även om hjärtat inte riktigt hänger med
  • Halkatla
    Hugful80 skrev 2010-11-17 19:50:10 följande:
    Förmodligen kastade någon av sig täcket i sömnen. Inte så mycket mer med det.
    Vad är mest troligt, att någon gör något fysiskt i sömnen eller att det flyger in ett gammalt spöke och rycker av er täcket?
    Det känns ju som den logiska förklaringen, men den stämmer inte. Vi låg som sagt tre stycken under samma täcke (eller det sa jag förresten kanske inte från början?), jag ligger i mitten och vaknar av att täcket ligger nere vid fötterna på oss, samtidigt som mina vänner inte rört sig.

Hade jag inte upplevt händelsen som oförklarlig hade jag inte lagt den på minnet. Men visst, det ska inte uteslutas att det kan ha varit ett hjärnspöke.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • R Franklin
    Halkatla skrev 2010-11-17 21:22:33 följande:
    jag ligger i mitten och vaknar av att täcket ligger nere vid fötterna på oss, samtidigt som mina vänner inte rört sig.
    Om du vaknar av att täcket ligger vid fötterna, hur vet du då att ingen av dina vänner har rört sig innan du vaknade?
  • Halkatla
    R Franklin skrev 2010-11-17 21:37:34 följande:
    Om du vaknar av att täcket ligger vid fötterna, hur vet du då att ingen av dina vänner har rört sig innan du vaknade?
    Med tanke på hur lättväckt jag är så skulle jag i så fall ha vaknat av att kompisen rörde sig i sängen. Tänk dig själv skillnaden mellan att någon står vid fotänden av din sänge och rycker av dig täcket, jämfört med att den du ligger bredvid slänger iväg täcket med armen eller benet, och sedan lägger tillbaka nämnda arm eller ben i viloläge. Det känns olika. I det ena fallet fjädrar til exempel madrassen - i det andra fallet är underlaget helt stilla.
  • R Franklin
    Halkatla skrev 2010-11-17 21:45:01 följande:
    Det känns olika. I det ena fallet fjädrar til exempel madrassen - i det andra fallet är underlaget helt stilla.
    Absolut så känns det olika. Men en förutsättning för att känna skillnaden är att man redan är vaken.
  • kamomillmilla

Spenderade en natt där med min gamla klass. Sov i det blå rummet med fötterna mot dörren, pallade inte att ligga kvar då det där förbaskade fotot på barnet skrämde skiten ur mig. Men det är ju mer för att jag skrämde upp mig själv till sån grad att jag inte kunde ligga kvar. Skrattande

Förutom det så påstod en annan tjej att någon klappat henne på kinden och grät nå förfärligt ute i allrummet på övervåningen. En timme senare var det tydligen ok att gå tillbaka och sova igen så antar att det inte var så hemskt trots allt..

• Hugful80
    Halkatla skrev 2010-11-17 21:22:33 följande:
    Det känns ju som den logiska förklaringen, men den stämmer inte. Vi låg som sagt tre stycken under samma täcke (eller det sa jag förresten kanske inte från början?), jag ligger i mitten och vaknar av att täcket ligger nere vid fötterna på oss, samtidigt som mina vänner inte rört sig.
    Hur kan du vara säker på att inte du eller dina kamrater flyttat på täcket och sen lagt sig som förut? Det är ju den mest troliga förklaringen.
  • Hugful80
    R Franklin skrev 2010-11-17 21:37:34 följande:
    Du hann före.
  • Hugful80
    Halkatla skrev 2010-11-17 21:45:01 följande:
    Med tanke på hur lättväckt jag är så skulle jag i så fall ha vaknat av att kompisen rörde sig i sängen. Tänk dig själv skillnaden mellan att någon står vid fotänden av din sänge och rycker av dig täcket, jämfört med att den du ligger bredvid slänger iväg täcket med armen eller benet, och sedan lägger tillbaka nämnda arm eller ben i viloläge. Det känns olika. I det ena fallet fjädrar til exempel madrassen - i det andra fallet är underlaget helt stilla.
    Bara för att du sover lättväckt i vanliga fall bevisar det ingenting. Kan du ärligt talat inte komma ihåg någon annan gång under hela din livstid då du vaknat, något har hänt, och du tänkt "skumt att jag inte vaknade, jag som brukar vara så lättväckt"?

Ibland är inte förklaringen så mystisk.
  • Halkatla
    SkrattandeHi hi! Jag förstår att ni är skeptiska. Hade jag läst samma sak om någon annan hade jag reagerat exakt likadant. Era argument är fullt logiska, och ni har helt rätt. Jag kan inte vara säker på någonting. Förmodligen finns det en logisk förklaring - det brukar ju göra det.

Men utifrån hur jag känner mig själv, sängens beskaffenhet och mina vänners rörelsemönster så kvarstår det faktum att jag där och då med hela min intelligenta, kritiska och skeptiska hjärna inte kunde få det hela att gå ihop.

Spöke
  • R Franklin
    Halkatla skrev 2010-11-18 08:15:48 följande:
    Men utifrån hur jag känner mig själv, sängens beskaffenhet och mina vänners rörelsemönster så kvarstår det faktum att jag där och då med hela min intelligenta, kritiska och skeptiska hjärna inte kunde få det hela att gå ihop.

Spöke
    Och då väljer du att ta ett logiskt språng och förklara det oförklarade (Inte oförklarliga) med spöken?
  • Sannive

Det finns ett avsnitt utav "Ghosthunters International" där de utreder precis den här prästgården. Kanske skulle vara något för dig TS att kika på?

• qenzo

Bor inte långt ifrån Borgvattnet och har varit där säkert  hundra gånger genom åren. Har aldrig upplevt ngt öht. Avsnittet med GHI var intressant dock, fast händelselöst.

• Kristina Dowling

Om ni gillar andar, hemsökta hus, spöken och hemliga sällskap - besök gärna min blogg www.eiramartell.com där jag lägger upp kapitel ur min nya bok som bland annat utspelar sig på Borgvattnets prästgård! 

Svar på tråden Borgvattnets prästgård - erfarenheter?