• sommarblomma1

Förslag på utbildning / arbete inom hälsa, friskvård, hjälpa andra människor

Jag är mammaledig nu ett år och spånar fritt på vad jag vill göra sen.

Är i dagsläget programmerare och systemutvecklare och har jobbat med det i över tio år. Älskar jobbet, arbetsuppgifterna och jag har det väldigt bra med mitt jobb då jag har väldigt fria händer och ett stort eget ansvar. Har lyxen att jobba hemifrån 2 dagar i veckan och enda nackdelen med jobbet är att jag har lång resväg och vill hitta ett jobb närmare bostadsorten.

Då jag nu spånar fritt känner jag att det kan vara kul att även göra något helt annat när jag ändå funderar på att byta jobb. Kan tänka mig att ta ett helt annat jobb som att jobba i affär eller liknande. Har även funderat på utbildningar och i så fall skulle jag vilja jobba med nåt inom hälsa, friskvård, något med att hjälpa andra människor på något sätt.

Har sneglat exempelvis på arbetsterapeut eller dietist, kostrådgivare mm. Även kollat på socionomutbildningen men den är på 3,5 år och jag har bara råd att studera i 3 år då jag sedan har maxat min csn.

Har tidigare utbildat mig på gymnasiet i tre år till barnskötare och sedan tre år på högskola till förskollärare. Sedan då såklart till programmerare och systemutvecklare. När jag lämnar min dotter på dagis så känner jag mig lite sugen på att jobba i förskola men samtidigt känner jag att det blir för mycket att både jobba med barn samt att ha egna småbarn. Lite därför jag skolade om mig.

Vad har ni för tips på arbeten och utbildningar? Några som man kanske inte själv tänker på?

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 10:04
    Arbete inom vården typ sjukhus eller arbete med äldre människor är inget för mig.
  • Svar på tråden Förslag på utbildning / arbete inom hälsa, friskvård, hjälpa andra människor
  • sommarblomma1

Någon med tips?

• sommarblomma1

Tack för tipsen! Mycket inressanta! Solig

Ja dryga ut skulle man kunna göra. Får räkna på om det går runt ekonomiskt. Jag och sambon äger hus och har visserligen förhandlat till oss en kanonränta men det kostar ändå, samt el etc och två små barn, just nu 3 månader och drygt 2 år.

Fler förslag?

• Villimey

Inom vilket område vill du arbeta som arbetsterapeuft? Mot funktionshinder? Dem flesta arbetsterapeufter tror jag arbetar inom sjukvård\geriatrik.
    Just hälsopedagog finns det nog ganska dåliga utsikter för vad gäller jobb men är det du vill så satsa på det ändå.

Nackdelar med att byta ykre kan ju vara att du får gå ner i lön och får mindre möjlighet att arbeta hemifrån.

• sommarblomma1

Vet inte riktigt inom vilket områd, men vad jag menar att jag inte vill jobba typ sjukhus är som sjuksköterska, läkare och dylikt då jag inte vill arbeta med nålar, blod mm.

Ja nackdelarna känner jag till och vet att jag inte får någon hög lön eller kan jobba hemifrån. Det är inte det jag är ute efter. Många tycker nog att jag är tokig som ger upp min höga lön på 36000 mot ett "vanligt" betalt jobb. Jobba hemifrån behöver jag inte göra om jag får lite närmare till jobbet istället.

• Villimey
    sommarblomma1 skrev 2010-11-21 10:59:03 följande:
    Vet inte riktigt inom vilket områd, men vad jag menar att jag inte vill jobba typ sjukhus är som sjuksköterska, läkare och dylikt då jag inte vill arbeta med nålar, blod mm.Ja nackdelarna känner jag till och vet att jag inte får någon hög lön eller kan jobba hemifrån. Det är inte det jag är ute efter. Många tycker nog att jag är tokig som ger upp min höga lön på 36000 mot ett "vanligt" betalt jobb. Jobba hemifrån behöver jag inte göra om jag får lite närmare till jobbet istället.

Ja men om det bara är själva "blodet" du vill undvika så kan du ju titta närmare på arbetsterapeuft, sjukgymnast, logoped.
  • miaik

Jag är utbildad hälsopedagog och både jag och många av mina klasskamrater har fått jobb.

• sommarblomma1
    miaik skrev 2010-11-21 18:13:06 följande:
    Jag är utbildad hälsopedagog och både jag och många av mina klasskamrater har fått jobb.
    Berätta gärna mer om vad för typ av jobb ni har fått! =) Även vad det är för slags arbetsplatser.

Just utsikterna att få jobb utifrån valet av utbildning är mycket jag tänker på. Min strategi nu är att ständigt följa vilka jobb som kommer in på arbetsförmedlingen. Jobb som ligger inom en viss radie från hemmet som jag skulle tycka vara intressanta om jag hade rätt utbildning.
Svar på tråden Förslag på utbildning / arbete inom hälsa, friskvård, hjälpa andra människor