• Dissan

Behöver hjälp av er flaskmatsexperter

Funderar på att sluta amma, då det inte funkar som det ska. Har nu några frågor tiller som är experter på området...

vad är nackdelen genetmot amning?
    Vilken ersättning tycker ni är bäst och varför?
    Finns det några därute som klarat att både amma och ge ersättning, alltså kan man byta ut vissa måltider? Vilka har ni i såfall bytt ut?
    Hur mkt ersättning ska man ge till en  månaders lite kille?
    Hur många gånger per dygn ger ni mat?

Hoppas att ni kan hjälpa mig, har nästan som dåligt samvete för att jag funderar på att sluta amma :(

• Svar på tråden Behöver hjälp av er flaskmatsexperter
  • 4mychildren

Jag slutade amma ganska abrupt då mjölken sinade för att sonen var oerhört ointresserad av brösten en lång tid. Nackdelen är väl att man måste tänka på att hela tiden ta med sig ersättning och flaska istället för att bara slänga fram tutten Skrattande Närhet kan man fixa ändå, man håller bebis nära när man ger flaskan o.s.v.
    Mängden ersättning är helt olika för alla då alla blir olika mätta olika snabbt. Ge bebis så mycket den vill ha helt enkelt. Blanda en mängd och sen ser du ju om bebis äter upp allt eller lämnar eller vill ha mer, då blandar du bara mer helt enkelt eller mindre nästa gång.
    Vi gav sonen mat (när han åt ersättning) ungefär var tredje timma, ibland oftare om han skulle sova eller så, då kändes det bäst om han somnade på mätt mage.
    Vi gav honom BabySemp (Sempers), med bakteriekultur i sig så magen höll igång bra. Han blev ganska hård annars av ersättningen. Men det är också bara att prova vilken ditt barn tycker om mest om det är NAN eller Sempers... Testa, testa, testa. Man kommer in i det ganska fort. I början är det ju ovant men det går bra efter ett tag. Lycka till !!

Så har vi gjort, vi är inga experter alls men detta har funkat för oss. 

• Miss Cee
    vad är nackdelen genetmot amning?
    Om man bortser från att amningsförespråkarna alltid kommer att hävda att bröstmjölk är bättre...
    - Det kan kännas smidigare att bara "Ta fram bröstet" än att behöva tillreda en flaska eller tänka på att ta med sig mat och flaska i tillräcklig mängd när man ska iväg. Bröstet har du ju alltid med dig.. Å andra sidan är det ju en enkel logistikfråga som man snabbt lär sig att hantera och fördelarna med att andra kan mata och att du inte behöver bry dig om såriga bröst, eller att du inte behöver öppna tröjan utan enkelt kan ge en flaska mitt i kön på ica uppväger.

- Det talas ofta om att man missar närhet om man inte ammar. Men det finns inget som säger att du inte kan ta av dig tröjan och ge nära kroppskontakt även vid flaskmatning. Och bara för att man ger flaska så slutar man ju inte att ha bebisen i famnen. Iaf har vi alltid gjort det.

- Det kostar pengar att köpa ersättning. bröstmjölk är gratis. Det är väl den enda "Nackdelen" som jag inte kan ge en å andra sidan på...

(Inte så stora nackdelar alls mao)

Vilken ersättning tycker ni är bäst och varför?
    En smaksak. de kostar ungefär samma. Om något så är det många som säger att spyorna luktar värre om bebisen äter semper än om de äter nestlés. ;) Testa båda så ser ni vilken bebisen föredrar.

Finns det några därute som klarat att både amma och ge ersättning, alltså kan man byta ut vissa måltider? Vilka har ni i såfall bytt ut?
    Ja du kan byta ut vissa måltider. Har hört flera som bytt ut just natten för att de då kan dela det jobbet med pappan. Jag pumpade i ca 6 veckor och gav bröstmjölk en gång om dagen och resten ersättning. (sonen vägrade amma och jag hann aldrig få igång produktionen i någon större utsträckning)

Hur mkt ersättning ska man ge till en  månaders lite kille?
    Det är faktiskt mycket enkelt: Man blandar till MER än man tror går åt och sen får bebisen äta så mycket och så ofta han/hon vill! Fri tillgång precis som med amning! Om du alltid ser till att det blir lite över i flaskan så kan du vara säker på att bebisen slutar äta för att den är mätt och inte för att det inte fanns något kvar.
    Du kan inte ge för mycket så länge du inte tvingar ungen att äta. De blir inte "Feta" av "För mycket" ersättning.
    Det står riktmärken på paketet, som du kan gå efter när du provar första gången. Men tänk på att det är bebisen som ska styra hur mycket den vill ha. Inte vad som står på paketet.

Hur många gånger per dygn ger ni mat?
    När bebisen är hungrig?!! Ibland har det varit ca var 3.e timme, när han blev lite äldre ville han äta varannan istället (men åt inte större portioner). En del vill äta en gång i timmen och det är också helt normalt.
    Du låter bebisen styra helt enkelt, på samma sätt som om du ammade.
  • bizzy

du behöver inte alls ha dåligt samvete för att du funderar på att sluta amma! bebisen kommer må precis lika bra, och det är ju det som är huvudsaken.
    Jag har bara gett ersättning så jag kan ej jämföra med amning, men jag tycker det är superbekvämt med ersättningen. hade alltid med mig pulvret i såna småburkar gjorda för det och sen en liten termos med vatten, alt. om man är ute på restaurang kan man bara be de som jobbar där att värma vatten.

Svar på tråden Behöver hjälp av er flaskmatsexperter