• Maddoxito

Hjälp mot foglossning

Jag väntar mitt andra barn och med mitt första så tänkte jag "hur kan folk gnälla, det är inte alls jobbigt att vara gravid, det är ju bara att skratta bort allt det som känns lite", vilket jag lite får äta upp lite nu.

Jag har fått foglossning, och herre min skapare vad ont det gör. Jag känner mig handlingsförlamad, jag kan inte köra bil utan att det gör ont, klä på mig, gå, stoja med sonen etc. Jag vaknar till o med på nätterna när jag ska flytta lite på mig att det gör ont..

Jag vet att jag inte är ensam om det här så dom som vill får gärna skriva tips och råd på vad man kan göra för att det ska göra mindre ont.. Lite tips och ideer kanske :)

• Svar på tråden Hjälp mot foglossning
  • 73Lillan

Ajj... vet precis hur det känns med foglossningar!! Väntar mitt andra barn nu (v.8) och har inte fått några känningar än, tack och lov. Men med min första graviditet var det skitjobbigt med foglossningarna, redan i v.16 hade jag så ont att det var problem att gå. Fick ett sånt där graviditetsbälte som man spänner runt höften, och det hjälpte väl liiiitegrann en stund, men inte tillräckligt om man ska orka jobba mm. Så jag pratade med en sjukgymnast jag känner och hon satte akupunkturnålar på mej. Redan efter 3 behandlingar var jag betydligt bättre! Efter 5 behandlingar helt bra!! Så jag rekommenderar verkligen att prova!!!! Men, jag fick utskällning av barnmorskan... eftersom de INTE rekommenderar akupunktur...

• Zixi

Hade oxå mycket foglossning så jag lider med dig TS. Undvik att överanstränga dig och cykla istället för att gå. Foglossningsbälte tyckte jag var bra, då kunde jag gå i dubbel hastighet (2*myrsteg )
    De sista 3 månaderna av graviditeten satt jag mest soffan, att gå ut i köket och hämta ett glas vatten var så smärtsamt att jag lät bli om jag inte var supertörstig.

Nu snart 4 mån efter förlossningen är foglossningen nästan borta och det är fantastiskt att kunna promenera igen  

Har tyvärr inga supertips men du har mitt medlidande

2010-07-20 3040/50
  • Maddoxito
    73Lillan skrev 2010-11-16 13:48:48 följande:
    Ajj... vet precis hur det känns med foglossningar!! Väntar mitt andra barn nu (v.8) och har inte fått några känningar än, tack och lov. Men med min första graviditet var det skitjobbigt med foglossningarna, redan i v.16 hade jag så ont att det var problem att gå. Fick ett sånt där graviditetsbälte som man spänner runt höften, och det hjälpte väl liiiitegrann en stund, men inte tillräckligt om man ska orka jobba mm. Så jag pratade med en sjukgymnast jag känner och hon satte akupunkturnålar på mej. Redan efter 3 behandlingar var jag betydligt bättre! Efter 5 behandlingar helt bra!! Så jag rekommenderar verkligen att prova!!!! Men, jag fick utskällning av barnmorskan... eftersom de INTE rekommenderar akupunktur...
    Hur får man tag i sånt där bälte ? aha det visste jag inte att dom inte gjorde.. Ska prata med min bm och se vad hon säger om akupunktur. för det är fruktansvärt att gå runt o ha ont hela tiden :/
    Zixi skrev 2010-11-16 14:05:45 följande:
    Hade oxå mycket foglossning så jag lider med dig TS. Undvik att överanstränga dig och cykla istället för att gå. Foglossningsbälte tyckte jag var bra, då kunde jag gå i dubbel hastighet (2*myrsteg )
    De sista 3 månaderna av graviditeten satt jag mest soffan, att gå ut i köket och hämta ett glas vatten var så smärtsamt att jag lät bli om jag inte var supertörstig.

Nu snart 4 mån efter förlossningen är foglossningen nästan borta och det är fantastiskt att kunna promenera igen  

Men det känns som att jag inte ens går längre. O en cykel äger jag inte ens haha. Men det är lite så jag har det nu med,. Jag går gärna inte i onödan, torka mig efter duschen va ett projekt det med. Tycker synd om hundarna som behöver långpromenader. Jag ska absolut kolla upp det där bältet, 2 myrsteg är ju bättre än ett iaf :D Tack så mycket :)
  • busfisk

Fy för foglossning! Lider med dig!!
    Själv är jag nu i v. 29, foglossningen började nog i runt v. 20 och blev bara värre och värre. Förra veckan visste jag inte vart jag skulle ta vägen, det gjorde så ont. Det började även stråla ner i benen, ungefär som ischias. Men... den här veckan känner jag nästan ingenting, det försvann i stort sett över en natt!! Det enda jag har ändrat på är att jag tre gånger gör lite "gymnastik"=) Jag ligger på rygg med böjda ben, fötterna i golvet och gör 15 st "höftresningar". Efter det stretchar jag genom att ta tag i ett knä i taget, för det mot huvudet och räknar till 15. Detta försöker jag göra tre ggr/dag. Vet ju inte om det är denna enkla träning som har hjälpt mig men det kan ju vara värt att prova. Väldigt jobbigt och ont i början när man ska komma ner och upp från golvet...
    Kram från en som nu kan gå igen...

• Maddoxito
    busfisk skrev 2010-11-17 12:44:11 följande:
    Fy för foglossning! Lider med dig!!
    Själv är jag nu i v. 29, foglossningen började nog i runt v. 20 och blev bara värre och värre. Förra veckan visste jag inte vart jag skulle ta vägen, det gjorde så ont. Det började även stråla ner i benen, ungefär som ischias. Men... den här veckan känner jag nästan ingenting, det försvann i stort sett över en natt!! Det enda jag har ändrat på är att jag tre gånger gör lite "gymnastik"=) Jag ligger på rygg med böjda ben, fötterna i golvet och gör 15 st "höftresningar". Efter det stretchar jag genom att ta tag i ett knä i taget, för det mot huvudet och räknar till 15. Detta försöker jag göra tre ggr/dag. Vet ju inte om det är denna enkla träning som har hjälpt mig men det kan ju vara värt att prova. Väldigt jobbigt och ont i början när man ska komma ner och upp från golvet...
    Kram från en som nu kan gå igen...
    Då ska jag börja testa det på engång.. Tack så hemskt mycket för hjälpen så får jag hoppas att det hjälper mig lika bra som det hjälpt dig :D
  • Maxbox
    Maddoxito skrev 2010-11-16 15:09:17 följande:
    Hur får man tag i sånt där bälte ? aha det visste jag inte att dom inte gjorde.. Ska prata med min bm och se vad hon säger om akupunktur. för det är fruktansvärt att gå runt o ha ont hela tiden :/
    Zixi skrev 2010-11-16 14:05:45 följande:

Men det känns som att jag inte ens går längre. O en cykel äger jag inte ens haha. Men det är lite så jag har det nu med,. Jag går gärna inte i onödan, torka mig efter duschen va ett projekt det med. Tycker synd om hundarna som behöver långpromenader. Jag ska absolut kolla upp det där bältet, 2 myrsteg är ju bättre än ett iaf :D Tack så mycket :)
    www.gulare.com/shop/index.php&cPath=83
  • Familjen L

Hejsan!

Här har du en gravid tjej, som har BF 7/2-2011. Jag fick foglossning runt vecka 20. Jag hade som tur då detta band, som redan är nämt i tråden. Sen köpte jag en aloe vera gel, av min syster. Hon har blivit återförsäljare av forever living.

Denna aloe vera MSM gelen www.foreverliving.se/sv/vara-produkter/hudvard/kroppsvard/aloe-msm-gel

funkar mycket bra för mig. Nu kan jag gå utan detta bälte, som  jag annars hade på mig nästan dygnet runt tidigare.

Så jag rekommenderar verkligen denna gel, den hjälpte för mig redan efter 3 insmörjningar.

• Vildungen

Är gravid i v 34. 3:e grav. Hade foglossning vid förra grav, aldrig blivit helt bra mellan grav.  och nu har jag känt av försämring sedan v 13, ca.

Har fått akupunktur, enligt forskning jag hittat så är det den bästa lindringen vid foglossning. Har man lindriga besvär kan man bli bättre med lättare motion. Dock verkar de flesta läkare ordinera vila, då man tror att det kan förlänga återgången efteråt om man rör sig för mycket.

Har även fått en glidmadrass att ha i sängen, underlättar vändningar på natten. Jättebra! Vaknar inte längre så fort jag rör mig. Prata med sjukgymnasten.

Tycker det låter konstigt att BM inte rekommenderar Akupunktur. Med tanke på den forskning som finns. Min BM ger mig akupunkturen. Hjälpte till en början, men har tappat effekt, vilket det brukar göra efter ett tag.

Annars vila, värme och om du måste röra dig använd bälte. Själv har jag fått kryckor vilket gör att jag kan ta mig till det jag måste. Som i stort sett är BM för kontroll och ibland måste jag hämta 4-åringen på dagis.

• Bisca

Här är en till med foglossning. Nu andra grav. För mig har det hjälpt hyfsat med bäckenbälte, ffa i början. Men nu (v35) måste jag ibland ta T. Citodon på kvällen för att kunna sova på natten. Om Gula Rehabs bälte inte fungerar så kan du få remiss från VC till sjukhuset för utpvrovning av ett annat sorts bälte. I Umeå så heter stället ortopedtekninskt centrum (OTC) å jag gissar att det finns liknannde på andra sjukhus. Första grav var det bältet från OTC som var bäst för mig, medan nu så har jag enbart bältet från GulaRehab.

Ett inpass om detta med akupunktur är att de inte rekommenderar det under första trimestern, dvs v 1-12, men att det är okej därefter. Detta för att de vill försäkra sig om att inte öka risken för missfall.

Svar på tråden Hjälp mot foglossning