• ElinJ83

Bajs upp på ryggen - varje gång

Hej,

har ett problem och efterlyser lite tips och råd :)

Min dotter är 7 månader och när hon gör nr 2, vilket oftast är 3 ggr om dagen så hamnar 75% av bajset på ryggen om hon sitter upp. (vilket hon gör i princip all vaken tid)
    Detta är lite frustrerande då en hel del hamnar upp på ryggen och ibland när hon stretar emot vid blöjbytet får hon tom bajs i håret.
    Är vi då inte hemma utan ute på vift är detta mindre roligt.. Inte heller roligt att gå med kläder fulla av bajs i skötväskan..

En gång lyfte jag upp henne när hon bajsade för att lägga henne ner istället, då slutade hon att bajsa och hade ont i magen hela förmiddagen istället, inte så snällt av mamma kanske :(
    Vi använder pampers blöjor, har testat både Baby Dry och Active Fit men märker ingen skillnad.

Vill även tillägga att hon inte är lös i magen, det spelar ingen roll vilken konsistens bajset har, det hamnar där ändå...

Någon som vet någon bra lösning?

• Svar på tråden Bajs upp på ryggen - varje gång
  • Dr Mupp

Testa andra märken av blöjor.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • KossanMuu

Liberos up and go har jag till min dotter numera och de har ALDRIG läckt upp på ryggen. Dottern är väldigt smal så har haft problem med att blöjorna inte har velat sitta åt ordentligt runt midjan men dessa sitter som de ska.

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • brummagumman

Huggies är ganska långa och var det enda som
    Funkade när sonen gjorde stora tvåor.

• ElinJ83
    Dr Mupp skrev 2010-11-16 14:20:44 följande:
    Testa andra märken av blöjor.
    Haha, känner mig lite korkad som inte gjort det.. Vi hade Libero när hon var nyfödd, har även testat Huggies men var inte nöjd med något annat än Pampers.
    Libero var alldeles för hårda och hon fick märken, och Huggies luktade apa så forty hon hade kissat en gång :(

Ska köpa mig ett paket Libero o se om det blir bättre och hon klarar sig utan skavsår.. Önskar nästan man kunde köpa provpaket istället för ett fullt
  • Mumin80

Liberos up&go har funkat jättebra på dottern. Har aldrig läckt, trots att hon kryper, klättrar, sitter, ligger, vrider sig som en ål i sömnen osv. (nu 1 år)

• Mumin80
    ElinJ83 skrev 2010-11-16 14:25:52 följande:
    Haha, känner mig lite korkad som inte gjort det.. Vi hade Libero när hon var nyfödd, har även testat Huggies men var inte nöjd med något annat än Pampers.
    Libero var alldeles för hårda och hon fick märken, och Huggies luktade apa så forty hon hade kissat en gång :(

Ska köpa mig ett paket Libero o se om det blir bättre och hon klarar sig utan skavsår.. Önskar nästan man kunde köpa provpaket istället för ett fullt
    Vi började med Pampers och tyckte också att liberos blöjor för nyfödda var helt för hårda. Men nu när dottern blivit lite äldre och mera "tjockhudad" så känns det inte som något problem, i synnerhet som up&go-blöjorna ändå är gjorda för att vara flexibla. Vi började med up&go när dottern var runt 7-8 månader tror jag. Hon är en ganska smal unge, och pampers satt löst just i ryggen. Eftersom up&go har resår så håller dom inne allting på ett helt annat sätt. 
  • ingrid79

Minns att jag använde pampers när sonen var liten (gör jag även nu med dottern) men bytte till libero när han blev lite större. Tycker att pampers är bäst när de är små, emn libero är mkt bättre för större barn. Så testa att byta märke!

• Zixi

TS: om du löser problemet så tipsa gärna mig! Min lilla 4 månaders bajsar många ggr/dag och vi har haft mååååånga bajsolyckor. Har kommit fram till att det sker när hon sitter upp (vilket hon gjort sen hon föddes, i famnen då) så så snart hon gör antydan till att bajsa lägger jag henne ner, men det gäller att vara snabb för som du märkte bör man inte göra det medans de bajsar. Har testat olika blöjor men ingen skillnad.

Tror att det främst beror på positionen (sittandes) sen på mängd bajs (mycket i min bebis fall), kroppsform och blöjsort.

2010-07-20 3040/50
  • ElinJ83
    Mumin80 skrev 2010-11-16 14:28:27 följande:
    Vi började med Pampers och tyckte också att liberos blöjor för nyfödda var helt för hårda. Men nu när dottern blivit lite äldre och mera "tjockhudad" så känns det inte som något problem, i synnerhet som up&go-blöjorna ändå är gjorda för att vara flexibla. Vi började med up&go när dottern var runt 7-8 månader tror jag. Hon är en ganska smal unge, och pampers satt löst just i ryggen. Eftersom up&go har resår så håller dom inne allting på ett helt annat sätt. 
    Kanske är jag som är korkad, men är det inte svårt att byta en up and go om de inte kan stå upp? Vet ju att man river upp dem på sidan när man tar av dem, men att sätta på en sån på en sprattlande bebis, e inte det svårt?
    Olivia har spagettiben fortfarande :-P
  • ElinJ83
    Zixi skrev 2010-11-16 14:29:45 följande:
    TS: om du löser problemet så tipsa gärna mig! Min lilla 4 månaders bajsar många ggr/dag och vi har haft mååååånga bajsolyckor. Har kommit fram till att det sker när hon sitter upp (vilket hon gjort sen hon föddes, i famnen då) så så snart hon gör antydan till att bajsa lägger jag henne ner, men det gäller att vara snabb för som du märkte bör man inte göra det medans de bajsar. Har testat olika blöjor men ingen skillnad.

Tror att det främst beror på positionen (sittandes) sen på mängd bajs (mycket i min bebis fall), kroppsform och blöjsort.
    Jag lovar att återkomma om jag märker någon skillnad. Jag hade inte detta problem när Olivia var mindre, det är nu "på äldre dar" som detta har börjat...
    Har ju varit så nöjd med pampers innan så det är lite synd om jag måste byta. Aldrig ens en antydan till röd rumpa tex.. o då har hon nästan alltid sovit hela nätter så jag byter aldrig blöja på natten heller
    Kanske kan man köra pampers på natten och libero på dagen..hmm
Svar på tråden Bajs upp på ryggen - varje gång