• milagross

Massor av tankar, förlorade min dotter (v.21+2)

Det är 9 dagar sen som jag födde och förlorade våran dotter. En förlossning som bara startade, vet inte riktigt när den startade nu i efterhand så tror jag att den kanske startade redan en vecka innan "missfallet" men att jag inte förstod vad som var på gång, första barnet och allt!

Började som jag kan se det med kraftigare flytningar- såg flytningarna som normalt, inte illa luktande, inte färgade och trodde inte att jag hade uvi som många frågat ochd et hade jag inte heller. Senare kom sammandragningarna men väldigt väldigt svagt, tror att de började i torsdags och "missfallet" kom i söndags. Vilade i stortsett hela fredagen för att jag var ledig ifrån jobbe, bestämde mig att ta det lugnt och kände att magen arbetade men hade inte tanke på att det var en början till en förlossning. Kände av värkar hela lördagen, men inte ens då förstod jag vad som var på gång, men började bli oroligare frammåt eftermiddagen och kvällen. Men tänkte att jag var nojig. Gick och la mig tidigt på lördag kväll och tänkte att jag måste vila, vaknade vid 3 tiden av värkar men la mig till rätta och försökte sova, kände hur blött det blev i sängen och jag trodde at jag kissat enr mig men när jag kom till toaletten så såg jag blodet rinna ner för mina ben. och in till förlossingen där det konstaterades att fostret hade svaga hjärtljud och att det skulle bli abort. På söndagen klockan 16 så födde lilla Isa!

Min fråga är nu varför detta hände? Har läkartid om 3 veckor för att gå igenom provsvaren, många tankar snurrar runt och man kan inte låte bli att forska i vad som kan ha blivit fel? och något är det ju som är fel och jag tror att felet ligger hos mig.

-Jag och min sambo har haft oskyddat sex i 6 år och inte lyckats bli gravida innan nu pga av oregelbunden mens. Bara där ligger ju ett stort fel!
    -Jag plussade i v. 8, dåligt samvete över att jag festade stor del av dessa veckor, men jag viste ju inget, hade inte haft mens på ett halv år.
    - v. 10+5 var vi inne på VUL för att få konstaterat vilken vecka jag var i.
    - v. 13 var i inne hos BM tog prover + cell prov samt deltog i forskningsprojekt som jag inte minns nanet men det var just om virus, flytingar och förtidigt födda barn. Allt var okej på dessa provsvar.
    - v.17 var vi inne på RUL och allt var bra.
    - v. 20 pratade med BM i telefonen, allt var bra och vi bokade in besökstider.
    - v. 21+2 "missfall"

Är det någon som haft liknande problem? och vet var det var för fel? min tankar går just nu till försvagadlivmoder, -hals, -tapp?

Isa min ängel!
  • Svar på tråden Massor av tankar, förlorade min dotter (v.21+2)
  • artax

jag har ingen aning om varför, men vill verkligen beklaga!! :(

• Sunkiissed

Hej!

Först vill jag beklaga sorgen, jag hoppas du har nära runt dig som kan stötta dig <3

Jag fick mina tvillingar i v24, de överlevde. Var för 15 månadersen.
    Fick aldrig några svar på varför de kom så tidigt, inga prover visade någonting.

Veckan innan de kom så hade jag konstiga flytningar. Nästan som gummiklumpar. Var hos min BM på onsdagen och sa att något kändes fel, men hon sa bara att det var normalt, fredagen fick jag åka in..

Jag tror det var tappen som sakta försvann och orsakade klumparna.
    Sen ca 6 månader efter skulle jag sätta in spiral, en vecka efter åkte den ur, därför tror jag det är min tapp det är fel på. Jag hoppas det inte är tappen, utan att det just var för att det var två barn och min kropp inte klarade av två barn.

Kram till dig TS. 

• SaraJ90

Måste ha varit jättejobbigt för dig/er. Är själv rädd för att detta ska hända i min nästa graviditet.
    Födde min son i 33+6. Inte jättetidigt men ändå tidigt.

Mitt började också med flytningar någon vecka innan, men dom på mvc sa att det var vanligt.
    Togs även inte på allvar när jag ringde in till förlossningen o sa att jag haft flytningar och att jag hade sammandragningar ca var 30min. När jag kom in någon timma senare ändå p.g.a av att jag fått en blodig flytning ( troligsvis slemproppen ) så var min tapp endast 7 mm. Förlossningen gick inte att skjuta upp och jag födde några timmar senare.

Var faktist igår och pratade med en på gyn om hur man ska planera nästa graviditet.
    Det hon pratade om var tappen. Nu var min tapp normal men det måste kollas upp flera gånger nästa graviditet, om den skulle minskas mycket under en kort tid skulle man behöva bli sjukskriven och kanske inlagd, vilket jag inte hoppas på.

Jag frågade om det är lättare att få missfall om det är tappen som spökar, enligt henne så hade man lättare att få sena missfall,efter v.20. Inte de vanliga inom de tre första månaderna. 
    Jag skulle tro att det är din tapp. I det fallet så ska man nog kunna operera in ett cerklage.
    Är inte så påläst om hur det fungerar och sådär, har bara hört talas om det.

Men hoppas du får lite vetskap om vad det är som ligger bakom och att det kommer att gå bra för er i framtiden.

Svar på tråden Massor av tankar, förlorade min dotter (v.21+2)