• sjömanshustrun

Krampar/flaxar vid insomning...

Min dotter gör konstiga rörelser när hon somnat. Det dröjer några minuter efter att hon sluter ögonen, sedan börjar armarna fara, huvudet dras uppåt och hon "himlar" med ögonen. Detta håller på i några minuter, sedan kan det upprepas x flera innan hon somnar. Ibland gråter hon av "kramperna" och det händer att hon kräks upp lite bröstmjölk. 
    På BVC trodde sköterskan att det var magknip, men den teorin håller inte. Hon gör samma sak varje natt - ffa vid första insomningen (vaknar med 2-3h mellanrum och vill äta).
    Vad kan det vara? Rädd att det är Ep-anfall. Läste också om nattskräck, som stämde överens på vissa punkter (vid "anfallen" kan hon titta upp och verka vaken, men blicken är tom och pupillerna stora).
    Dagtid är tösen helt normal. Växer enligt kurvan och verkar utvecklas normalt. Äter bara bröstmjölk. Är i nuläget två månader gammal... 

• Svar på tråden Krampar/flaxar vid insomning...
  • kakmamman

Hur gammal e hon?
    Ifall hon e någon månad bara så e det jättevanligt, dom gör så när dom sover..dom har vissa perioder i sömnen där dom nästan e halvvakna och havsover..Då gör dom grimaser, ögonen kan vara halvt öppna och rulla lite..och andningen är oregelbunden!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • sjömanshustrun

Hon är två månader...
    Men "anfallen" kommer precis när hon somnat... brukar bebisar alltså göra så?
    Skönt att höra i så fall =)

• kakmamman
    sjömanshustrun skrev 2010-11-16 16:31:52 följande:
    Hon är två månader...
    Men "anfallen" kommer precis när hon somnat... brukar bebisar alltså göra så?
    Skönt att höra i så fall =)
    Ja det brukar dom..
    Att inte din bvc-sköterska har sagt något.. 

lugn icke-drömsömn andas bebisen med lugna, djupa andetag och kanske enstaka suckar. Den ligger helt stilla, men gör eventuellt små sugrörelser med munnen då och då och kan ibland rycka till. Dessa ryck kallas hypnagoga ryckningar och är helt normala. De sker även hos äldre barn och vuxna, särskilt vid insomnandet. Den lugna icke-drömsömnen är väl utvecklad hos nyfödda, men sker i kortare perioder än de hos äldre barn och vuxna. Under den första månaden kommer de lugnare sömnfaserna gradvis att bli mer kontinuerliga
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman

När min son var liten tänkte jag "herregud, ska det vara såhär"..Han andades häftigt, tittade ibland, ögonen stängdes..ögonen var halvtöppna men han såg veck ut, och andades häftigt.. Grimaserna i ansiktet var så roliga =) men det var när han itne sov så hårt =)

Om BVC säger att det inte är någon fara så behöver du nog inte oroa dig. Jag trodde min son hade svårt å andas föra tt det ibland lät som att han hämtade efter andan, men det gör dom, helt ofarligt!!

• sjömanshustrun

Att man inte berättar detta på BVC är konstigt! Har aldrig hört någon annan som varit med om liknande heller... 
    När kan man förvänta sig att det upphör/minskar? Tycker att det ser så otäckt ut... 

• Mseli

Hej,
    jag har en tremånaders som stökar runt en hel del vid insomnandet, ibland är hon alldeles vildögd eller helt tom i blicken för att i nästa sekund sova djupt. Har två barn som är äldre som också var oroliga så det är nog rätt vanligt, men tyvärr kommer jag inte ihåg hur länge det höll på. En lustig detalj är att många bäbisar slår rätt ut med armarna när dom ska somna in, det hände många vuxna också och sägs vara en kvarleva från när vi levde i träd och det kunde vara farligt att somna, jag har själv klippt till sambon några gånger och bäbisen får man bädda om lite för att hon inte ska vakna tvärt när armarna far ut.

• kakmamman

Om det är som jag tror att det är.. det vanliga, så slutade våran son med det vid 3 månader tror jag. Ibland gör han forfarande lite konstiga läten men inte såna där muskelryckningar =) nu e han 8 månader imorgon...

Hör dig för med BVC igen tycker jag, fråga om det är vanligt så kan hon/han nog berätta det =)  Dom flesta nyfödda bebisar gör sådär när dom halvsover, dom har lite roliga saker för sig =).. sök på google och läs lite =D

Men om du tycker att det är otäckt så ring BVC imorgon för en bättre förklaring, jag har ju inte sett hur din bebis håller på så jag kan ju inte säga vad jag tror =)!

• sjömanshustrun

Hoppas det slutar vid tre månaders ålder... då kan man nog mäkta med.
    SKönt att höra att fler har liknande erfarenhet. Var inställd på att få höra att dottern fått Ep...

• kakmamman
    sjömanshustrun skrev 2010-11-16 18:48:22 följande:
    Hoppas det slutar vid tre månaders ålder... då kan man nog mäkta med.
    SKönt att höra att fler har liknande erfarenhet. Var inställd på att få höra att dottern fått Ep...
    men krampar hon mycket eller edet små rörelser bara :S

man tycker ju att bvc borde ha sagt något om det inte var normalt..
  • Stealth
    kakmamman skrev 2010-11-16 16:42:39 följande:
    Ja det brukar dom..
    Att inte din bvc-sköterska har sagt något.. 

lugn icke-drömsömn andas bebisen med lugna, djupa andetag och kanske enstaka suckar. Den ligger helt stilla, men gör eventuellt små sugrörelser med munnen då och då och kan ibland rycka till. Dessa ryck kallas hypnagoga ryckningar och är helt normala. De sker även hos äldre barn och vuxna, särskilt vid insomnandet. Den lugna icke-drömsömnen är väl utvecklad hos nyfödda, men sker i kortare perioder än de hos äldre barn och vuxna. Under den första månaden kommer de lugnare sömnfaserna gradvis att bli mer kontinuerliga
    Den texten står alltså att finna på http://se.babycenter.com/baby/sleep/understanding 
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • sjömanshustrun

Hon gör ganska uttalade rörelser, rör på huvudet och flaxar ut med armarna. Ögonen är öppna, men hon är i ett drömliknande tillstånd. Svårt att förklara... Ibland fäktar hon så att hon vaknar - då gråter hon. Ibland råkar hon riva sig i ansiktet... Obestämd

Låter troligt att hon är i "lätt-sömn" och att hon rör på sig innan hon kommer in i djupsömnen.  

• kakmamman
    sjömanshustrun skrev 2010-11-17 13:33:01 följande:
    Hon gör ganska uttalade rörelser, rör på huvudet och flaxar ut med armarna. Ögonen är öppna, men hon är i ett drömliknande tillstånd. Svårt att förklara... Ibland fäktar hon så att hon vaknar - då gråter hon. Ibland råkar hon riva sig i ansiktet... Obestämd

Låter troligt att hon är i "lätt-sömn" och att hon rör på sig innan hon kommer in i djupsömnen.  
    Då är det nog helt normalt!
    Läs om spädbarns sömn på google, du kommer förmodligen bli helt lugn med detta!!
  • sjömanshustrun

Tack för tipset Skrattande

Svar på tråden Krampar/flaxar vid insomning...