Ni som rest till Egypten, vad tyckte ni?
Jag funderar på att ta med familjen till Egypten i vår. Jag undrar vad ni som har varit där tyckte. Var bodde ni? Var det dyrt? Barnvänligt?
Berätta gärna om er resa!!
Jag funderar på att ta med familjen till Egypten i vår. Jag undrar vad ni som har varit där tyckte. Var bodde ni? Var det dyrt? Barnvänligt?
Berätta gärna om er resa!!
Jag vill också veta!!:D ska dit med ett par kompisar på solsemester (inte supsemester)
Jag va utanför Hurghada i ett turistområde ( makadi bay) med 6 hotell, shopping osv precis vid havet- kanon fina hotell.
Ingen av oss blev magsjuka,maten va god. Priserna va bra fast vill man handla billigt får man åka in till stan och gå ifrån huvudgatorna lite.
Vi va där i mars månad precis innan sommarsäsongen drog igång och det va lagom varm ca 25 grader.
Vill ni åka till Kairo eller Luxor så rekommenderar jag att man inte bokar resa till Hurghada även om det går turistresor därifrån till kairo och luxor, de resorna va ganska dyra och tog lång tid.
Makadi bay är väldigt turistigt så vill man uppleva Egypten kanske detta inte är bästa stället.
De folk man mötte va väldigt trevliga och service inriktade samt att det räckte att man sa "nej" till försäljare så lämnade dem en ifred ( andra säger annat men så var det där vi va)
Inne i staden Hurghada upplevdde jag inte det som barnvänligt alls då trafiken är kaosartad- men hotellområdena är ofta inhängnade.
Det är 3 år sedan jag va där.
Tack!! fler?
Gillade det inte alls.
trulsa70: vad var det du inte gillade?
Har varit i Hurghada två ggr en utan barn och en med. Jag blev tyvärr magsjuk båda ggr,men jag hör nog till den känsliga typen. Blir alltid magsjuk utomlands:( Vi åkte med solresor i okt och bodde på Hilton. Standarden är rätt dålig i Egypten. Ett fyrstjärnigt hotell där är som ett med tre Sverige. Kan vara bra att veta!
Maten är inte så rolig ,men vi hade halv pension så vi åt på hotellet varje kväll med buffe. Praktiskt med barn ,men inte så kul för oss vuxna då det serverades samma mat varje kväll.
Stränderna är lång grunda och utan stora vågor. Väldigt smutsigt i vattnet dock så vi valde att bada i poolen.
Väldigt solsäkert och lagom varmt. Lagom lång flygresa.
Skulle inte åka till Kairo eller Luxor med barn. Jag var där utan barn och det är jag glad för. Stressigt, dålig luft, de kör som tokar, försäljarna är jätte påträngande vid turist attraktionerna. Trångt och lätt för barnen att komma bort.
Det mesta om jag ska vara ärlig. Maten, vädret, staden, människorna, stranden.
Jag har rest i över 30 länder varav många fattigare än Egypten, så det är inte så att jag är direkt kräsen egentligen men Egypten tilltalade mig inte alls. Att jag sen blev magsjuk och inte kunde gå till högskolan på 5 veckor efter gjorde ju inte saken bättre
Bodde i hurgada 5 min från flygplatsen på ett allinclusive hotel, vid stranden och reven... Helt underbart, kanske pinsamt att säga att vi inte var utanför hotellet en enda gång på den veckan vi va där ;)
Har varit i Egypten två gånger, båda gångarna bodde jag på Grand Hotel (Ving) i Hurghada. Båda gångerna i sept-okt :) Priserna har verkligen skjutit i höjden sen jag var där första gången. Vi betalade 13000 för två veckor och halvpension första gången, samma resa kostar ca 19000 om man åker i slutet av sept nästa år!
Rummen på hotellet är ingen höjdare, men stranden och omgivningarn är trevliga.
Var inte ute så mkt och kollade själva Hurghada då jag båda gångerna la tiden på utfärder. Var till Cairo, Luxor och på en öken- och snorkeltur. När vi väl var på hotellet så höll vi oss mest på stranden ;)
Visst är försäljarna påträngande och det ÄR smutsigt.. Men jag gillar det ändå. Historian, vädret, havet och öknen.. :)
Var lite dålig i magen båda gångerna jag var där, men inte mer än jag brukar bli i andra länder.
Kommer mest troligt att åka tillbaka framöver, men nu har vi målet inställt på andra resmål till att börja med. :)
Jag har varit både i Hugharda (Makadi Bay) samt i Sharm el Sheik.
Makadi Bay är som någon skrev ovan, en liten hotellby för turister vilket innebär högre priser, men billigare, väldigt fint och elegant. Barnvänligt då bilar där enbart får köra långsamt och alla där har ett "ärende" samt vackre långgrunda stränder och trevlig personal. Vi åkte in till Hugharda vid två tillfällen och där var fruktansvärt! Smutsigt, kaosartat, påtränande försäljare, stirriga män (och kvinnor) höga trottoarer och höga nivåskillnader allt som allt. Ocharmigt för att uttrycka sig milt.
Sharm el Sheik är en turistby det med, men mycket större än Makadi Bay. Jag älskade Sharm el Sheik! Så mysigt och med en vacker strandpromenad, helt okej priser och bra hotellstandard. Jag tycker man får mycket för 4 stjärnor (som vi bodde på). Vattnet är fräscht och man kan med lätthet åka ut till bra snorkelställen. Detta är mycket mer barnvänligt.
Vädret var fantastiskt vid båda tillfällen. Vi var där mars/april och då var dagarna heta med upp till 35 grader medan kvällarna var lagom svala. Jag hade en tunn kofta med mig ut på kvällarna som jag inte alltid behövde ta på.
MEN oavsett, är egyptierna mer påträngande, det är smutsigare där än hemma och man ska ha handsprit med sig och använda flitigt.
Vi har varit iväg tre år i rad, en gång till Hurghada, en gång till Sharm el Sheik och nu senast till Marsa Alam.
Första gången var till Hurghada i januari 2008. Då blev vi lite negativt överraskade av att det var så pass kallt i luften. Det var varmt i vattnet men det blåste väldigt mycket så det var inte så skönt att bada. Men hotellet var jättebra, Siva grand beach, och det var skönt att komma bort litegrann.
Andra gången var vi till Sharm el Sheik i december 2008 och det tyckte vi bättre om än Hurghada. Hotellet var bättre (Royal Albatros m Solresor), det var bättre väder och dessutom hade vår son hunnit bli så stor att han också började uppskatta att simma och snorkla.
I mars i år var vi två veckor i Marsa Alam och vi planerar att åka dit igen nästa år. Orten har inte så mkt att erbjuda utan det är undervattenslivet som gäller. Vi dök och snorklade och hade jättefint väder, om än blåsigt vissa dagar. 27-28 grader i både luften och vattnet. Varmast hittills! Så även nästa gång kommer vi att vänta till mars innan vi åker, då vi tyckt att de varit lite för svalt både i december och januari.
De första gångerna var vi jättenoga med att bara äta riktigt varm mat, ingen glass, inga kalla såser etc. Men nu senast åt vi allt och *peppar peppar* men ingen av oss har någonsin blivit dålig! Handsprit är ett måste!!