• Anonym

Jobbig första förlossning, chans att bli igångsatt med nästa?

Hej!
    Jag har en dotter på 10 månader som föddes under en för mig, jobbig och långdragen förlossning. Jag gick 17 dagar över tiden, och de sista 10 dagarna hade jag pinvärkar som gjorde att jag knappt inte kunde sova, ligga ner eller sitta (hade förmodligen en nerv som låg i kläm) så jag var helt slutkörd. Kunde dock sova lite i badkaret.  De sista tre dagarna åkte jag och min man skyttetrafik mellan hemmet och förlossningen, men med tanke på att värkarna inte var tillräckligt regelbundna så blev jag hemskickad.

I vecka 42+3 blev jag äntligen inlagd på förlossningen för igångsättning. Där konstaterades det att jag hade havandeskapsförgiftning (hade haft högt BT de sista veckorna och blev kollad extra på MVC) så jag fick dropp för min igångsättning. Hade dock fortfarande nerven i kläm så knappt någon smärtlindring hjälpte, EDA:n tog bara på ena sidan & allt slutade med att jag fick en bulkdos i EDA:n som hjälpte.

Min dotters hjärtljud gick dock ner så mycket under igångsättningen så att jag fick ha en läkare hos mig under en stor del av min förlossning. Om inte krystvärkarna hade kommit när de gjorde hade detta enligt läkaren slutat i ett akutsnitt.

Allt detta som hände gör nu att jag är livrädd för att föda igen. Tror du det finns en chans för mig att få en planerad igångsättning vid nästa födsel?

• Svar på tråden Jobbig första förlossning, chans att bli igångsatt med nästa?
  • lena2012

Hej!
    Det du beskriver är en långdragen trolig latensfas och överburenhet.
    Oftast  brukar vi inte dröja längre än till v 42+0   med en igångsättning.
    Förstår att du upplevde det som svårt .
    Eftersom du är omföderska en kommande förlossning så  kan man göra en planering med igångsättning  om du inte kommer igång av dig själv.
    Ska man göra en igångsättning så  ska det vara på vad vi kallar en mogen livmodertapp.
    Det kan man undersöka dagarna innan. Är den inte mogen så bör man avvakta.
    Ta upp det på MVC tidigt i graviditeten så att du träffar en läkare som går igenom förra journalen med dig och gör en planering.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Jobbig första förlossning, chans att bli igångsatt med nästa?