• Pumpalicious

Vet ditt barn vad en binda är för något?

Idag skrev jag ett blogginlägg som lät såhär;

Lillebror (2år) hittade en binda i badrummet, gick och hämtade sin skötbädd och sa åt mig att lägga mig ner så han kunde byta min blöja! Hahaha. Roliga unge!

Då fick jag en anonym kommentar; "Låter riktigt äckligt med bindan måste jag säga. Hur vet hans ens vad den används till?"

Jag blev helt paff, och såhär löd mitt svar på kommentaren;

Jag tycker inte det är det minsta äckligt med en ren, ny binda - men alla har vi olika åsikter vad som är äckligt här i livet

Hur han vet vad den används till? Tja, antingen har han väl hört att storebror kallar det "mammas blöja" eller så har han väl helt enkelt sett när jag varit på toaletten?
    Vi gör inte sån stor affär av något så naturligt som menstation här hemma.

När storebror var ca 2år frågade han oss vad det var för något, och jag såg ingen anledning att ljuga och berättade därför att mammor ibland måste ha dom i trosorna. Han kom då själv på ideén att kalla det mammas blöja.

Ledsen att jag äcklade dig

Kände att jag måste starta en tråd om detta, är ni öppna om sånna saker inför era barn eller ljuger ni om vad en binda är om dom frågar?

• Svar på tråden Vet ditt barn vad en binda är för något?
  • ingrid79

Min son (4år) vet både vad binda och tampong är. Inget konstigt med det och verkligen inte äckligt.

• Bibbidi

Hahaha! Hon som tyckte det verkade äckligt att ditt barn vet vad en binda är har antagligen fått en inre syn i huvudet där hon ser dig byta den framför dina ungar, när den är helt nedblodad. Då skulle jag förstå henne lite grann.

• Mizzz

Självklart. Min son fattade kring 2 års ålder att jag blöder i bland och använder en "mammaböja" då.

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Pumpalicious
    Bibbidi skrev 2010-11-16 17:54:26 följande:
    Hahaha! Hon som tyckte det verkade äckligt att ditt barn vet vad en binda är har antagligen fått en inre syn i huvudet där hon ser dig byta den framför dina ungar, när den är helt nedblodad. Då skulle jag förstå henne lite grann.
    det kanske dom har, om jag är ensam hemma med barnen låser jag aldrig in mig o då kommer dom ibland in.
  • Kaxelina

Tror inte mina tjejer vet vad en binda är. Har ingen mens och har inte haft på flera år. Men dom vet vad trosskydd är.

• JoWiAn

Min son vet vad en binda är och en tampong. Han är 5 år. Han vet också att stora flickor och mammor får mens när ägget i magen inte blivit träffad av en "fisk". Vi kallar det fiskar sålänge

• Mylla

Ja, jag pratar gärna om kroppsliga saker, ibland av ovana. Det är mitt yrke.  De kan väl namnen på det mesta som har med kroppen att göra.
    Det är lite kul vad folk kan tycka är äckligt. Det ska till mycket värre än en binda för att äckla mig.

• cloudberry79

Min nyblivna treåring vet precis vad en "pampong" och en en binda är (mammas blöja kallade han dem först). Det är väl ändå inte äckligt på något sätt?!

If you love me - please don't feed me!
  • 1969

När min store var liten och jag förklarade varför man behöver binda (om det lilla ägget o.s.v.) då utbrast han -VA, lägger du ÄGG??!!

• Nostalgity

Jo min 2 åring vet vad en binda är, och "pampong" som han också kallar det =P . Han ger mig en varje gång jag är på toa, han  tror jag behöver en ny varje gång hehe. .. men förklarar att mamma behöver den bara när mamma ska sova. Han brukar vilja riva av det där pappret som vingarna sitter under. Tycker inte det är äckligt på något sätt alls... utan lika naturligt som att jag byter blöja på honom.

Jamie 10/12 -08 <3
Svar på tråden Vet ditt barn vad en binda är för något?