• Liljekonvaljblomman

Kastrera eller inte? (hankatt)

Är så kluven för jag vet inte hur vi ska göra med våra två hankatter (6 månader gamla) Kastrera eller inte?

Vi bor i en liten stad nära skogen.

Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?

Har bokat en tid hos vetrinären men idag sa min kompis att hennes hankatt blev helt slö efter och busade ingenting och att hon ångrade sig.

Hur har ni andra gjort med era katter?

• Svar på tråden Kastrera eller inte? (hankatt)
  • Majsan70

Det är ju en självklarhet att kastrera sina katter. Katterna slåss inte om revir och vandrar inte iväg. De blir lugnare o behöver inte vandra runt o vara rastlösa.

När mina katter är färdiga inom aveln så kastreras de omgående och de mår utmärkt o busar o leker som förut.

• lennartsdotter

Fertila katter blir revirhävdande och tänker du ha hanarna ute kommer de förutom att göra alla honor de kommer åt på smällen slåss. Det är inte uteslutet att de kommer slåss med varandra. De kommer dessutom antagligen ge sig iväg på raggarstråk under löptider.

Även om katterna ska vara innekatter är det aldrig en bra idé att ha två fertila hanar tillsammas. Katter är solitära djur, visst de  uppskattar ofta sällskap och har avlats för att vara mer familjära men med fertila hanar får du så mycket solitär katt du kan få. Revirhävdande som kan resultera i slagsmål och revirpinkeri.

Du har två ungkatter, de kommer inte bli slöa av att kastreras. Ungkatter är helt enkelt inte slöa av sig oavsett vilket.

• dezibel

Självklart ska du kastrera dom!! Det finns inget positivt i att ha okastrerade katter.

• leolina1980

Självklart ska du kastrera. Det finns INGA fördelar med att ha okastrerade hankatter, om man inte ska använda dom till avel..

• amasonas

Absolut kastrera!

Har själv 2 hannekatter som blev kastrerade vid halvåret gamla.

De har inte blivit tjocka eller slöa alls, inte märkt någon skillnad alls ,de är 1 & 2 år nu. Katter behöver inte pinka revir, vi har aldrig några utomstående katter på vår gård, de håller koll på den med eller utan kulorFlört

jag kastrerade dom pga  att jag vlll att de ska hålla sig nära hemmet (funkar)
    Inte ska lukta apa när de kissar (funkar)'
    Inte hamna i onödiga slagsmål (funkar)
    Inte göra en massa kattungar med andra honkatter (funkar) 

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • 010306

Har kastererat alla våra 4 hanar. Födel : de springer inte lika långt bort om dem är utekatter, riskerar inte börja kissa revir inomhus eller på andras gårdar / grejer osv.
    Alla 4 är olika i personligheten fast dem är kastrerade, olika slöa dvs ;)

• janssonskatt

Kan inte komma på någon enda nackdel med att kastrera, bara man tänker på att de lättare går upp i vikt efteråt. Men det löses ju lätt med rätt mängd foder

• Kinya

Kastrera så snabbt du kan! Det finns inga fördelar med att ha fertila katter som sällskapkatter.

-Två fertila hanar som trivts utmärkt ihop kan helt plötsligt börja slåss om reviret när de blir könsmogna och risken finns att de inte kommer kunna bo tillsammas längre.
    -Risken för urinmarkering inomhus är stor!
    -Risken för att de kommer skrika, skrika och skrika är stor. De skriker även på nätterna.
    -Om du tänker ha dom ute (vilket jag inte rekommenderar) så tänk på att fertila utekatter död vid en yngre ålder än kastrerade eftersom de är mer benägna att slåss med andra katter samt att de går längre hemifrån (har större revir).

Min hane kastrerades när han var 8 månader och han var heltossig även efter det. Som tur är lugnade han ner sig när han närmade sig tvåårsåldern och vi skaffade en katt till. Kastrerade katter blir oftast mysigare och mer keliga än fertila.

• Rigmor Mortis
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-11-16 21:25:53 följande:
    Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?
    Fördelar:
    katterna håller sig närmare hemmet
    fertila hanar tenderar att pinka revir även inomhus
    de slåss inte och slipper därigenom många sjukdomar som kan överföras i slagsmål
    de ger sig inte iväg på långa vandringar och försvinner
    de går inte ner sig totalt (många fertila hanar är magra och ruggiga eftersom de inte hinner äta)
    de skriker inte 
    kisset slutar stinka

Nackdelar:
    möjligen viktuppgång men ni har dem ute? Då är risken mindre att de blir feta.
  • IssaPissa

Kastrera!

Har två kastrerade hankatter hemma nu och de är ute och springer hela dagarna och leker mer än gärna när man plockar fram leksaker.
    Den älsta katten är 6 år och på honom börjar man märka att han inte är lika påhittig eller rastlös som den unga hanen som snart blir 2 år.

Den yngsta katten är en omplacering och förra ägaren kastrerade honom för att han började urinmarkera. jag skulle adlrig chansa, har hellre en slö katt än en som kissar här och var eller gör andras honkatter på smällen, jag tar iallafall ansvar för mina katter som jag släpper ut. De borde alla göra, hona som hane.

• Liljekonvaljblomman

Tack för alla svar, har ALLTID varit självklart att kastrera dem och vi har tom en tid inbokad men blev lite orolig när vår kompis sa att de blev så förändrade...

• Miss Sleepy

Har fyra katter. En steriliserad hona. Två kastrerade hankatter, varav en som var kastrerad när vi tog över honom. En halvår gammal honkatt som också ska steriliseras så småningom. Hankatten som vi kastrerade har vi inte märkt nån form av personlighetsförändring på alls. Han är minst lika busig och omväxlande kelig som innan.. en väldigt social och rolig katt som kommer till dörren så fort nån hälsar på.. mer som en hund.. :) han har lite lättare att bli rund än innan.. men rätt foder, rätt mängd och rätt motion så är det inga problem heller. Ska man inte avla så varför inte kastrera? Frågar man en veterinär så anser dom ju dessutom att djuren mår bättre av det.

Lycka till

Mvh

Miss Sleepy 

• Millan83

Kastrera, självklart!! 

Finns ingen anledning att hålla dem fertila om det inte finns nån seriös avelstanke bakom.

Vi har två innekatter. En kastrerad och en är avelshanne. De är precis lika aktiva, busiga och härliga!  

Lyckades efter flera år övertala min mamma som har en utekatt att kastrera honom! Han kom hem på vårarna, sönderslagen efter revirfighter! Hon var rädd att katten skulle bli förändrad. Det blev han inte, och hon är glad att hon vågade lyssna på mig till slut!  

• Uncia

kastrera!!! inget mer att fundera över... ett lätt ingrepp som förhindrar mer oönskade kattungar...

• tjej87

Vi har två kastrerade hanar och dom har inte blivit slöa av kastreringen. Den ena busar en massa och den andra är lite lugnare, vilket han även var innan kastreringen. Ska man inte avla tycker jag absoult att man ska kastrera, framförallt om det är utekatter som kan göra honor dräktiga eller slåss med andra hanar om revir.

• Kinya
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-11-17 19:03:32 följande:
    Tack för alla svar, har ALLTID varit självklart att kastrera dem och vi har tom en tid inbokad men blev lite orolig när vår kompis sa att de blev så förändrade...
    Du måste förstå att många (i övrigt pålästa och intelligenta människor) har en massa fördomar om katter och därför måste man sålla en del av de "råd" man får av folk när det gäller katter. Det finns alldeles för många felaktiga myter. 
  • Ova

Jag träffade en farbror som inte kastrerade sina katter för då slutade de att se sig för innan de gick över vägen och blev överkörda.

Svar på tråden Kastrera eller inte? (hankatt)