• Casper och Novas mamma

hund som kliar sig...

vi ha för 3 dagar sen tagit över en 10 månaders jack russell tik!har märkt att hon kliar sig mycket..mest runt halsen!dom som hade henne tidigare har varit hos veterinären men hitta inge fel...kan den klia sig för att den är stressad?hon har varit med om ganska mycket på sista tiden....

• Svar på tråden hund som kliar sig...
  • dezibel

Visst kan hunden klia sig pga av stressig miljö ,understimulering,överstimulering mm men oftast tror jag det brukar ha en fysisk orsak. Parasiter.öronproblem eller allergi brukar vara det vanligaste.
    Jag skulle låta hunden få komma till ro hos er, ge den mycket lugna aktiviteter och har inte klådan försvunnit om nån månad skulle jag börja med att byta till ett spannmålsfritt foder med en ny proteinkälla dvs äter hon kycklingbaserat foder idag så prova ett baserat på lamm,älg,ren mm
    Jag antar att hunden inte kliar sig hysteriskt för då skulle jag kontakta ny veterinär 

• Casper och Novas mamma
    dezibel skrev 2010-11-17 05:07:13 följande:
    Visst kan hunden klia sig pga av stressig miljö ,understimulering,överstimulering mm men oftast tror jag det brukar ha en fysisk orsak. Parasiter.öronproblem eller allergi brukar vara det vanligaste.
    Jag skulle låta hunden få komma till ro hos er, ge den mycket lugna aktiviteter och har inte klådan försvunnit om nån månad skulle jag börja med att byta till ett spannmålsfritt foder med en ny proteinkälla dvs äter hon kycklingbaserat foder idag så prova ett baserat på lamm,älg,ren mm
    Jag antar att hunden inte kliar sig hysteriskt för då skulle jag kontakta ny veterinär 
    ja precis så ha vi oxå tänkt..hon ska få komma till ro hemma hos oss så avvakta vi!förra ägaren har varit till veterinären 3 ggr men dom har inte hittat nåt fel på henne..dom hade fått nå sprutor så dom hade en kvar som vi skulle få..vad det är för spruta har jag ingen aning om..ska höra med honom!!
    hon äter royal canin mat..men undra det här om avmaskning...hur ofta ska man göra det på en hund?
  • Joico
    Casper och Novas mamma skrev 2010-11-17 08:34:07 följande:
    men undra det här om avmaskning...hur ofta ska man göra det på en hund?
    När man vet, eller starkt misstänker, att hunden har mask. Man kan lämna avföringsprov till veterinären för att få veta säkert. Man avmaskar inte "bara för att".

Kliar hon sig så hon blir röd? Eller är det rött redan? Får hon sår? Tappar päls? Har hon halsband på sig inne?
  • Casper och Novas mamma
    Joico skrev 2010-11-17 08:51:41 följande:
    När man vet, eller starkt misstänker, att hunden har mask. Man kan lämna avföringsprov till veterinären för att få veta säkert. Man avmaskar inte "bara för att".

Kliar hon sig så hon blir röd? Eller är det rött redan? Får hon sår? Tappar päls? Har hon halsband på sig inne?
    jaha man avmaskar inte typ 1gång om året som man gör med katter?
    ja hon är röd..som röda små prickar..men det blir väl för att hon kliar sig!annars är hon jättefin i pälsen!
    tappar inge päls och har inte halsband inomhus..hon kliar sig som mest när hon varit ute och kommer in..har ett sele på henne!
  • dezibel

Maska av henne en månad innan ettårs vaccinationen. Låter konstigt med sprutor...kan vara pimpetter med droppar för ohyra. Men om dom varit till veterinären tre ggr för klådan är det konstigt att vet. inte påbörjat utredning åtminstone på fodret som är ett enkelt sätt att kolla om hon är foderallgiker.
    Men hör du med gamla ägaren vad som är gjort, låt henne ta det lugnt och se om det ger resultat först.
    Lycka till! 

• Casper och Novas mamma
    dezibel skrev 2010-11-17 09:05:30 följande:
    Maska av henne en månad innan ettårs vaccinationen. Låter konstigt med sprutor...kan vara pimpetter med droppar för ohyra. Men om dom varit till veterinären tre ggr för klådan är det konstigt att vet. inte påbörjat utredning åtminstone på fodret som är ett enkelt sätt att kolla om hon är foderallgiker.
    Men hör du med gamla ägaren vad som är gjort, låt henne ta det lugnt och se om det ger resultat först.
    Lycka till! 
    okej..ja jag vet inte heller vad det är för spruta...dom hade fått 3 sprutor !skulle få dom idag så får höra vad det är!
    ja jag avvaktar ett tag och ser...som sagt äter hon royal canin oral just nu..så blir det inte bättre så får vi byta foder!            
  • Joico
    Casper och Novas mamma skrev 2010-11-17 09:03:23 följande:
    jaha man avmaskar inte typ 1gång om året som man gör med katter?
    ja hon är röd..som röda små prickar..men det blir väl för att hon kliar sig!annars är hon jättefin i pälsen!
    tappar inge päls och har inte halsband inomhus..hon kliar sig som mest när hon varit ute och kommer in..har ett sele på henne!
    Nix, de gör man inte.

Jo, det kan det ju vara. Det blir ju lite som en ond cirkel.. Hoppas hon blir bättre snart! Så bra att ni använder sele
  • dezibel
    Joico skrev 2010-11-17 08:51:41 följande:
    Men visst avmaskar man alltid valpar tre ggr och innan ettårssprutan? Att man inte avmaskar vuxna hundar i tid och otid är jag med på (även om vissa veterinärer rekommenderar annat )men vid ett år är en regel efter vad jag lärt mig.
    TS, det kanske får fråga vet när du beställer vaccinationstid om vi inte kommer överrens här Flört
  • Joico
    dezibel skrev 2010-11-17 09:33:23 följande:
    Men visst avmaskar man alltid valpar tre ggr och innan ettårssprutan? Att man inte avmaskar vuxna hundar i tid och otid är jag med på (även om vissa veterinärer rekommenderar annat )men vid ett år är en regel efter vad jag lärt mig.
    TS, det kanske får fråga vet när du beställer vaccinationstid om vi inte kommer överrens här Flört
    Ja, uppfödaren ska ju avmaska ett par gånger och sen gör man väl de när man fått hem valpen typ. Eller vid 12veckors sprutan, eller...? Är lite dålig på de där. Och sen kanske vid 1år.

Förut sa man ju att man skulle avmaska "lite då o då" (vet inte vad man sa egentligen), men de rekommenderas ju inte längre.
  • sommarvit

har hon haft fästing halsband i sommar ?? jag skulle köpa midoson en salva på apotelet  och smörja men innan det tvätta henne i grönsåpa eller espree hypo-allergenic coconut shampo .. det finns på zoo... ev byta foder

• Familj Lo

Lånar tråden lite..
    min ena hund har nästan samma problem....
    Började klia sig f.ör ett tag sedanoch då trodde jag det var för han bytte till vinterpäls.. sen visade sig att han hade fått ett sår på ryggen så åkte till vet där det togs prov och det var streptokoker(???????? Iingen aning hur det stavas) så fick medicin och salva på det största området där han var drabbad..

Fast det har inte blivit bättre... =( Tvättade han i söndags med sånt hypo-allergenic schampoo
    så nu tänkte vi testa att byta foder men till vilket??
    Vad ska man kolla efter, det ska ju inte vara mkt bindemedel i foder(rätt?= och hur fanken vet man det..?

Hoppas det löser sig för er TS!!!!!

• dezibel
    Familj Lo skrev 2010-11-17 15:10:02 följande:
    Lånar tråden lite..
    min ena hund har nästan samma problem....
    Började klia sig f.ör ett tag sedanoch då trodde jag det var för han bytte till vinterpäls.. sen visade sig att han hade fått ett sår på ryggen så åkte till vet där det togs prov och det var streptokoker(???????? Iingen aning hur det stavas) så fick medicin och salva på det största området där han var drabbad..
    Har inte vet. kollat om han är Streptocockfri efter behandlingen? Antar att han ätit antibiotika och det är inte alltid det tar utan man måste byta preparat. Be veterinären kolla så han är ok. Streptococker kan sitta i halsen, i sår, i öron mm och kan vara ett helsike att bli av med.
  • Familj Lo
    dezibel skrev 2010-11-17 16:18:53 följande:
    Har inte vet. kollat om han är Streptocockfri efter behandlingen? Antar att han ätit antibiotika och det är inte alltid det tar utan man måste byta preparat. Be veterinären kolla så han är ok. Streptococker kan sitta i halsen, i sår, i öron mm och kan vara ett helsike att bli av med.
    Ska ringa vet direkt i morgon bitti så får han ta prov på han så man kan utesluta det! =)
  • dezibel
    Familj Lo skrev 2010-11-17 22:10:03 följande:
    Ska ringa vet direkt i morgon bitti så får han ta prov på han så man kan utesluta det! =)
    Gör det! Både för att hunden ska bli frisk och för att ni inte ska bli smittade.
  • Casper och Novas mamma

tänkte bara meddela att kliningarna eller vad man ska säga är borta...ser jättefin ut i pälsen nu!så mest troligt var det nog stress och att hon inte mådde bra helt enkelt!jätteskönt...

• dezibel

Härligt, hon har alltså "hittat hem"!

• Casper och Novas mamma
    dezibel skrev 2010-11-25 15:14:15 följande:
    Härligt, hon har alltså "hittat hem"!
    japp!:)
Svar på tråden hund som kliar sig...