• Thezzan76

Kan jag göra såhär med vårdnadsbidraget?

Denna fråga kanske är korkad, men hur som helst; här kommer den:

Jag är berättigad vårdnadsbidrag, det vet jag, då mina fp-dagar är slut osv. Problemet nu är att jag inte vet när vår son kommer få dagisplats men hoppas på inom kort.
    Kan jag då söka för x antal månader,  och sen, ifall vi får dagisplats snabbt, så att jag bara behöver bidraget för en månad tex, säga upp det direkt?

• Svar på tråden Kan jag göra såhär med vårdnadsbidraget?
  • cassis23

Tror du kan säga upp de när du vill men att du måste säga upp de minst en månad innan de ska sluta gälla. Men som sagt det är vad jag TROR! Är inte säker.

• lunkentuss

Man kan säga upp det när som helst ja -antingen säger man upp det helt eller så pausar man. Så funkar det här iaf

• NoLe

Fast vad jag fattat det som måste man ha det minst tre månader, annas betala tillbaka det man fått..

• Thezzan76
    NoLe skrev 2010-11-16 22:03:59 följande:
    Fast vad jag fattat det som måste man ha det minst tre månader, annas betala tillbaka det man fått..
    Ja....det är något sådant jag är rädd för......
  • Thezzan76

Ja, jag får göra det, men det verkar ju knäppt att inte få så "lite bidrag" som man vill/behöver, om ni förstår hur jag menar...om det nu är så att man måste ha bidraget i minst 3 månader.

• NoLe

Så här stå det på vår kommuns hemsida, kanske varierar mellan olika ingen aning: Det är alltid hela månader som räknas; det går inte att få bidrag för del av en månad. Det innebär att om barnet fyller ett år i januari kan bidrag betalas ut första gången för februari. Men bidragsperioden måste sträcka sig även över minst mars och april — om den bidragsberättigade tiden blir mindre än tre månader ska hela bidraget återbetalas.

• Thezzan76
    NoLe skrev 2010-11-16 22:11:07 följande:
    Så här stå det på vår kommuns hemsida, kanske varierar mellan olika ingen aning: Det är alltid hela månader som räknas; det går inte att få bidrag för del av en månad. Det innebär att om barnet fyller ett år i januari kan bidrag betalas ut första gången för februari. Men bidragsperioden måste sträcka sig även över minst mars och april — om den bidragsberättigade tiden blir mindre än tre månader ska hela bidraget återbetalas.
    Ok, i vår kommun måste barnet vara 15 månader, och nu läser jag att anmälan minst måste gälla 60 dagar. Men jag vet ju inte hur länge jag är berättigad...så hur skulle ni göra?
  • NoLe

Konstigt att det ska vara  så olika.. Ja du, vad hade du tänkt göra om du inte tar vårdnadsbidraget? Kommer du ha någon möjlighet att betala tillbaka det om det skulle behövas? Är ju svårt för någon annan att svara utifrån din ekonomiska situation. "Behöver" du pengarna? Annars kanske du kunde spara de den första månaden, ifall att.. för 60dagar måste väl ses som två månader, eller? Hoppas det löser sig för dig!

• fru smurf

I vår kommun finns ingen undre gräns för hur kort tid du måste ta ut. 
    Men ring din kommun och förklara läget så kan dem säkert guida dig och ge dig klara besked. 

Lycka till! 

Svar på tråden Kan jag göra såhär med vårdnadsbidraget?