• Anonym (TS)

Menscykel som bara blir kortare och kortare!

Hej alla kunniga på FL!

För tre år sedan bröt jag ihop, gissningsvis av stress, och fick en rad psykiska problem. I samband med det blev också min menscykel en vecka kortare, från 28 dagar till 21.

Den senaste tiden har jag mått dåligt och upplevt ganska mycket stress igen och de senaste veckorna har cykeln gått från 21 dagar till FJORTONl!!!! Jag har mens varannan vecka!

Varken min psykiatriker eller min gynekolog kan förklara det, de säger att de inte hört talas om det innan, men jag kan ju inte vara ensam om det? Eller?

Finns det någon mer som varit med om det? Någon som vet något?

• Svar på tråden Menscykel som bara blir kortare och kortare!
  • Anonym (TS)

Puffe Puff!

• Anonym

Hej! Det enda jag vet är att när man börjar komma i klimakteriet, eller förstadiet, så kan det vara ett av de första tecknen..att mens-cykeln kortas...men du kanske inte alls är i den åldern? Nu kan man ju komma i "för tidigt" klimakterie (något de misstänkte att jag var på väg in i runt 38...men icke sa nicke, för nu är jag gravid igen
    Annars ingen aning..Stress kan ju säkert påverka också som du säger..

• Anonym

Har du provat att äta hälsosammare och träna regelbundet, sova 6-8 timmar/natt med släckt lampa och dra ner på skräpmaten?

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2010-11-17 16:11:43 följande:
    Hej! Det enda jag vet är att när man börjar komma i klimakteriet, eller förstadiet, så kan det vara ett av de första tecknen..att mens-cykeln kortas...men du kanske inte alls är i den åldern? Nu kan man ju komma i "för tidigt" klimakterie (något de misstänkte att jag var på väg in i runt 38...men icke sa nicke, för nu är jag gravid igen
    Annars ingen aning..Stress kan ju säkert påverka också som du säger..
    Tack för ditt svar. Det var skönt att höra att det finns någon natrulig process som kan orsaka det, även om jag bara var 28 när det började. Då är det i alla fall inte ett okänt fenomen, och det känns lite tryggt!
    Anonym skrev 2010-11-17 16:16:05 följande:
    Har du provat att äta hälsosammare och träna regelbundet, sova 6-8 timmar/natt med släckt lampa och dra ner på skräpmaten?
    Är det där något du klistrar in till alla som frågar något på FL, eller menar du att dåliga kost- och motionsvanor på allvar nrukar förkorta menscykeln? Jag tränar ofta med min hund, har ett BMI på 25,3 och sover utmärkt!
Svar på tråden Menscykel som bara blir kortare och kortare!