• Anonym

Munherpes

Jag har precis fått mitt första utbrott på många år och minns inget om hur det smittar. Smittar det redan när det börjar sticka eller bara när det är blåsor? Om jag tar på området/blåsan, får jag virus på fingrarna då? Hur länge överlever det? Jag är noga med att tvätta händerna. Tar tvål och vatten död på det? Och om jag glömmer bort mig och typ kliar mig lite och sen tar på någon annan eller kliar mig i ögonen eller nåt, smittar det då?

Jag känner mig så jävla korkad.

• Svar på tråden Munherpes
  • 09Lias

HATAR piss Herpes. Har det sen ett par år tillbaka. Fick det i Thailand av att soland och badande.
    Ja det smittar så fort blåserna sticker upp. Var noga och tvätta händer det dödar.
    Ta absolut inte på det. Så du inte smittar andra.
    Använd munsårsplåster. Bästa uppfinningen ever!

• Anonym

Tack!

Jag har inte fått någon blåsa än, utan det är sådär varmt och stickigt som det brukar vara först. Jag smörjer med zovirax men har inte testat plåster.

Grejen är den att jag har en bebis som är väldigt pillig och pussig av sig. Hon älskar att pilla mig på munnen och i näsan och kan komma och pussas när som helst. Jag är livrädd att smitta henne, så jag avvärjer så gott jag kan, men hon är snabb.

• svårt att vara unik

Testa absolut plåster (compeed har jag, finns det fler?)! De är inte så osynliga som reklamen vill få det till, men superbra när man har pillande bebis!!

• Halvdanskan

Jag får även ett läkemdel utskrivet, då jag har ganska aggressiv munherpes, som ibland försöker gå upp i ögonen. Det heter Valtrex, så kolla med din läkare. Du skall dock inte använda det om du är gravid eller ammar.

Annars, det smittar via blåsorna, i själva verket vätskan i blåsorna. Men så länge du har blåsor ska du undvika kontakt via munnen t.ex inte dricka ur samma glas som någon annan, pussas eller dylikt.

• Anonym

Tack för tipsen om plåster och Valtrex. Blir det värre ska jag helt klart höra mig för om det.

Jag har alltså ingen blåsa än - betyder det att jag inte behöver noja över att dela glas/bestick? Den här gången hoppas jag kunna mota det redan nu, att det inte hinner utvecklas, men jag vet ju inte. Förra gången jag hade riktiga blåsor köpte jag något dundermedel utomlands, och det stoppade sen följande utbrott så det aldrig kom några blåsor. Men det var ett tag sen, som sagt.

• Halvdanskan

Så länge du inte har blåsor behöver du inte oroa dig, men minsta lilla antydan till blåsa är det dags att vara försiktig :)

Svar på tråden Munherpes