• Anonym

Mitt barns pappa vägrar skriva under flyttanmälan!

Jag och min dotter ska flytta till en lägenhet i samma kvarter som jag bor i, ca 1 km från mitt ex lägenhet. Dottern är vårt gemensamma barn.
    På pappret har vi gemensam vårdnad men i praktiken har jag hela vårnaden själv sen vi separerade för 1,5 år sedan. Barnet bor hos mig och jag sköter allt som gäller barnet. Han träffar henne i snitt ett par timmar varannan vecka. Nu ska vi som sagt flytta till en annan lägenhet men mitt ex är tjurig och säger helt bestämt att han inte kommer att skriva på någon flyttanmälan för dottern.
    Vad händer? Ska jag skicka in adressändringen för mig och dottern ändå, utan underskrift?

Om det i framtiden skulle bli en eventuell vårdnadstvist, vilket jag inte tror eftersom jag hoppas att vi kan komma överens tillräckligt bra ändå, skulle det inte vara till hans nackdel att det går att visa att han har svårt att samarbeta med t ex vägran att skriva under adressändring?

• Svar på tråden Mitt barns pappa vägrar skriva under flyttanmälan!
  • DahlgrenSanden

Är det inom samma komun tror jag inte att han behöver skriva på, kolla upp det!

• hon mot strömmen
    DahlgrenSanden skrev 2010-11-17 10:26:15 följande:
    Är det inom samma komun tror jag inte att han behöver skriva på, kolla upp det!
    Han måste skriva på även om hon väljer att flytta i samma trappuppgång som att hon väljer flytta till andra sidan jorden.

Alltså han måste godkänna varje milimeter om väljer att flytta från sin nuvarande bostad där barnet är skriven.
  • Snubbiz

Hej
    Tråkigt att höra att han vägrar :(
    men ni kan flytta endå, skicka in flyttanmälan, skattemyndigheten kommer att folkbokföra dottern på den nya adressen iallafall.
    Hade själv problem i flera år av att min dotters pappa inte skrev under ett enda papper gällande henne, o absolut e det till hans nackdel OM det skulle bli en vårdnadstvist att han gör så här.
    Jag fick ensam vårdnad om våran dotter, men det tog tid o det va andra faktorer som oxå spelade in för att jag fick det. 
    Lycka till med flytten :)

• Almare

Skicka in anmälan, vänta på att myndigheten gör sitt, det kommer inte att hända nåt förutom att det tar tid för det hela att gå igenom. Om du har bidrag nånstans ifrån kan de hållas inne tills utredningen är klar, men mer än då händer inte. Barnet kommer att skrivas hos dig när det hela är klart.

Klart att det är till hans nackdel om ni tvistar nån gång. Flytten påverkar ju inte honom och hans umgänge det minsta, så han har noll anledning till att inte skriva på. Det kommer att ligga honom i fatet i en eventuell tvist. Kan man inte samarbeta om så enkla saker har du en god chans att få enskild vårdnad enbart för att kunna underlätta med underskrifter.

Jag är inget fan av enskild vårdnad eftersom jag tycker att två vuxna människor borde kunna komma överens, men om han trilskas med sådana här enkla grejer förstår jag varför man till slut känner sig tvungen att ta den vägen för att få livet att fungera...

• Anonym

Snubbiz och Almare, tack för synpunkter! :)

Jag gör helt enkelt så att jag skickar in papprena för mig och dottern till skattemyndigheten och adressändring, utan underskrifter från honom. Så får myndigheterna ta ställning till detta och det gör ju ingenting om det tar några veckor för hon är så liten än att hon inte får någon egen post ändå ;)

Synd att han ska vara så omöjlig bara för saken skull... men det kanske ändå någonstans är en fördel eftersom man i efterhand kommer att kunna visa (det finns fler incidenter som jag inte tagit upp här), om det behövs, att han inte vill samarbeta.

Svar på tråden Mitt barns pappa vägrar skriva under flyttanmälan!