• MaiTai

sy mitt i ett tygstycke med overlockmaskin?

Jag har precis fått en overlockmaskin och är väldigt laddad att lära mig att sy med den.. Har studerat instruktionsboken och försökt förstå, vilket inte är helt lätt.. Jag vill kunna sy sömmar mitt på ett tygstycke, tex raksöm med dubbelnål och lite allt möjligt, men går det över huvud taget? Jag satt och provsydde lite på massa tygsnuttar och fick då frågan i huvudet om det går att sy mitt i ett tygstycke, för den är ju inte som en vanlig maskin att det finns utrymmer på båda sidorna även om man fäller ypp kniven finns de inge vidare plats.. Nått proffs som kan dela med sig av lite tips och råd till en nubörjare som mig?

• Svar på tråden sy mitt i ett tygstycke med overlockmaskin?
  • Siriva

En overlocksymaskin kan inte ersätta en traditionell symaskin.
    Även om du kan koppla bort kniven så den inte skär i tygkanten så fungerar ju overlocken att den syr över tygkanten.
    OM du ska sy mitt i ett tygstycke med overlocken måste du vika tyget precis där du ska sy så du får sömsmånen till höger om pressarfoten. Det kan vara svårt att få rätt precision i en sådan manöver.

Du kan inte sy mitt i ett tygstycke i enkelt tyg, jag har svårt och tänka mig när man skulle ha behov av att sy på det sättet.

Raksöm med dubbelnål kan du inte sy på overlockmaskinen, sömmen blir ju inte enbart en raksöm utan du får ju även "overlocken". 

• chibicherry

Jag har själv en overlock och på min går det inte att fälla upp kniven som du beskriver det. Så därför går det alltså inte att sy mitt på ett tygsstycke utan att det skärs av.

Kan finnas industri- alt väldigt dyra och avancerade overlockmaskiner med flera funktioner.

De overlockmaskiner vi hade på skolan klippte tyget och den fungerade alltså endast som overlockmaskin.

Sök på internet om du är osäker..

• theklow

det du kan prova är att ta bort trådrullarna längst till höger på maskinen så du får raksömmen kvar, och givetvis ta bort kniven så får du en dubbel raksöm men det fungerar inte på alla maskiner!

men man kan ju alltid prova :D 

• MaiTai

Okej.. alltså jag trodde man kan sy som en dekorationssöm i klädersplagg rakt på bara liksom.. den syr alltså över tygkanten i alla sömmar den har? enligt instruktionsboken finns de nått som heter 2tråds flatlock, vilket inte ser ut som att den syr över kanten..
    min maskin har fyra trådrullar, om man ska sy med tillexepmel tre, ska man ta bort en rulle från trädningen, och vilken rulle ska man välja bort? ja känner mig verkligen helt puckad.. =) tack för hjälpen..

• MaiTai

ja provade det där med raksömmen, men ja fick de inte riktigt att bli bra på baksidan, men de funkade ju med raksömmen.. måste väl ratta omkring på alla rattar för att få rätt spänning och stygnlängd mm..

• Siriva

Det brukar finnas scheman som visar hur man ska trä för de olika sömmarna.

Jag vet att flatlock ska fungera "mitt på tyget" men jag har bara sytt det på specialmaskin undermin utbildning och det blev inte särkilt bra heller. JAg tror att den overlockmasiken jag har har flatlock men jag har aldrig använt mig av den funktionen. 
    Finns det en extra del som man ska montera över kniven när man ska sy flatlock?, kolla det. (blir som ett sorts sybord) 

• MaiTai

ja jag har noterat att de behövs ett tillbehör för flatlockssöm, tillbehöret har dock försvunnit innan ja fick den (begagnad maskin) så i så fall måste ja beställa en ny sån, frågan är ju om det är värt det? men ni som använder overlockmaskiner, ni använder de bara till att sy ihop tygstycken, och i princip aldrig ändrar på inställningar och sådant? förutom kvalitén på tyg har ja märkt att man har olika inställningar för..

men om man ska sy tex dubbel raksöm, på vanlig symaskin, finns de alltid elastiskt att välja på nått vis? ja har slarvat bort instruktionsboken till min vanliga symaskin som är köpt på coop, undrar om det finns elastisk söm på en sån maskin, i så fall kanske de vore på sin plats att betsälla en nu instruktionsbok..

• MaiTai

och om man bara sur ihop delar med den så behöver man väl egentligen inte speciellt mycket olika färger, då kommer man väl ganska långt på bara vitt o svart? eller hur gör ni?

• Siriva

Jag använder overlocken till att kasta sömmar innan jag tvättar tyger. (går mycket snabbare än vanlig zickzack)
    Sy ihop raka stycken.
    Sy rullfåll på tyger.
    Jag använder overlocken främst till vävt tyg men det kan variera i tjocklek.

Om du inte ska sy synliga sömmar (som rullfåll) så kan du klara dig med exvis vitt, svart och grått. Det finns en bra gröngrå nyans som brukar smälta in i det mesta. 

Jag skulle nog satsa på att  skaffa en ny instruktionsbok till raksömsmaskinen.

• Stormorsan
    MaiTai skrev 2010-11-17 11:08:32 följande:
    ja jag har noterat att de behövs ett tillbehör för flatlockssöm, tillbehöret har dock försvunnit innan ja fick den (begagnad maskin) så i så fall måste ja beställa en ny sån, frågan är ju om det är värt det? men ni som använder overlockmaskiner, ni använder de bara till att sy ihop tygstycken, och i princip aldrig ändrar på inställningar och sådant? förutom kvalitén på tyg har ja märkt att man har olika inställningar för..

men om man ska sy tex dubbel raksöm, på vanlig symaskin, finns de alltid elastiskt att välja på nått vis? ja har slarvat bort instruktionsboken till min vanliga symaskin som är köpt på coop, undrar om det finns elastisk söm på en sån maskin, i så fall kanske de vore på sin plats att betsälla en nu instruktionsbok..
    Vad är det för maskin (modell) du köpt?
    Flatlock sy man också vid kanten men viker ut tyget efteråt.

Jag har en 5 trådig kombinerad overlock/covermaskin som används till att sy ihop stycken, rullfåll, flatlock osv. Dessutom har jag då coversömmen till fållar, kedjesöm (typ raksöm) och kombinerad kedjesöm och overlock samtidigt.

Måste ändå ha en vanlig maskin då det inte går att sy i t ex dragkedja med overlocken. 
  • MaiTai

det är en Bernette med 4 trådar.. har  beställt de där tilbehöret tillflatlocksömmen så får vi se va som händer.. försöker jaga ifatt instruktionsbok på min vanliga symaskin, Hugin Veronica, nån som har tips på vart mna kan få tag på den? hörde va mig till coop där den är köpt, men de kunde inte hjälpa mig.. har googlat hugon för att hitta nån sort kontakt men hittar ingenting.. suck..

• Stormorsan

Om du går in på http://www.sysidan.se/forum/ och antingen ställer frågan  om instruktionsboken i deras forum eller gå in under recensioner och leta upp din maskin så står det vilka som har angett att de har just den maskinen så kan du inboxa dem och fråga om du kan få/köpa en kopia, tror dock man måste vara medlem och inloggad. 

Svar på tråden sy mitt i ett tygstycke med overlockmaskin?