• Hormonermedhumör

Ont i tand/tänder vid graviditet ? Kan det bero på själva graviditeten och att det alltså inte är något fel på tänderna i sig ?

Ont i tand/tänder vid graviditet ? Kan det bero på själva graviditeten och att det alltså inte är något fel på tänderna i sig ?

• Svar på tråden Ont i tand/tänder vid graviditet ? Kan det bero på själva graviditeten och att det alltså inte är något fel på tänderna i sig ?
  • Drake

Jag har haft ganska ont i tänderna sedan jag blev gravid. Det har isat, tandköttet har blödit och jag har även haft ont när jag tuggat vissa dagar. Var hos tandläkaren för några veckor sedan och inget var fel med tänderna och de sa att det berodde på graviditeten.

Men gå till tandläkaren för säkerhets skull så att du inte har hål som gör ont.

• elinville

Man har ett sämre tandstatus som gravid, även slemhinnorna i munnen påverkas och man har lättare för att få hål och tanköttsinflammation. Så svaret på din fråga är nog bådeoch, det har med grav att göra men det nog också är nåt "fel" på tänderna.

Jag hade tungpiercing under min första grav och min tandläkare upptäckte plötsligt att jag hade nött bort tandbenet i käken vid de nedre framtänderna och hade dessutom en enorm tandficka inkl. tandköttinflammation bakom de främsta nedre tänderna, kort sagt jag riskerade tandlossning. Jag fick stränga order om att borsta med en viss borste vid fickan för att få inflammationen i shack och efter förlossningen skulle de operera mig och prova något nytt sätt där man injicerar nåt ämne som sen får kroppens celler att själv producera ben. (detta var på tandhögskolan i Malmö, så jag var väl nåt forskningsprojekt). När jag kom dit för operation var där full cirkus, allt skulle dokumenteras och flera studenter skulle få vara med och bevittna detta. Först skulle tandläkaren bara kolla en gång till... Döm om hans förvåning när inflammatinen var borta, men så även den enorma tandfickan! Benet var ju fortfarande bortnött, men eftersom jag inte hade någon ficka så riskerades inte tandlossning och operationen var onödig och ställdes in... Tandläkaren förklarade det hela med att graviditeten hade ställt till det och "lurats", och när hormoner var försvunna hade kroppen själv reparerat skadan

Maja 0707, Malte 1002
  • Hormonermedhumör
    Drake skrev 2010-11-17 10:44:13 följande:
    Jag har haft ganska ont i tänderna sedan jag blev gravid. Det har isat, tandköttet har blödit och jag har även haft ont när jag tuggat vissa dagar. Var hos tandläkaren för några veckor sedan och inget var fel med tänderna och de sa att det berodde på graviditeten.

Men gå till tandläkaren för säkerhets skull så att du inte har hål som gör ont.
    När började dina besvär med tänderna...i vilken vecka alltså ?
Svar på tråden Ont i tand/tänder vid graviditet ? Kan det bero på själva graviditeten och att det alltså inte är något fel på tänderna i sig ?