• Mumu

Svårt att hitta bra bebisbok

Vi har pratat länge om att vi vill köpa en bebisbok redan under graviditeten, och börja skriva ner såna saker som datum för första sparken, klistra in ul-bilder och liknande.

Men nu är jag ju i åttonde månaden, och inte har vi hittat nån bra bebisbok, inte! I de som finns är det antingen ganska trista saker man ska fylla i, eller också finns det inte så mycket rum för egna fotografier.

Är det nån som har tips på en riktigt bra bebisbok? Med många tomma sidor, men även roliga och intressanta frågor om både graviditeten och bebisens första år.

Annars funderar vi på att ta ett riktigt fint album och göra en själva. Kanske någon har idéer om vad man skulle kunna ha med i en sån bok? Vilka saker/frågor är det bra att tänka på att ta med?

Vi är tacksamma för alla tips och idéer!

• Svar på tråden Svårt att hitta bra bebisbok
  • Sunniva A

Gör en egen!
    Vi har en stor spiralbunden anteckningsbok (A4) som vi har skrivit i sedan förlossningen. Först skrev jag hur jag upplevde tiden från att jag fick värkar till att hon föddes, sedan skrev min man hur han upplevde samma sak. Sedan har vi skrivit om framsteg, sjukdomar, släktbesök, presenter, roliga uttryck vanor och favoritmat mm, allteftersom vi kommit på något. Snart är hon 2 år och boken börjar bli full... funderar på att starta en ny.. Vi har inga foton i boken, däremot massor av roliga klistermärken och några teckningar. Foton har vi allbumet.

• lilla rosen

Jag är väl ganska så mamsig av mig för att jag har till mina två första barn två böcker var! Ett av böckerna gjorde jag själv och funderar att göra det igen för att jag väntar mitt tredje. Hur många böcker blir det den här gången måntro?
    Böckerna får barnen när de blir äldre och jag tror att de uppskattar sånt, för tänk vad roligt för dem att veta vad de gjorde när de var riktigt små.
    Jag sparade på allt! Första nappen till tandborsten och mycket mer. Även alla fina grattis kort har jag sparat.
    Ett gått råd är att köp en babybok och gör en egen, det kompletterar varandra.

• Mumu

Ja, just det, grattiskort vill man ju också ha plats för!

Tack för tipsen, hoppas det finns fler som vill hjälpa till! Vad brukar det vara för något man fyller i i en sån där färdig bebisbok? Brukar ju vara massor, första leendet, första steget osv.

• AmoresicA

säger som Sunniva A

gör en egen !
    men om du inte vill det så ska det iaf finnas en liten bebisbok, som heter "Lilla björn" där finns det sidor för första sparken, fosterljud osv... såg den i barnvagnsbutiken igår...så nånstans ska den finnas...tror att det var Bonniers bokförlag..eller Whalströms

• Madickeri

Jag har köpt en fin Gästbok (det står inget på framsidan) som jag ska göra en egen bok av. Vill bara att allt ska gå vägen först, sen ska jag klippa & klistra. Både tiden innan & efter. Vill ej ha samma som alla andra har

• Mickiee

Att göra det själv blir ju scrapbooking - en hel konstart!! hihi

Men sök på scrapbooking på nätet så hittar ni mkt roliga ideér.

Jag vet även att det är många här inne som sysslar med det, finns nog någon tråd..

GOOD LUCK

• Aros

Säger som dem andra: gör en egen. Jag har också kollat efter bebisböcker men inte hittat någon jag gillade. Den enda som var rätt ok fanns bara i rosa och ljusblått med dockor och nallar på den rosa och bilar etc på den blåa. Dels vet vi inte könet på barnet så vill inte köpa en för "fel" kön och dels så är jag mycket emot stereotyper. Har sätt jättefina spiralböcker från både Åhlens och Ordning & Reda så kommer nog köpa en av dem. Förutom tankar och "framsteg" under graviditeten hade vi tänkt ta med våra tankar när vi fick reda på att vi skulle ha barn, ULet, första sparkarna osv. När barnet är fött tänkte jag faktiskt ha mitt eget gamla babyalbum som underlag. Där finns bl a ett familjeträd att fylla i, barnets första steg, leende osv.

Är du mer energisk och händig än vad jag är så är en egen scrapbook verkligen något att satsa på. Brukar bli jättefint och verkligen personligt. Var en artikel i "Föräldrar & barn Att vara Gravid" med enkla instruktioner för hur man gör en snygg och enkel scrapbook.

Lycka till.

• Arla

Jag har sett en jättebra bok med Nalle Puh på Åhléns som jag tänker inhandla om jag någon gång blir gravid...

• Mumu

TACK för alla bra tips! Mera, mera!

Jag sökte på "scrapbooking" härinne på Familjeliv och hittade jättebra sidor med länkar och inspiration. Nu vet jag vad jag ska sysselsätta mig med i sommar när jag väntar på bebisen! Nybörjare som man är får man väl ta till sig de av tipsen som verkar genomförbara...

• Tjockepoffa

Såg att de hade väldigt fina album på Ordning och reda, där ska jag köpa ett!

• höst

Jag har köpte en anteckningsbok med Tweety på eftersom det är min stora favorit

Aros!
    Har du hittat mycket babysaker med Tweety på?

• Aros

Inte vad jag kommer ihåg. Har dock inte fått kollat för mycket ännu eftersom min kära sambo anser att jag kommer ha köpt klart allt flera månader innan bebisen kommer lol. Dessvärre är Tweety inte den mest populära i Sverige så kanske inte så lätt att hitta här. Tycker det mest är Nalle Puh överallt. Kanske kolla på någon utländsk sajt? Men klart att någon söt Tweety sak måste det bli. Jag har för övrigt en mycket snygg musmatta med Tweety på.

• Tin o Trolls mamma

När jag fick sonen, och med honom alla grattiskort, tog jag ett ljusblått (man kan välja färg själv) sidenband att ha korten på. Jag stansade hål i ena hörnet på alla kort och trädde upp dem på bandet. Sen hängde jag upp det på väggen. På så sätt kunde man läsa alla kort, samtidigt som det blev en gullig dekoration på väggen i barnrummet. Min kompis gjorde samma sak till sina barn och även min dotter fick en liknande kreation.

Till nästa bebis ska jag göra en scrapbook med tankar och uppgifter från hela graviditeten och även sätta in bilder på gravtestet och ul-bilder etc. Kul att ha nåt att pyssla med och roligt för barnet att se när det blir äldre!

Ekorren.

• Lalune2

Jag har köpt Nalle Puh boken och tycker den är kanon! Tyckte också först att det var svårt att hitta någon, men den här har i alla fall allt som jag behöver i princip.

• Mumu

Synd att inte Ordning & Reda finns i min stad... Jag får dammsuga alla pappershandlare efter kul material!

• Jossan

panduro har en del söta saker tycker jag till en scrapbook till bebisen du kan beställa en katalog och kolla... eg är bebissakerna till att göra kort tror jag i första hand men vad spelar det för roll

kram J

• egina

vi köpte "grodans babybok" fanns mycket plats för foton, men oxå mkt info att skriva in.. minns att det var ngn bok som hade massa tomma sidor, men inte lika mkt info att skriva in..minns tyvärr inte vad den hette, men den fanns på LundeQ(stavas det så?) i Uppsala iallafall. var på nga olika affärer, men LundeQ hade absolut mest att välja på

• meya

Håller med om att en scrapbook är kanon... Kul å kunna göra en riktigt fin, superpersonlig bok till sin lilla skrutt

• Tella

Jag köpte "boken om lilla jag"
    Tycker jag var mysig och lagom.

Svar på tråden Svårt att hitta bra bebisbok