• Anonym (blåsippan)

Många blåmärken utan att jag slagit mig och värk i kroppen

Jag har sedan i somras värk i kroppen, ingen aptit, trötthet, huvudvärk och sedan får jag massa blåmärken utan att jag slagit mig och blöder från slemhinnorna (underlivet, näsan)
    Just nu har jag 6 blåa blåmärken och 3 st större blåsvarta märken.

Jag har varit på utredning och gjort lite olika undersökningar och tagit massa blodprover. De har tagit blodstatus, hb, trombocyter och en diff (togs i september). Alla provsvar är bra och läkaren hittar inget fel.

Men jag är orolig till tusen!
    Blåmärken får mig att tänka på blodcancer, leukemi och jag tycker även att andra symptom stämmer bra in på det. Men läkarna säger att blodproverna är bra och då kan man stryka leukemi.
    Jag har svårt att lita på läkarna och det känns som att de bara nonchalerar mina symptom...

Är det någon som vet om blodcancer kan smita undan de vanliga blodproverna och bara synas på benmärgsprov?
    Eller någon annan diagnos som ger symptom som värk, blåmärken och blödande slemhinnor och aptitlöshet?

• Svar på tråden Många blåmärken utan att jag slagit mig och värk i kroppen
  • Anonym (blåsippan)

puff puff

• jelt

Är du stressad? Stress kan ge sådana symtom. Har själv haft/har dessa problem. Gick in i väggen och fick tillslut börja med Cipramil. Många symtom har nu försvunnit!

• Anonym (blåsippan)
    jelt skrev 2010-12-18 19:44:31 följande:
    Är du stressad? Stress kan ge sådana symtom. Har själv haft/har dessa problem. Gick in i väggen och fick tillslut börja med Cipramil. Många symtom har nu försvunnit!
    Hade du även blåmärken?
  • Anonym (läkarstudent)

Blåmärken och blödningar från slemhinnorna får mig att tänka på någon rubbning i den primära hemostasen (alltså den första delen av koagulationen). Detta kan orsakas av minskat antal trombocyter (vilket ju verkade vara normalt hos dig) men även av ex försämrad trombocytfunktion eller brist på något som kallas von Willebrand-faktorn (von Willebrands sjukdom).

• Anonym (blåsippan)

läkarstudent: Okej, så även om trombocytprover och blodstatus som husläkaren tog var bra kan man ändå ha fel i trombocyterna på något vis?
    Jag har tid för blödningsutredning nästa vecka och då ska de väl kolla närmare på detta..

Men kan man ha en sådan blödningsrubbning utan att det tidigare har varit blödningsproblem vid förlossning och kejsarsnitt?
    Kan den liksom komma i 30års åldern..?

• Anonym (läkarstudent)
    Anonym (blåsippan) skrev 2010-12-18 20:59:34 följande:

läkarstudent: Okej, så även om trombocytprover och blodstatus som husläkaren tog var bra kan man ändå ha fel i trombocyterna på något vis?

Ja, så har jag förstått det i alla fall. Jag är ju långt ifrån en expert...

Du kan göra ett självtest här: www.vonwillebrand.se/sv/Von-Willebrands-sjukdom/Diagnos/Sjalvtest/

Där kan du också läsa mer om von Willebrands sjukdom.
    Anonym (blåsippan) skrev 2010-12-18 20:59:34 följande:

Men kan man ha en sådan blödningsrubbning utan att det tidigare har varit blödningsproblem vid förlossning och kejsarsnitt?
    Kan den liksom komma i 30års åldern..?

Jag är osäker på det... Du har inte haft några liknande symptom alls tidigare? Typ att du har blött mkt vid tandutdragning eller så?
  • jelt

Ja, jag har blåmärken, som jag inte vet var de kommer ifrån. Har gjort blödningsutredning, som inte visade något. Läkaren menade på att stress kan påverka.

• Anonym (blåsippan)

ingen läkare verkar hitta förklaring till mina blåmärken... men likt förbaskat kommer det fler...

• Survivor11

Om du vill utesluta leukemi ska du be om ett benmärgsprov, det är endast där dem kan se om cellerna är sjuka, ej i ett blodprov.

• Anonym (blåsippan)
    Survivor11 skrev 2011-02-03 13:17:59 följande:
    Om du vill utesluta leukemi ska du be om ett benmärgsprov, det är endast där dem kan se om cellerna är sjuka, ej i ett blodprov.
    De har tagit såmånga blodprover och de säger att det här inte kvalificerar sig för ett benmärgsprov typ... att de är så säkra på att det inte är leukemi..
Svar på tråden Många blåmärken utan att jag slagit mig och värk i kroppen