• supermimmi

Mosa banan till 6-månaders

Tänkte att jag skulle försöka med mosad banan till min 6-månaders. Men efter nån tugga så märkte man att hon tyckte det var vidrigt. Kändes annars som att det skulle vara ett enkelt och bra mellis. Ska man blanda nåt i, eller är det bara att strunta i bananer. Tips? Annars äter hon det mesta faktiskt.

• Svar på tråden Mosa banan till 6-månaders
  • Vickan I

Vi kunde inte heller ge mosad banan alls när sonen var liten. Han kräktes upp det direkt. Mne när han blev lite större och kunde äta den i små bitar och sedan få en bananbit själv så älskade han det.

Har du provat att bara "skrapa" av bananen och ge lite åt gången, inte mosa så det blir så där slemmigt.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • supermimmi

Jag provade att skrapa banan, men hennes min är oslagbar, haha. Ska nog skippa det där ett tag. Tack för tipset dock.

• NinaP

Min grabb skrapade jag banan till när han var rätt liten. Kanske 4-4,5 månad. Det var bland det värsta han hade fått om man skulle tolka minerna, MEN han gapade efter mer! Gången efter var det bara mumsigt. Kan vara så att det är konsistensen som är lite läskig. Testa om ett par dagar igen.

• ELLEoClara

min tjej gillade inte konsistensen på mosad banan, åt annars det  mesta och även banan+annan frukt i barnmatsburkar.

När hon kunde hålla bananen och äta själv blev det snabbt en favorit frukt 

• Vickan I
    supermimmi skrev 2010-11-17 12:51:23 följande:
    Jag provade att skrapa banan, men hennes min är oslagbar, haha. Ska nog skippa det där ett tag. Tack för tipset dock.
    Haha nä fungerade inte på vår son heller, ville bara tipsa då jag vet att det fungerat för andra. Men som sagt, när bananen kunde intas med egna små fingrar i småbitar då blev det gott.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Farfalla
    supermimmi skrev 2010-11-17 13:56:50 följande:

Ok, med ersättning då. Har nog ingen bröstmjölk.

Ja ersättning fungerar lika bra :)
  • Slaria

Sådär gjorde min son också första gången han fick banan, såg verkligen ut som att han höll på att kräkas och rosslade lite medan han svalde. Men jag var envis och gav honom banan dagen efter också och då åt han några tuggor. Sen tredje dagen jag gav honom så åt han upp hela bananen och idag 3veckor senare ÄLSKAR han banan :) Bra att vara lite envis ibland!

• gullunge1

min dotter åt inte heller banan, såg ut som att det kunde vara det värsta man kunde ge henne men efter kanske 2 veckor prova jag igen och då slukade hon allt, provad lite då och då med nån dags mellanrum o tillslut så älskar hon det =) jag brukar mosa bananen och ibland ge små bitar. 

Tova 100317
  • Gaytjej

Prova igen ni som gått bet första gången!

Bananen är ju ett kalasbra mellanmål som är så himla lätt att ha med sig eller köpa ifall akut behov uppstår.

Jag brukar bara öppna högst upp och så skrapar jag med skeden, hur smidigt som helst.

Lillkillen var inte överdrivet förtjust när detta introducerades - men ganska så snart viftade han lyckligt så fort han såg en banan =)

Svar på tråden Mosa banan till 6-månaders