• mammatillpytteliten

Ni som har barn med knapp eller peg!

Jag har en liten flicka som var liten när hon föddes (2 kg) och har legat på den nedersta kurvan sedan dess. Vid ett halvår började hon krångla med maten och åt bara pyttelite, har också haft problem med kväljande, kräkningar, mjölkallergi.... Detta fortsatte tills hon blev ett år då fick hon nässond. Det har gått bra att ge nutramigen via den men hon är ganska kväljig fortfarande och kräks en del.

Nu har det dock beslutats att hon ska få knapp eller peg. Vi har inte fått särskilt mycket information och vad jag än frågar om så ska vi få vet det dagen före operation... Nu är det bara en vecka kvar och jag börjar bli riktigt nervös och vänder mig då till er som verkar vara proffs på det här. Har läst en hel del i "matvägran på riktigt tråden" och tycker ni har svar på massor. Så nu undrar jag, varför kan man inte före operation få veta om det blir peg eller knapp, vad är fördelarna/nackdelarna med respektive? Hur länge tar operationen? Hur länge blev ni kvar på sjukhuset efteråt? Hur har det gått efteråt, är ni nöjda? Är det någon som t om har fått tagit bort knappen för att erat barn har blivit storätare?? Så mycket frågor, hoppas hoppas några orkar svara! Tack på förhand! Snart en knappbarnsmamma...

• Svar på tråden Ni som har barn med knapp eller peg!
  • Skumboll

Hej!

Självklart ska ni ha information före operationen!!

Om man sätter peg eller knapp är lite olika beroende på vart i landet det görs. Jag skulle nog säga att knapp på en gång är att föredra eftersom en peg efter läkning ändå byts ut till en knapp. Pegen har ju dessutom en slang och är ganska stor (vad jag har hört).

Sonen fick knapp på en gång, operationen (från sövning till uppvak) tog tre timmar tror jag. Han fick mycket smärtstillande efteråt, morfin och alvedon intravenöst. Men redan ett dygn efter operationen var han uppe och kutade i korridorerna och matningen fungerade så bra att vi åkte hem då. 

Efter operationen, som gjordes mitt i sommaren, fick han en infektion och fick äta en kur med antibiotika. Med infektionen kom granulom som man behövde behandla mycket och länge. Bortsett från det är vi supernöjda, knappen underlättar vår vardag massvis! 

Var inte orolig, knappen är 1000 gånger bättre och smidigare än nässond! Sonen hade nässond i två års tid och jag saknar den icke.  

♥ Simon ♥
  • mammatillpytteliten

Skumboll: tack så mycket för ditt svar. Jag undrar i alla fall varför man oftast väljer att sätta peg först? Ska den förbereda för knappen på något sätt? Vac är granulom? Ingen som har berättat att det kan hända. Känner verkligen att jag skulle behöva mer information innan men jag har redan tagit upp det ett par gånger och vår läkare säger bara att det kommer kirurgen att svara på.... Jag hoppas verkligen att operation och allt uppvägs av nyttan med knapp. Många är ju supernöjda. Har ni haft några problem med att knappen kan lossa?

• artax

Min syster har haft sin knapp i typ hmm.. 10 år? och den har inte åkt ur en enda gång!! Vi var jus super oroliga för det i början men inte en enda gång har det hänt som sagt.. hon har aldrig haft någon infektion el liknande i/runt den heller.. vi är så glada över knappen så det är otroligt! I perioder när hon inte äter typ något är den ju livsviktig, och nu när hon har lite fett på kroppen (förr var hon VÄLDIGT smal nu normal smal-smal) så har hon fått bättre imunförsvar.. :)

• Skumboll
    mammatillpytteliten skrev 2010-11-17 15:05:45 följande:

Skumboll: tack så mycket för ditt svar. Jag undrar i alla fall varför man oftast väljer att sätta peg först? Ska den förbereda för knappen på något sätt? Vac är granulom? Ingen som har berättat att det kan hända. Känner verkligen att jag skulle behöva mer information innan men jag har redan tagit upp det ett par gånger och vår läkare säger bara att det kommer kirurgen att svara på.... Jag hoppas verkligen att operation och allt uppvägs av nyttan med knapp. Många är ju supernöjda. Har ni haft några problem med att knappen kan lossa?

Det svar jag fått tidigare (av kirurger) är att det skulle läka både finare och snabbare med peg. Numera kan de gå in med titthål via naveln när man sätter knappen och det läker minst lika bra med knapp som med peg. 

Granulom är som svallkött som kommer upp genom hålet kring knappen. Det bildas när kroppen vill läka ihop hålet, men det går ju inte eftersom knappen är i vägen. Ser inte så kul ut och det kan läcka en hel del från hålet. 
    Finns ju alltid komplikationer, men jag tycker ändå att fördelarna väger upp!

Mja, ballongen på knappen har spruckit ett par gånger och sista gången hade sonen knappen i handen istället för i magen. Men det är inget jag oroar mig för, bara att stoppa i en ny!
    ♥ Simon ♥
  • Alecto

Min lille kille fick knapp den 6 april iår, det var aldrig prat om peg först men jag har förstått att det är en relativt ny medtod att sätta knappen direkt. När dom satte knappen satte dom tre suturknappar runt för att hålla ihop bukväggen mot magsäcken.

Var skall du göra det?

• mammatillpytteliten

Vi ska göra operationen i Falun, har ingen aning om de har stor vana eller ej. Först var det tal om att åka till Uppsala för operation men sen bestämde de sig för Falun.

Alecto, hur har det gått för er efter operationen? Mår er lilla pojk bra? Är ni nöjda? Vi har fått väldigt lite information så det är därför jag undrar så mycket

• Septemberknodd

Min Tea har knapp sedan...hrm, vad är det nu? 2 år? Hon hade först nässond o ch därefter peg. Blä för peg, det kändes svårare på alla sätt, som en sond fast på magen. Nu har hon knapp och hon har inga problem med granulom el dyl, men däremot läcker den som sjutton. Vi ska därför reopereras nu innan jul, eftersom de tycker att den sitter för långt ner och tror att det är därför den läcker. Vi bor i närheten av Göteborg, och det är alltså på DSBUS vi opereras. Jag gillar knappen - fast jag hade ju gärna sett att hon ville lära sig äta, hon är trots allt 4 år och har inga anatomiska hinder för att käka med munnen. Lycka till med operationen!

//Stina

mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
  • urstina

Sonen fick sin knapp för 1,5 år sedan pga dålig tillväxt och täta infektioner.Nu använder vi den bara till att ge mat och medicin i när han är sjuk . Vi tycker det har funkat jättebra! Han har dragit ur den 2 gånger, men då har vi bara satt i en ny. Han har ganska mycket granulom, men det går tillbaka med kortisonsalva som läkaren skrev ut. Sonen är opererad i Uppsala och fick först en lång slang som sen byttes ut till knapp. Jag trodde inte de gjorde knappoperationer i Falun eftersom vi fick åka till Uppsala. Lycka till! Jag tror ni kommer att vara lättade över knappen när den väl är där!

• ufsenuffen

kolla in knapptråden här på forumet, där kan du hitta en massa föräldrar till barn med knapp men även ungdomar/unga vuxna som själva har knapp och som delar med sig av erfarenheter!

Svar på tråden Ni som har barn med knapp eller peg!