Vad är egentligen skillnaden mellan clementin, mandarin och satsumas???
Någon som vet?
Vilka har kärnor, vilka smakar bäst?
Vilka gillar du?
Någon som vet?
Vilka har kärnor, vilka smakar bäst?
Vilka gillar du?
Egentligen har jag ingen aning, blir alltid lika förvirrad, men jag tror att satsumas är de med tunnast skal och de gillar jag bäst. Eller är det clementiner? Läste så noga på skylten häromdagen, men nu har glömt det igen .
Är inte satsumas lite surare? Det är iallafall den sort jag gillar bäst. Mandariner gillar jag lite mindre, de är väl sötast? Clementiner är väl större och har tjockare skal? Och kan vara sura eller söta om vartannat. Alla har kärnor såvitt jag kommer ihåg.
Har för mig att jag lärt mig att MMMandariner = MMMånga kärnor....
Åh.. Puffar på den här tråden.. Jag vill också veta, har slutat köpa för det är bara en jag gillar.. Men vilken? =)
Så här uppfattar jag det;
Satsumas är små, tunt orangeaktigt skal och lite sura och så klart godast!
Clementiner är gulare i skalet än satsumas, hårda till tusen och svåra att skala, lite halvsöta/halvsura
Mandariner är jag osäker på, dock mycket kärnor men de kommer väl på våren medans de andra två är på senhösten/vintern.
Satsumas gillar jag bäst, dom har tunnast skal och inga kärnor, tror att dom är minst också.
Är det satsumas om ofta är lite lätt gröna i skalet? Då är det dem jag gillar.
På vår ICA har de plockat bort satsumas igen, såldes i drygt 1 månad, nu säljer de bara äckliga clementiner.
Japp, satsumas är de jag gillar då Raskask. Tack för hjälpen att utreda detta.
Clementin (Citrus reticulata Clementina-gruppen). Lite större, lite saftigare och som regel kärnfri. Korsning mellan mandarin och pomerans.
Mandarin (Citrus reticulata Deliciosa-gruppen) Som regel små, söta och med mycket kärnor
Satsumas (Citrus reticulata Unshiu-gruppen) Mild sötsyrlig smak med saftigt och kärnfritt fruktkött. Den tidigaste av de små lättskalade citrusfrukterna.
Denna info (ovan) hittades på: www.livsmedelssverige.se/hem/fakta-om-mat/258-satsumas.html
De är alltså samma art men olika undergrupper.
Thessla ;
Vilken otur.. Satsumas som är så gott på vintern! Som tur är så säljs dem fortfarande här och den här veckan till halva priset!
Fick lära mig ngn gång att det är samma frukt men att de odlats på olika platser och mognar olika sent och därför har olika namn, ung som äpplen:) Själv gillar jag satsumas bäst. De stora lättskalade varianterna som nästan faller isär av sig själva :)
Fick lära mig ngn gång att det är samma frukt men att de odlats på olika platser och mognar olika sent och därför har olika namn, ung som äpplen:) Själv gillar jag satsumas bäst. De stora lättskalade varianterna som nästan faller isär av sig själva :)
Var inne på det lokal Coop alldeles nyss och där hade de blandat clementiner och satsumas enligt skylten ovanför. Men det var bara satsumas .