Jag är sjuk men har inte råd att bli sjukskriven!
Ska försöka göra en lång historia kort.
-03 blev jag sjuk, deprimerad och ätstörningar efter en händelse.
-05 sökte jag hjälp och blev 100% sjukskriven - fick diagnosen Emotionellt Instabil personlighetsstörning (typ borderline). Fick hjälp av sos och pengar därirån, kunde inte få sjukpenning eftersom jag inte hade jobb.
-06 fick jag aktivitetsersättning och det gick ut december -08. jag ansökte inte om ny aktivitetsersättning eftersom alla regler hade blivit mycket hårdare just då och valde att gå på föräldraledighet med min nyfödda. I samband med detta kunde jag inte längre ha kontakt med min psykolog, han "ville skriva ut mig ur systemet" eftersom jag inte hade möjlighet att få någon som passade mitt barn när jag hade samtalstid och till en början träffade jag isf en kurator genom bvc (det hjälpte åtminstone lite även om det inte var den hjälpen jag behövde med min diagnos)
-09 var jag föräldraledig.
-10 tog jag vårdnadsbidrag till augusti eftersom jag behövde få in pengar på något vis och inte kände mig tillräckligt bra för att söka jobb.
Nu i augusti började jag studera på distans (kände att det borde fungera då jag har möjlighet att lägga upp mina studier som jag själv vill så jag kan ta det lugnt när jag mår som sämst) och har gjort det i drygt 3 månader. Under dessa 3 månader har jag mått betydligt mycket sämre hela tiden och nu klarar jag knappt av att få godkänt i mina ämnen för att det har blivit för mkt. Har kommit i kontakt med min gamla psykolog och han har ordnat en tid till en annan psykolog för att han tror att den psykologen kan hjälpa mig bättre men han tyckte oxå att jag borde bli sjukskriven.
Hur ska jag göra när jag inte har råd att bli sjukskriven? Studerar nu för att läsa lite ämnen jag kan behöva inför framtiden men klarar nog inte av att studera 100& länge till och om jag blir sjukskriven är jag utan inkomst. Jag hoppas att jag så fort jag får regelbunden psykologkontakt känner att jag klarar av situationen mer men den här sjukdomen är verkligen oerhört jobbig och man kämpar varje dag.
Hur ska jag lösa min situation?