• larssonanna90

Kontrast röntgen genom urinröret

Hej.
    När jag var i v. 32 gjorde jag ett tillväxtul och då visade det sig att min son hade förstorade njurar. När han sen kom ut (i v.35) gjordes det UL som visade att bara ena njuren vad förstor. Efter det har två UL till gjorts och båda två har visat att njuren fortfarande är förstor.
    Nästa måndag ska han göra kontrast röntgen genom urinröret.
    Jag undrar nu: Kommer han få lugnande eller något innan?
    För det stod på lappen att vi ska ta med något gott i flaska som han kan dricka, men han vill inte ha flaska. Har försökt få honom att ta flaskan man han vill inte.
    Han är 4 och en halvmånad vid röntgen tillfället.

Och ni som har barn som också har förstorad njure och gjort denna röntgen: Vad visade röntgen?
    Hur lång tid tar det innan man får svar?
    Vad kan resultatet visa?
    Kan resultatet visa något livshotande?

• Svar på tråden Kontrast röntgen genom urinröret
  • Shea 1

Är det en MUC-undersökning ni ska göra? Det medicinska namnet på undersökningen brukar stå på kallelsen.

I en MUC så för man in en kateter via urinröret och till urinblåsan. I katetern sprutar man in kontrastvätska till urinblåsan, och sedan röntgar man för att se hur kontrastvätskan rör sig i urinsystemet.

En MUC  kan visa om barnet har reflux på sina urinledare. Jag är osäker på om en MUC kan visa även andra saker?

Normalt sett så går urinen från njurarna via urinledarna ner till urinblåsan. När man har reflux på urinledarna så går urinen tillbaka åt andra hållet, alltså från blåsan upp till njurarna. Detta ökar risken för urinvägsinfektioner.

Min son har reflux på bägge urinledarna, han har en förstorad njure och hydronefros på bägge njurarna. Han har också extremt stor urinblåda. Han medicineras med antibiotika (väldigt låg dos) sedan sin första dag. Om barnet inte får UVI kan de stå på antibiotika i några år utan annan åtgärd.

Jag minns faktiskt inte hur lång tid det tog innan vi fick svar, men vi har oftast inte fått prata med läkare samma dag vi varit på sjukhuset (vi har gjort väldigt många undersökningar på vår son, MUC är en). Vår son är född 13 juli, så de är nästan jämngamla

Imorgon ska vi in till sjukhuset för nya undersökningar.

Jag kan inte mycket om det här ännu men i denhär tråden finns det mammor som är jätteduktiga på urinvägsproblem:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49971165.html

Här kan du läsa mer:
    http://www.urologkanalen.com/barnurologi/index.shtml

• larssonanna90

tack så mycket för svaret :) Det är MUC som du skrev.
    Tyckte din pojke att det gjorde ont eller så?

• Shea 1

De bedövar i snoppen med lite xylocaingel innan de för in katetern. Vid hans ena muc pep han till litegrann, vid den andra tror jag knappt han märkte det faktiskt.

Jag tror att det är svårare att göra muc på äldre barn för de kan bli rädda, de här små blir ju inte rädda på det viset.

• Flickan och kråkan

Vår äldsta fick också göra MUC, men han var bara 3 veckor så den som tyckte det var värst var väl jag.....eller rättare sagt hans pappa som var nära att svimma . Vår son verkade inte tycka att det gjorde ont eller så utan det var mer situationen som oroade honom. Här visade sig allt ok dock. Han hade en kraftig infektion i en bitestikel och både opererades och fick ligga inne på sjukhus ett tag, så det var mer än dubbelkoll så att säga.....för att kolla om det var något där som kunnat orsaka infektionen.

• Shea 1
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-19 11:54:26 följande:
    Vår äldsta fick också göra MUC, men han var bara 3 veckor så den som tyckte det var värst var väl jag.....eller rättare sagt hans pappa som var nära att svimma . Vår son verkade inte tycka att det gjorde ont eller så utan det var mer situationen som oroade honom. Här visade sig allt ok dock. Han hade en kraftig infektion i en bitestikel och både opererades och fick ligga inne på sjukhus ett tag, så det var mer än dubbelkoll så att säga.....för att kolla om det var något där som kunnat orsaka infektionen.
    Ja, så var det för oss också, det var värst för pappa när de satte en kateter genom snoppen. Han tyckte att det var hemskt!
  • larssonanna90

Tack så mycket för svaren :)
    kan lugna mig lite nu när jag vet att han troligtvis inte kommer tycka att det gör ont :)
    Då var det tur att pappan inte kommer kunna vara med på röntgen ;)
    Men får väl själv försöka vara lugn och försöka ge ett lungt intryck kanske. Hoppas bara inte hans mormor kommer vara så himla spänd och så då som hon brukar.

Svar på tråden Kontrast röntgen genom urinröret