• Min högsta önskan

Rengöra silversmycken

Hej!
    Jag tycker alltid att det är så svårt att rengöra silversmycken. Särskilt  de som blivit riktigt svarta..
    Brukar använda mej av vanlig silverputs, men jag brukar aldrig bli nöjd med resultatet.

Har ett pandora armband http://www.pandorashop.se/Halsband-och-armband/Armband--silver/Armband-pandoralaas-20cm.htm som jag inte använt på jättelänge, och det har resulterat i att det blivit i stort sett svart... (har slarvat med förvaringen antar jag..)
    Skulle vilja börja använda det igen, men då behövs självklart en rejäl rengöring.

Någon som har ett bra tips på hur man enklast rengör svartnat silver? Antingen vilket märke på silverputs som ni tycker är bäst, eller andra effektiva husmorsknep.

Eller kan det vara så illa att det bara är att slänga och köpa nytt?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Rengöra silversmycken
  • Heavenlyfaith

Lägg det i Yes diskmedel med hett vatten. Mycket diskmedel...

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • principessan

Lägg ett ark  folie i diskhon med salt på. Lägg smycket på och häll på hett vatten. Det svarta försvinner på ett ögonblick! 

• crossfit

Jag köpte en trasa/duk i guldsmedsbutiken som man gnider silvret med. Använder det på mina Efva attling grejer när de blivit svarta, det blir mycket bättre än vanligt silverputs. Inte flammigt på samma sätt.

• 2timearound

Använd inte silverputs, det förstör ytan på silvret. Tag en form med plan botten och lite höga kanter. Lägg aluminiumfolie i botten. koka upp vatten och salt det. 1 liter vatten till  1 msk salt. Slå vattnet över smycket och vänta ca 5 min. Tag upp smycket och skölj ordentligt med ljummet vatten, torka med en mjuk trasa. Upprepa om det behövs. Du kan ta många smycken samtidigt det viktiga är att det ha kontakt med folien. Helt skonsam rengöring.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... even if you win, you're still retarded.
  • mulan

Koka upp 2 liter vatten
    Tillsätt 2 tsk salt och 4 tsk bikarbonat

Klä diskhon med aluminiumfolieoch häll i vattnet.
    Lägg i silvret och låt verka i 3-4 minuter
    Diska/skölj sen av silvret

Jag har bara provat på silverbestick, men fungerar säkert på silversmycken oxå. Bara det inte finns tex nån form av stenar som tar skada av medlet

.?*¨*? VECKA 34 ?*¨*?.
  • Min högsta önskan

Tack så jättemycket för era tips!! Ska genast börja testa med folie och salt, då det var flest tips på just det!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • LoviLovi

Vet inte om jag skulle rekommendera att du putsar ditt pandorasmycke. De brukar ofta vara oxiderade (en behandlig som gör att de är lite gråare) och då försvinner det helt och hållet om man rengör dem.

Svar på tråden Rengöra silversmycken