• JAG är BÄST

NÄR slutade era barn med blöjor??

Som rubriken lyder.
    Vilken ålder och hur länge tog det innan ert/era barn slutade med blöjor efter att ni kommit hem med barnet/barnen?

Jag håller på att bli GALEN här hemmaSkrikandes inte nu för att trollet har blöjor än utan pga av OMGIVNINGENKräks
    Dessa jäkla frågor om varför han har blöjor än han är ju över 3år bla bla bla,,,du kommer att få stooooooora problem med honom om du inte börjar med att potträna honom NU!!!!
    Du gör fel som låter han ha blöjan kvar mm. Han vet kommer aldrig att lära sig gå på en potta om du inte tar bort blöjan från han. Du kan inte gömma dig bakom att han är adopterad  för han är som alla andra 3+ åringar bla bla bla.

Trollet är INTE än på långa vägar redo på att släppa blöjan och vi känner själva att vi vill inte tvinga honom till något han inte är redo för än. Visst sitter han på pottan och kissar ibland mellan blöjbyten men inte mer.
    Vi frågar om han vill vara utan blöja här här hemma men han VÄGRAR promt med det å vi tjatar inte heller för han blir bara arg och irriterad på oss.

Vi har sagt att vi ska försöka göra ett nytt försök till våren/sommaren,,för nu efter nyår kommer vi att koncentrera oss på inskolningen på förskolan och han har jobbigt redan nu efter att vi vart där och hälsat på. Han har ju som sagt precis börja släppa sin pipmugg.

Så hur får jag släkten att knipa käften och sköta sitt????

• Svar på tråden NÄR slutade era barn med blöjor??
  • Miss Snowwhite

Mitt barn är tre år fyllda och använder fortfarande blöja vill inte gå på pottan särskilt ofta vi uppmuntrar men vill han ha blöja så får han det. Om vi vägra sätta på honom en blöja när han vill ha det skulle han bli jätte ledsen och arg. Det skulle kännas fel, jag tror (och hoppas) man märker när dom är redo. I morse hade han klätt av sig naken själv o hämtat pottan, när vi sov. hade inte kommit något i den men vilket härligt insiativ =)

• fabbemam

Hej
    Jag är förskollärareoch det är NORMALT att vara över 3 år och ha blöja! Hälsa släkten att en förskollärare  med låååång erfarenhet sagt det. Att han sitter på toa eller potta någon gång ibland är ju jätte bra, om ni börjar tvinga honom är risken STOR för att hela proceduren låser sig så han tom vägrar att närma sig toaletten. Forskning visar att barn bör sluta med blöja i sin egen takt, då går det allra bäst.

Jag är också tämligen säker på att även om han skulle sluta med blöja hemma nu innan inskolningen så kommer förskolan att vilja att han har den på sig där för att det är så lätt att glömma bort nödighet när man leker. Jag tycker att du ska känna dig stolt över att du tänker på ditt barns bästa!

Att sluta med blöja på sommar halv året tycker jag är en mycket bra idé. Om ett halv år är vi där, trollet är förhoppningsvis trygg på förskolan och lättare kläder eller tom inga kläder gör toa träning mycket enklare. Trollet är ett halvt år äldre men vad spelar det för roll i ett helt liv, jo troligen kommer han att kunna gå på toa i hela sitt fortsatta liv utan att drabbas av panik för att någon har tvingat honnom dit aldeles för tidigt!

Jag hör att du är en klok mamma som tänker på ditt barns bästa, FORTSÄTT MED DET!

Fabbemam

• Miss Snowwhite

Såg att tråden låg under adoption. Missa det *sorry*
    Mitt barn är inte abdopterat, men jag tror det finns många barn i tre års åldern abdopterad eller inte som har blöjorna kvar

• Plutteli

Nu är ju inte mitt barn adopterat som du vet, men jag är ju det. Jag hade blöja dagtid till jag var 4 år, dock hände någon olycka i byxan fram till jag var nästan 5... Blöja på natten hade jag till jag var 6, det gick bara inte att ta bort den.
    I dagsläget är ju snittåldern för ICKE adopterade barn att sluta med blöja runt 3-4 år, och man brukar ju trots allt säga att adopterade barn ligger efter känslomässigt och just att sluta med blöjor är ett känslomässigt framsteg och egentligen inte ett fysiskt framsteg, så det är klart det kan dröja längre för ett adopterat barn att sluta med blöja!

• Sally

Vår son slutade med blöjer c:a 2 månader innan hans 3års dag.  Han slutade cold-turkey, och det gick oförskämt bra.

MEN han var absolut bland de första på hans dagisklass som slutade (åldersmässigt, alltså).  De flesta andra verkar ha slutat vid 3,5 år, och en och en annan 4 åring har kvar dem.

Det vore lite väl mycket (kan man tycka) att verkligen pressa på med pottträningen samtidigt som ni skolar in honom.  En sak i taget är kanske bäst.  Räcker inte det som svar till dina nära och kära?

(Sedan använde inte vi tvång alls utan godis!  Han fick EN godisbit varje gång han gjorde nåt i potten, även bara en droppe.  Han hade typ aldrig ätit godis innan, så snacka om en morot!  Vi tänkte att vi kanske bjuder till ett problem med godiset, men han glömde bort det helt efter typ 3-4 dagar, och bara fortsätte gå på potten)

• inoka

Jag har "bara" biologiska barn men det där m blöjor kan jag ;) Alla mina tre har blivit blöjfria när de va 2 år dagtid men min mellersta åt välling på natten fram till dagen innan hon va 4 år..
    då hade hon även blöja och herregud vilka kommentarer som gjordes. Jag va ärlig när ngn fråga.
    Min dotter hade inte ngr problem m blöjan då hon va lite halvlat och inte redo för att ta bort den.
    Är det ngt jag lärt mej så är det att inte stressa dem. De har alla varit redo när jag tagit bort blöjan.
    Min äldsta va 3 år när vi tog bort på natten och den minsta tog vi bort både dag och nattblöja på vid 2 års ålder. Inte en enda olycka.
    Mitt tips är SKIT i andras kommentarer. Lyssna på dit barn och de signaler det sänder ut. Du märker om det är redo för att sluta.

• KimKatt

Min son är snart 2,5 år gammal och vi har inte gjort några som helst försök ännu. Han har snart varit hos oss 1,5 år och jag har inte tyckt det varit dax ännu. Det är ju en mognadsgrej och jag tänker att det kommer när det kommer. Inte bra att ha för bråttom är min erfarenhet.

• Pulkåkarn

Vår tjej slutade med blöja när hon var 3 år och 3 månader. Hon hade varit hos oss i ett år och vi höll medvetet kvar vid blöjorna så hon kunde koncentrera sig på annat. Dock verkade hennes kropp bli redo för stoppet innan hon mentalt blev det. Hon blev först torr på natten vilket är ju lite bakvänt. Att pott träna ett lite äldre barn upplevde jag som enklare än storasyster som var året yngre. Betydligt lättare att locka med coola trosor (och kalsonger... fanns inga Blixten McQueen trosor...) Att pott träna mitt i vintern med nedkissade overaller i pulkbacken gör väl ingen förälder med förnuft. Att låta förskolepersonalen ta smällen nu på hösten låter väl inte heller så smart. Vänta ni till sommaren och kanske bestämmer han sig för det själv innan. Lycka till!  

• Chickmum

vår son är inte adopterad men han sa själv till när det var dags. Han sa att han inte ville ha blöja längre och så blev det. Han råkade vara 2.5 då och han slutade på natten också strax efter och nästan helt utan olyckor, även då på eget initiativ. Vi tror att det gick så bra för att han fick bestämma själv. Hade det dröjt några år till hade det inte varit något problem heller. Ta det i trollets takt. Vi brukade uppmuntra med klistermärken att sätta på pottan när han gick där innan, 1 för nr1 och 2 st klistermärken för nr2. Men det var bara om han själv ville gå som det blev potta då.

Lycka till!

PS. En klok mamma här på fl skrev i någon tråd att det är en del av föräldraskapet att hantera allas kommentarer och "goda råd". Sedan jag läst det känns det lättare för mig. Jag ser det som en del i att vara mamma att stå ut med det och hantera det i vissa fall.

..... Du kan ju alltid be dem att inte tjata och diskutera saken så att trollet hör. För DET påverkar ju BARNET, troligen negativt.

• Krickita

Vår pojke var drygt två när han slutade i våras, och vi fick honom när han var sex månader gammal. När det gäller blöjavvänjning så tycker jag att årstiden det ABSOLUT viktigaste faktorn. April/maj är månaden när man skall sluta med blöjor, då har man hela sommaren på sig att öva.

Jag är inte så mycket för "pottträning" utan tycker att det bästa (för vår pojke) var att helt sonika bara sluta med blöjorna. Sen skickar man med ett ton byxor till dagis och håller tummarna. Vi har ett jättebra dagis som var helt med på tåget, de hade ett helt gäng med småbarn som dom tog in och kissade med då och då.

Men, det är ju en klar fördel om barnet "gjort ifrån sig" på pottan nån gång innan han/hon slutar med blöjor.

Så vänta tills i vår, att sluta med blöjor mitt i vintern är helt galet, med overaller och galonisar

Min uppfattning är också att det kan vara smart att sluta med blöjor innan det stora tvåårs-trotset. Det är dumt att kombinera trots och pottträning, det är nog med konflikter ändå "pust". Så avvakta ett tag....

Lycka till
    ps ärligt talat så kommer din pojke en vacker dag bara bestämma sig för att nu får det vara slut med blöjor. Så var det med min pojkes bästis som är ett helt år äldre. När hon upptäckte att min son slutat med blöjor, då ville hon också sluta. ds

Svar på tråden NÄR slutade era barn med blöjor??