Jag är i v.34 och väntar första barnet. Vi har köpt allt begagnat hittills, vagn, babysitter, spjälsäng med madrass, till och med lakan, täcke, kudde, lite kläder... Vagnen betalade vi 2000:- för, vilket jag tycker är mycket men ändå betydligt billigare än att köpa en ny emmaljunga.
Jag väljer begagnat av många anledningar. Jag är lite avigt inställd till de kemikalier/den kemikaliedoft som fabriksnya saker har. Mycket hellre en fläck eller lite slitage. Jag vill inte heller lägga för mycket pengar på saker, även om det "finns" pengar. Dessutom känns det fel ur miljöperspektiv, när det finns så många bra grejer på t ex blocket som fungerar utmärkt istället för att det ska produceras nya. Tycker också att det är lite mysigt att veta att den här vagnen har en bebis haft det gött i sina första månader och nu ska min bebis ligga där :)
Det enda vi inte bestämt oss för om vi ska köpa begagnat eller nytt än är babyskydd, verkar som att det blir en kompromiss där vi köper begagnat från en butik som hyrt ut babyskydd (använt av ett barn) och sedan har butiken tvättat och gjort en säkerhetskontroll av skyddet. Mycket pga det jag läst här på FL, där många är kritiska till att köpa babyskydd begagnat för att man inte "vet vad det varit med om". Jag tycker väl inte direkt man vet det med nya skydd heller. Men man blir ju nojjig när det gäller bilsäkerhet...