• Bullen11

Begagnat eller nytt?

Är gravid i vecka 7 så än är det ju ett tag kvar tills det är dags att ge sig ut i djungeln av vagnar etc, går fortfarande runt och hoppas att det lilla livet ska stanna :)

När det kommer till vagnar och bilbarnstolar, hur ställer ni er till begagnat vs nytt??

Självklart är det ju bra att köpa nytt, men eftersom jag fortfarande pluggar och min sambo blir klar till sommaren är ju ekonomiska alternativ att föredra för oss i de allra flesta fallen. 

Dela gärna med er av era erfarenheter om det ena, andra eller båda alternativen :) 

• Svar på tråden Begagnat eller nytt?
  • 4mychildren

Vagn köpte vi begagnat, hade absolut inte råd med en ny vagn, bilstolar har vi köpt nya (mest för att vi vill veta helt säkert att dom är hela och så). Vi ångrar dock lite nu att vi inte kunde köpa en ny vagn för den vi har nu börjar redan bli gammal och sliten då den är begagnad. Så nästa barn måste vi ändå köpa ny eller en till begagnad. Beror lite på hur många ungar vi vill ha, ska vi ha fler än en till så blir det en ny nästa gång om plånboken tillåter. 

• principessan

Jag har 2 barn och har köpt 2 nya vagnar och 2 begagnade. Och jag skulle INTE köpa en ny. De är hutlöst dyra!! Tänkte inte så mycket på det när jag köpte dem men nu i efterhand så ångrar jag det lite. Det finns många barnvagnar på tex blocket som knappt är använda och till hälften av nypriset!! Så det hade jag köpt begagnat. Babyskydd brukar finnas att hyra eller om man "får" det på köpet till vagnen. Däremot  bilstol till de större barnen köper vi nya då de har dem längre! Kläder o dyl är kul att lägga pengar på enligt mig så det köper jag gärna nytt.

• Beckiz86

Barnvagn och madrassen till sängen vill jag ha nytt, resten kan gärna vara begagnat :)

• Lady Maria

Vi väntar vårt andra barn och har inte kvar vår första vagn då jag inte var nöjd med den. Köpte en ny fast billig och det ångrar jag så här i efterhand. Vi har nu köpt en begagnad Brio som känns riktigt bra. När barnet är 1,5 kanske vi ändå vill byta till en mindre vagn och om han/hon ska sova ute på förskolan blir detta en bra förskolevagn. Om vi hade köpt en ny Brio skulle det kännas jättehemskt om jag blir less på den efter drygt ett år. En ytterligare anledning till att vi köper begagnad är att vi inte planerar fler barn efter nummer två.

Babyskydd kommer vi att köpa nytt eller låna av min bror. Vi har tidigare köpt en ny bilstol till vår "huvudbil" som vi alltid åker när vi är hela familjen och en begagnad till vår andra bil som vi bara använder till och från förskolan.

Lycka till!

• sagofröken

Jag är i v.34 och väntar första barnet. Vi har köpt allt begagnat hittills, vagn, babysitter, spjälsäng med madrass, till och med lakan, täcke, kudde, lite kläder... Vagnen betalade vi 2000:- för, vilket jag tycker är mycket men ändå betydligt billigare än att köpa en ny emmaljunga.

Jag väljer begagnat av många anledningar. Jag är lite avigt inställd till de kemikalier/den kemikaliedoft som fabriksnya saker har. Mycket hellre en fläck eller lite slitage. Jag vill inte heller lägga för mycket pengar på saker, även om det "finns" pengar. Dessutom känns det fel ur miljöperspektiv, när det finns så många bra grejer på t ex blocket som fungerar utmärkt istället för att det ska produceras nya. Tycker också att det är lite mysigt att veta att den här vagnen har en bebis haft det gött i sina första månader och nu ska min bebis ligga där :)

Det enda vi inte bestämt oss för om vi ska köpa begagnat eller nytt än är babyskydd, verkar som att det blir en kompromiss där vi köper begagnat från en butik som hyrt ut babyskydd (använt av ett barn) och sedan har butiken tvättat och gjort en säkerhetskontroll av skyddet. Mycket pga det jag läst här på FL, där många är kritiska till att köpa babyskydd begagnat för att man inte "vet vad det varit med om". Jag tycker väl inte direkt man vet det med nya skydd heller. Men man blir ju nojjig när det gäller bilsäkerhet...

• Rundabullar

För min del kan allt vara begagnat. Vi fick en ny vagn i present av sambons släkt, så vi tog tacksamt emot. Babyskydd köpte vi också nytt, men skulle gärna ha lånat av någon av kusinerna, men de har inte vuxit ur sina än. Babyskydd skulle jag kanske vara tveksam till att köpa begagnat över nätet eller på loppis. Men gärna låna eller köpa av bekant, vi hittade dock ingen som hade ett överlopps i bra skick.

Vi får låna:

babysäng
    spjälsäng
    babysitter
    skötbord
    mycket kläder

Vi köper begagnat:

tygblöjor
    skötväska
    bärsjal 

Jag syr av gamla tyger:

tygblöjor
    lakan
    tvättlappar

Vi köper nytt:

barnvagn
    babyskydd
    förvaring

Det känns jättebra att inte lägga ut så mycket pengar innan babyn är här. Nu har vi istället lite mer buffert så vi kan köpa om det är nåt vi märker att vi behöver eller skulle vilja ha.

Kör på begagnat, har man lite tid att leta så finns det hur mycket som helst i fint skick! 

• Gurkan

Vagn köpte vi begagnad, en emmaljunga från 04 som vi är hur nöjda med som helst! Vi hade råd med en ny men tyckte det var för sjukt mycket pengar!
    Bilbarnstolen köpte vi dock ny, det kändes bättre för oss! Den var dyrare än vagnen... ;P

• cicci85

Köper det mesta begagnat, tycker det känns såå onödigt att köpa vissa saker nya! De flesta vagnar har jag köpt begagnade men även några nya tex en UJ på kampanj som var billigare ny än begagnad En ny scooter 2.0 såfoert den kom ut. Spjälsäng köpte jag för 100 kr, vyssanlulltassar för 100 kr, begagnde sjalar men en helt ny sele. Gåstol, hoppgunga, babygym och babysitter har vi fått ärva. Köpte det mesta av babykläderna på klädbytardagar+ att vi fick ärva väldigt mycket kläder!

Bilbarnstolar har vi fått två stycken av släkt&vänner och de vi köpt har varit helt nya från affären! Köper inte bilbarnstol från okända blocketförsäljare! Man kan inte veta om stolen är krockad!

• Halkatla

Begagnat, begagnat och åter begagnat! Har man inte pengar i överflöd så är det direkt korkat att lägga ut tusenlappar i onödan på fina barngrejer. Begagnatmarknaden är ju dessutom så otroligt stor,så man kan välja och vraka som köpare.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Bullen11

Tack för alla svar! 

Verkar som de flesta tycker begagnat är bäst, förutom när det kommer till bilbarnstol. Har kikat en del på vagnar på blocket och det finns ju många fina, de ända som jag ser som negativt med det är väl att man inte har samma garantier på vagnen om något skulle hända med den. Men det kanske det inte gör så ofta?

Svar på tråden Begagnat eller nytt?