• bodimit

Hur trimma en flatcoated retriever?

Jag har kollat upp detta. har lovat en kompis att trimma till hennes hund men får olika beske från olika pers. en del säger att man absolut inte ska klippa ett v vid halsen. där ska det plockas som ett v och öronen ska plockas och inte eiffileras. nån som vet vad som egentligen är rätt?

• Svar på tråden Hur trimma en flatcoated retriever?
  • CallGirl

Det jag har lärt mig är att bruna hundar ska plockas med att svarta hundar han klippas. Det enda vi plockar är öronen på våran men vi klipper mest, men googla så tror jag du hittar en hel del.

• Leonike

Hittade en sida med bilder och text som beskriver. Så här har jag i alla fall trimmat familjens flat....http://www.arminzera.no/klipp.php men jag har också hört om det där med plocka men kan tyvärr inte hjälpa dig mer, har du prövat googla?

• Leonike
    CallGirl skrev 2010-11-17 21:13:40 följande:
    Det jag har lärt mig är att bruna hundar ska plockas med att svarta hundar han klippas. Det enda vi plockar är öronen på våran men vi klipper mest, men googla så tror jag du hittar en hel del.
    Just det, det var det jag hade i bakhuvudet, att bruna hundar plockas, men har aldrig behövt tänka på det för vi har en svart. Google är bra!
  • bodimit

så då kan man inte plocka svarta då? eller kan man plocka vissa svarta?

• bodimit
    CallGirl skrev 2010-11-17 21:13:40 följande:
    är dina flattisar svarta?
  • CallGirl
    bodimit skrev 2010-11-17 22:05:16 följande:
    så då kan man inte plocka svarta då? eller kan man plocka vissa svarta?
    Du kan absolut plocka svarta, men jag tycker det är lättare att klippa. Däremot är det knepigare att klippa bruna för det kan bli färgförändringar i pälsen.

(jag har en svart flat)
  • Jess77

Lite sent svarat kanske, men jag är ny medlem...

Enkelt uttryckt, man effilerar enklast både öron och hals (ned till bröstbensknölen), jag använder även effilersaxen till svansen samt hasen. Det som är viktigt att tänka på när man klipper halsen är att det inte blir en jätteskarp övergång till förbröstet  utan att man försöker hålla den mjuk. Öronen konturklipper jag även med effilersaxen på yttersidan av öronlappen håret på innersidan ska man inte klippa ned, sticker det ned väldigt långa strån kan man toppa dessa ihop med örat i övrigt men absolut inte klippa kort.
    Det kan vara att föredra att rycka öronen på de bruna flattarna då pälsen annars tenderar växa ut lite ljusare.
    Går även bra att rycka öronen på de svarta, det blir oftast ett bättre resultat så har man orken att göra det så är det enbart positivt. Väljer man att rycka kan man använda sig utav sådana 'sedelräknare' eller 'fingertutor' på tumme och pekfinger så får man ett bättre grepp om pälsen.
    Det kan också kan titta på är om det är mycket död päls som växer på framförallt låren, den blir absolut bäst att rycka bort.

Sedan finns en massa tips och tricks man kan använda sig utav, men det är omöjligt att säga då jag inte sett hunden 'live'. Jag klipper flat både för vardags- och utställningsbehov och det man vill uppnå är ju att få fram det snygga hos specifik individ och kanske försöka dölja det som är mindre snyggt eller rastypiskt då.

Hoppas det gått bra med klippningen.

Svar på tråden Hur trimma en flatcoated retriever?