• mitas

    Fsh

    Jag och min var på Kvinnokliniken i måndags och fick då reda på våra provsvar. Vi fick då veta att hans spermier var toppen, jag hade inge fel på ämnesomsättningen och inte heller på ägglossningen, men däremot var mitt FSH värde 10. Vi vart skickade på att få göra IVF. Det jag undrar är Fsh 10 ett super dåligt värde? Kan man lyckas bli gravid ändå??

  • Svar på tråden Fsh
  • Pimpinellan

    Det är strax över normalvärde,men fullt godkänt för att göra IVF och inte omöjligt bli gravid på egen hand heller.

  • Mumlan74

    mitas: det är som Pimpinellan säger lite förhöjt, men absolut inget omöjligt värde. med IVF har ni förmodligen goda chanser att lyckas.
    om du vill ha lite tips på saker som KAN (men inte säkert) förbättra FSH-värdet så är det att dra ner på kaffedrickandet. Koffein kan medverka till att FSH blir förhöjt.
    akupunktur kan också sänka FSH, men det är naturligtvis ingen fool proof-metod.

    Lycka till!

  • mitas

    Åh så skönt att höra :),  med Fsh menas det att man har dåliga ägg eller att man har för få ägg??

    Kaffe dricker jag nästan aldrig men ska absolut dra ner det jag dricker ändå, för har det påverkan så varför utsättas för det :)
     

    Tack för svaren :D

  • Pimpinellan

    FSH visar äggreserven,men säger absolut inget om äggkvaliteten. Dessutom varierar FSH rent naturligt så man kan ibland ligga högt och ibland lågt.

  • mitas

    Ok ok, ja det är bara vänta och se hur det går, hoppas hoppas man får tid snart :)
    Var på UL och fick se mina äggstockar och ägg, hon sa att det såg bra ut fick även se att vissa var ganska så mkt större än andra ägg var.

  • lyckligtlottad1982
    Mumlan74 skrev 2010-11-19 14:41:39 följande:
    mitas: det är som Pimpinellan säger lite förhöjt, men absolut inget omöjligt värde. med IVF har ni förmodligen goda chanser att lyckas.
    om du vill ha lite tips på saker som KAN (men inte säkert) förbättra FSH-värdet så är det att dra ner på kaffedrickandet. Koffein kan medverka till att FSH blir förhöjt.
    akupunktur kan också sänka FSH, men det är naturligtvis ingen fool proof-metod.

    Lycka till!
    Oj, jag tok dricker SJUKT mycket kaffe. har hört att det inte är bra för fertiliteten, men har bortsett lite från det. Nu ha jag nyligen fått besked om högt FSH och är knäckt över det. Kanske borde tänka över kaffedrickandet. Det är ju bar att tänka över i fler avseenden...  
  • Mumlan74

    mitas: Härligt att höra! Det låter ju väldigt positivt tycker jag. :0D

    lyckligtlottad1982: dra ner på kaffet är nog en bra idé. max tre "mormorskoppar" om dagen rekommenderas av flera kliniker. jag dricker en lite större kopp om dagen nu, mot tre-fyra tidigare. vet inte om det har hjälpt nåt, för jag har inte tagit om FSH-värdet heller... men kaffe är en välkänd skurk i det här sammanhanget.
    lycka till! man vänjer sig efter ett tag faktiskt.

  • Mustikka

    Har också för högt FSH. 13:(
    Har försökt lägga av med kaffet, men det är sjukt svårt! Äter även AC men inget än.
    Jag undrar bara om allt detta bara sänker FSH nivån men ändå inte hjälper det som är grunden till problemet?
    Alltså FSH sänks men äggreserverna är fortfarande dåliga?

  • mitas

    Jag tror att äggreserverna är ngt man föds med, eller jag fick höra det av sjuksköterskan,men att äggkvaliten blir bättre av att inte dricka kaffe,röka mm
    Vad är AC för ngt?  Sluta med kaffe är inte lätt det är som med att röka, jag röker men har försökt trappa ner och nu efter jul skall jag försöka sluta helt för att lyckas bättre på IVF:en, sen finns det koffein fritt kaffe man kan prova :).
    Lycka till Kram

Svar på tråden Fsh