Jag anser det vara direkt olämpligt för ett så litet barn att se Sagan om Ringen. Jag tycker inte ens att dagisbarn är mogna att se många Astrid Lindgren-filmer. Astrid Lindgren är för skolbarn, inte för dagisbarn... Men det är en annan diskussion.
Förutom att Sagan om Ringen ju är på engelska, och att man således bör kunna läsa rätt snabbt för att ha den minsta lilla möjlighet att hänga med i handlingen så har jag svårt att tänka mig att ett såpass litet barn kan hålla handlingen i huvudet också... Jag menar, filmerna är ju väldigt långa, och det är många historier och bihistorier och den är ju inte berättad från början till slut, utan skiftar ju i tid och det växlas mellan de olika berättelserna och dessutom är drömsekvenser och liknande inlagda. Det är verkligen ingen barnfilm!
Jag kan säga att jag hade inte varit mogen att se filmerna när jag var 11 till exempel. Jag var nog 10 när jag såg Den oändliga historien, och jag var LIVRÄDD för vargen/hunden och tyckte till och med att den snälla draken var läskig... Så jag hoppas att mina föräldrar inte hade låtit mig se Sagan om Ringen förrän jag var 14-15.
Däremot är det ju en fantastisk historia! Jag kan verkligen rekommendera högläsning för små barn. Inte just Sagan om Ringen kanske, men det finns ju annan fantasylitteratur som kan intressera även mindre barn. Om man ska hålla sig till Tolkien så är ju Bilbo mer lättläst, till exempel - den kanske passar för lågstadieåldern om den läses av en vuxen?