• bustösen

På tal om filmer, Sagan Om Ringen triologin?

Har era barn fått se sagan om ringen filmerna? Hur gamla var de då?
    Min son har hört talas om filmerna nånstans (antagligen dagis, eller att vi pratat om att vi ska se dom senare) och vill gärna se dom. Men jag tycker att han är för liten, han är snart sex år. Och det verkar som han accepterade att han får vänta tills han blir större.
    Men jag vet en pojke på en vfu-plats (skolpraktik) som var tre år och han hade sett filmerna Så jag börjar undra hur överbeskyddande jag är! Eller om jag helt enkelt har mer sunt förnuft än den pojkens föräldrar.
    Vad tycker ni? Ska barn få se de filmerna? Eller ska de vara 15 år?

• Svar på tråden På tal om filmer, Sagan Om Ringen triologin?
  • Milimani

Om du är osäker tycker jag att du ska följa rekomendationen som står på filmen. Vet ej själv vad Sagan om Ringen har för åldersgräns (11 e 15 gissar jag). Åldersgränserna finns av en anledning och även om man ser filmen tillsammans med sitt barn kan den vara mycket skrämmande. Jag som vuxen tycker att den är otäck i vissa avsnitt. Förklara för ditt barn att det är en "vuxen" film och att han får se den när han blir äldre. Det sa alltid min mamma till mig och visst blev jag sur över det ibland, men samtidigt hde jag ju något att längta efter.
    Barnet mår inte dåligt av att du säger nej till en film, däremot kan det må mycket dåligt av att få se den!
    Föreslå en annan film istället.

• Vombell

Jag försöker gå på mitt sunda förnuft när jag drar gränser inför filmer o d. Sagan om ringen tyckte jag själv var läskig och det finns ju massor av otäcka sener så den får min 8½ åring vänta lite med. Men jag vet också många mycket yngre som har sett den. Vet inte om jag också är lite överbeskyddande

• Jenny28

Min son fick lov av min mamma att se den oändliga historien 2 när han var 4,5 år.. Han drömde mardrömmar i två veckor. Jag tror att kanske ett barn som är 3 år inte försår vad som är på tv.n i den bemärkelsen som en 5-6 åring gör. Min son är nu 6 år och jag tillåter inte att han ser på harry Potter eller sagan om ringen eller liknande flmer... han drömmer mardrömmar direkt och det sitter i länge...och kommer tillbaks igen ibland tom månader efter..
    jag säger inte att din pojk kommer reagera på samma sätt, men banr har nog svårt att förstå att det "bara" är film

• bustösen

nä han får vänta tills han är runt tio årsåldern känner jag! det är många läskiga scener i filmen och mkt ondska! i harry potter är ju godheten större än ondskan och vinner över den i alla filmer, men i s.o.r så tar det ju tre lååånga filmer före godheten vinner, och om han blir skrämd före och inte vågar se klart så kan det ju bli många mardrömmar!
    lång konstig utveckling om varför jag bestämt mig för att vänta, men det är så jag känner

• Me76

Mina grabbar har fått sett alla 3 men d e efter jag har sett o godkänt dom.. Tyvärr har min yngsta son fått sett en hel del läskiga filmer hos sin far så han har precis som jag slutat tycka att filmer e läskiga.. grabbarna blir 12 o 14 i jan o feb

• tuzzla

Jag o pojken tittade på alla tre filmerna, som han fick i julklapp förra året.
    Då hade han nyss fyllt 8.
    Visst var det en del otäcka scener, men vi såg dem tillsammans och kunde prata om det efteråt.

Sägas bör väl dock, att filmerna ju är på engelska, och med svensk text, så hinner barnet inte med att läsa, så förstår det förmodligen inte hälften av vad som händer.
    Kan föreställa mig att det blir ännu läskigare då?! När ljud och andra effekter liksom blir tagna ur sitt sammanhang...

• systernegativ

Jag anser det vara direkt olämpligt för ett så litet barn att se Sagan om Ringen. Jag tycker inte ens att dagisbarn är mogna att se många Astrid Lindgren-filmer. Astrid Lindgren är för skolbarn, inte för dagisbarn... Men det är en annan diskussion.

Förutom att Sagan om Ringen ju är på engelska, och att man således bör kunna läsa rätt snabbt för att ha den minsta lilla möjlighet att hänga med i handlingen så har jag svårt att tänka mig att ett såpass litet barn kan hålla handlingen i huvudet också... Jag menar, filmerna är ju väldigt långa, och det är många historier och bihistorier och den är ju inte berättad från början till slut, utan skiftar ju i tid och det växlas mellan de olika berättelserna och dessutom är drömsekvenser och liknande inlagda. Det är verkligen ingen barnfilm!

Jag kan säga att jag hade inte varit mogen att se filmerna när jag var 11 till exempel. Jag var nog 10 när jag såg Den oändliga historien, och jag var LIVRÄDD för vargen/hunden och tyckte till och med att den snälla draken var läskig... Så jag hoppas att mina föräldrar inte hade låtit mig se Sagan om Ringen förrän jag var 14-15.

Däremot är det ju en fantastisk historia! Jag kan verkligen rekommendera högläsning för små barn. Inte just Sagan om Ringen kanske, men det finns ju annan fantasylitteratur som kan intressera även mindre barn. Om man ska hålla sig till Tolkien så är ju Bilbo mer lättläst, till exempel - den kanske passar för lågstadieåldern om den läses av en vuxen?

Svar på tråden På tal om filmer, Sagan Om Ringen triologin?