• LillaMandarin

Behövs det mer tapet vid mönsterpassning?

Krävs det att man har mer tapetrullar när man har valt en tapet som skall mönsteranpassas? 

• Svar på tråden Behövs det mer tapet vid mönsterpassning?
  • Pickeli

Ja räkna med det. Hur mycket mer beror på hur stor mönsterpassningen är såklart!

Google it!
  • johandra

är det stormönstrat så får ni troligen ut endast 3våder/rulle...mindre mönster kan ge 4 våder,beroende på takhöjd o så förståss...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Snäckan6

Beror på hur stor mönsterpassningen är och hur högt ni har i tak där ni ska tapetsera.

• Suzy QX

Där man köper tapeten brukar de ha en översikt på hur mycket ni behöver (om ni vet er takhöjd) beräknat på varje tapet.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • MLT

Är det förskjuten mönsterpassning är ett hett tips att ha två rullar och hela tiden alternera, då slipper du klippa bort så mycket tapet. Det blir även enkelt att se vart mönstret börjar och man behöver inte mäta något förutom takhöjden..

• LillaMandarin

Jag ringde och frågade men jag förstod verkligen ingenting av vad han sa och han var inte så hjälpsam. Så jag får försöka räkna ut själv.

Väggen är 2,30 hög och 3,30 bred. Då har jag på höjden mätt från list till list och inte från golv till tak. För det är ju mellan listerna de skall sitta.. Blir det rätt då?

Tapeten är 10,05*0,53 med mönsterpassning på 53.
    Då borde det räcka med 2 rullar eller? 

• Suzy QX

Är det lösa lister och inte skugglist (i taket) så är det bäst ta bort dem vid tapetsering. Räkna ända ned till golv och lägg till 5-10 cm per våd.

Med en mönsterpassning på 53 så kommer det nog krävas fler rullar då du bara får ut 3 våder per rulle. Det var lite otur med bredden. Nära det hade räckt med 2 rullar.

• Suzy QX

Är det för övrigt en tapet de har i lager så får man lämna tillbaka om den är osprättad.

Svar på tråden Behövs det mer tapet vid mönsterpassning?