• tessum

Tips på vilken hundras som passar oss?

Vi har två barn på 4 och 7år.
    Bor i villa med mycket skog i närheten.

Önskemål
    * En lite mindre hund (eftersom vi inte har en kombibil), det är inte ett måste med en liten hund men det hade varit smidigt.
    * Gärna en ras som inte skäller så mycket (som tex spetsar är kända för att göra)
    * Ingen jätteaktiv hund men den ska orka med lägre promenader
    * Lättlärd, ev en hund att träna lättare agility med.

• Svar på tråden Tips på vilken hundras som passar oss?
  • Tant Herta

Stafforrdshire bull terrier, och NEJ, det stavas inte så! Men det är en ljuvlig liten ras iallafall!

• emsoca

Cairn terrier skulle jag säga lite samma typ som Westien som jag sg att nån annan tipsade om. Terriers kan ju vara lite skälliga men med rätt uppfostran från start så blir det inget problem och bda raserna är lätta att fostra. Klockrena som agility hundar och med lagom aktivitetsbehov för en familj. Dvärgschnauzer är oxå en trevlig lite mindre ras.

Men dom raserna ztar64 tog upp först är nog inget för dig möjligtvis affenpinchern som är en liten sällskapshund. Men en gotlandsstövare eller caanan dog är nog lite fel för en vanlig familj. Samojeden är en stor draghund.

• Moggy

Pedigree har ett formulär där man kan fylla i olika alternativ, och få förslag på ras utifrån vad man har svarat.
    Det många inte tänker på är hur stor erfarenhet de själva har av hundar, och kanske väljer en för "svår" hund. Och så självklart det dummaste felet, köpa en brukshund som inte får göra det den ska göra, och därför blir uttråkad och besvärlig.

pedigree.se/whatdog 

• SannaR

Såg ett program på animal planet, och en superbra familjehund som älskar att leka med barn i timmar, är snäll, busig, och otroligt härlig i sitt temperament är faktiskt kinesiska nakenhundar!! (de enda var att de behövde smörjas in med solskyddsfaktor på sommaren) men jätte trevlig hundar så de e kanske värt det! =)

• Zinara
    SannaR skrev 2010-11-18 12:09:21 följande:
    Såg ett program på animal planet, och en superbra familjehund som älskar att leka med barn i timmar, är snäll, busig, och otroligt härlig i sitt temperament är faktiskt kinesiska nakenhundar!! (de enda var att de behövde smörjas in med solskyddsfaktor på sommaren) men jätte trevlig hundar så de e kanske värt det! =)
    Och kläs på på vintern En sån (eller annan nakenhund) ska vi ha när bebisen i magen blivit tillräckligt gammal och min dotter 5-6 år. Andra nakenhundar är också bra familjehunder men det är svårare att hitta uppfödare i sverige. Känner tex bara till en stor uppfödare av peruansk nakenhund och ingen som föder upp mexikansk, men det har jag iof inte letat efter heller.
  • tessum

Oj vad många raser det finns!  Det var hur många som helst här som jag inte har en aning om vad det är så jag får börja kolla upp dem lite.

Det är ett stort beslut eftersom vi förhoppningsvis kommer att leva ihop med denna nya familjemedlem i många år så vi tänker inte stressa och välja första bästa hund som är söt, utan vi vill verkligen att den ska passa oss.

De raser härifrån som jag kan utesluta på en gång är
    Samojed eftersom det är en spets och min uppfattning om dem är att de är lite skälliga av sig.
    Nakenhund eftersom vi bor i lappland och det brukar vara mellan 30-35 minusgrader här i jan-feb

• Lathundarna

Utgå vad ni kan erbjuda hunden i form av aktivering, dvs inte i rena promenader. Hur ofta och hur mycket ni vill träna agility, etc. Fundera även över vilken typ av pälsvård ni kan tänka er, hur hunden ska vara mentalt (skall kan man i regel träna bort), och så vidare. Skriv en lista på de raser som "attraherar" och kolla om det ni kan erbjuda och är intresserade av stämmer överens med vad raserna kräver. Om inte - stryk direkt. När ni väl hittar en ras där ni känner att det klickar, kolla upp sjukdomsbilden inom rasen. Åk gärna på utställningar, agilitytävlingar, etc och kolla, men tänk på att hundägare mer än gärna bara framhäver de positiva sidorna med just sin ras. Ingen ras är perfekt

Lycka till!

• tessum
    Lathundarna skrev 2010-11-18 12:28:14 följande:
    Utgå vad ni kan erbjuda hunden i form av aktivering, dvs inte i rena promenader. Hur ofta och hur mycket ni vill träna agility, etc. Fundera även över vilken typ av pälsvård ni kan tänka er, hur hunden ska vara mentalt (skall kan man i regel träna bort), och så vidare. Skriv en lista på de raser som "attraherar" och kolla om det ni kan erbjuda och är intresserade av stämmer överens med vad raserna kräver. Om inte - stryk direkt. När ni väl hittar en ras där ni känner att det klickar, kolla upp sjukdomsbilden inom rasen. Åk gärna på utställningar, agilitytävlingar, etc och kolla, men tänk på att hundägare mer än gärna bara framhäver de positiva sidorna med just sin ras. Ingen ras är perfekt

Lycka till!
    Många bra tips. Tack!

Någon som kan hjälpa mig med för och nackdelar med hona/hane?
  • Lathundarna
    tessum skrev 2010-11-18 12:31:35 följande:
    Många bra tips. Tack!

Någon som kan hjälpa mig med för och nackdelar med hona/hane?
    Jag är renodlad hanhundsägare. Har väldigt svårt för att se mig själv med en tik som löper, är skendräktig och håller på. Hanhundar kan ha visst agg mot andra hanar, men jag tar hellre den biten. De sägs att tikar blir mindre lekfulla efter första/andra löpet, hanar leker livet ut
  • smelata

jag vet när ja skulle skaffa hund satt jag med och läste och läste en masa. Man måste ta för o nackdelar med varje ras man bli intresserad av.

Jag var på utställningar och hade mig och där blev jag erbjuden av brukhundsklubben att komma på ett möte där de gick igenom hur man ska gå till väga för att välja ras.

Det verkade jättebra.  men tyvärr kunde ja inte på nån av dagarna men ja lyckades till slut. Nu sitter jag här med min border terrier och är nöjd. fast hon är skällig och vill aktivera sig mycket. Men har gillat den lilla agillity vi har kört.

Skällandet (som nån annan med har skrivit) kan man träna bort. 

Men det jag ville säga med detta va egentligen bara att du kan ju kolla upp om det finns någon kurs eller något du kan gå för en billig peng. så kan du få lite hjälp på vägen.

LYCKA TILL!! att planera hund är något väldigt spännande.. :)

• mamili

Ring Hundens Hus eller liknande, de brukar ha kurser INFÖR hundköp... Eller gå på en större utställning och se MASSA raser och träffa uppfödare och kolla rasmontrar..
    Lycka till!

Svar på tråden Tips på vilken hundras som passar oss?