• Anonym

Min sambo har varit otrogen

Jag har blivit bedragen av min sambo.
    Han är så ångerfull, gråter och ber om förlåtelse varje dag. Han har på eget initiativ ordnat tid till familjeterapeut.
    Han vill inget annat än rädda vårt förhållande.
    Han gör allt för mig och visar dagligen hans ånger.

Nu till min fråga... Hur gör man som offer i en sån här situation för att komma vidare och klara av att leva med detta? Jag vill ge han en chans till men hur klarar man av att gå vidare som en familj?
    Vi har ett barn tillsammans.

Jag vill inte ha inlägg där det står vilken skit min sambo är. Det vet jag redan.
    Vill bara veta hur andra i min situation gjort för att gå vidare med sin partner som varit otrogen.

• Svar på tråden Min sambo har varit otrogen
  • N1an

Jag blev oerhört sviken av min man för 1,5 år sedan. Jag valde att gå tillbaka eftersom han var så ångerfull och var beredd att ändra sig. Jag tror inte att jag hade gjort det om vi inte hade haft barn. Men nu har vi jobbat mycket på oss och vi har det bättre än någonsin!

Vi gick på familjerådgivning.
    Pratade mycket hemma. I början varje dag.
    Var ärliga och öppna.
    Verkligen lyssnade på vararnadra. Tog kritik och gav kritik.

• Anonym

Det första jag tror att du måste göra, är att sluta se dig som ett offer. Se det för vad det är, din man har inte varit nöjd i relationen. Det är inte ditt fel, utan hans men du är inte heller ett offer för omständigheterna då ni är två i relationen.

Prata om det som hänt. Känn efter om du kan gå vidare, kan du inte det ska du inte heller göra det. Ta emot den hjälp som erbjuds i form av terapi och liknande. Ge dig själv möjlighet att vara ledsen osv.

Om du väljer att förlåta honom och gå vidare, gå då vidare. Dra inte upp otroheten i tid och otid för det gör det bara svårare att komma någonstans i relationen.

Och sätt upp relger som ni båda kan leva med som gör att du slipper oroa dig hela tiden.

• Anonym

Tack snälla för era svar. Hjälper att läsa dem. Ska till fam terapeut om 1 v.
    Vi pratar om det varje dag. Jag försöker att inte gräva ner mig i detaljer.

• Jesper f

Jag skulle vilja påstå att det är mer upp till hur man fungerar som individ, än någon specifik teknik som allmänt fungerar. Alla är vi olika.

Det handlar nog mer om hur DU vill att ditt liv ska fungera framöver, hur du ser framtiden för er familj osv. Och det är nog svårt att bestämma sig på en gång, här och nu. Där behöver man nog tid för att hinna känna efter.

• Anonym

N1an.... Fick du ngt svar på varför din man va otrogen?

• N1an

Han var aldrig otrogen fysiskt. Men defintivt psykiskt under ett års tid. Sedan tror jag att han hade varit det om han fått chansen. Jag vet inte riktigt.

Vi var mitt inne i småbarnsåren och tog oss inte tid för oss själva, vi kämpade med jobb och ekonomi. Sedan fick han en livskris. Så han bestämde sig för att lämna mig och då uppdagades allt (jag rotade). Det var en enorm chock. Jag trodde vi var på väg ut ur det värsta. Jag trodde verkligen att vi var på rätt väg.

Den främsta anledningen var hans livskris. Jag eller han förstod inte det förrän i våras. Då läste jag en artikel som passade såååå väl in på honom.

Varför var din man otrogen? Hur mår du?

• Anonym

Det går upp o ner för mig. Ena dan tänker jag att jag inte orkar ta mig igenom detta.
    Nästa dag känner jag att det e klart vi klarar detta. Vi ska ta oss igenom detta. Det är ju han o jag!
    Ena dan e jag på bra humör för att nästa dag vara arg o bitter!!

Han sa att han inte vet egentligen varför han gjort så här. Men att det antagligen e för att vi glömde bort varandra, hade knappt sex. Jobbar oregelbundna tider båda två o har jobbat om varandra mkt. Inte prioriterat oss.

Hoppas psykologen vi ska till kan hjälpa oss.

• Anonym (ss)

de är inte du som är ett offer de är han som är ett offer.. tycker du ska lämna han å satsa på nån annan... älskar man nån vill man inte ens tänka tanken på att vara med någon annan... Lycka till

• Anonym (svårt)

Min man har också haft en "affär" dock ej fysiskt och så här i efterhand inser han med någon som faktiskt inte betyder ett dugg för honom.

Varför? Tror aldrig det finns ett enkelt svar (han kanske inte själv kan svara på det riktigt). Vi had en tuff period i vårat förhållande. Han var ledsen, arg, kände sig oälskad och osedd av mig. Detta samtidigt som han gick igenom en asjobbig period på jobbet och han var nog ganska nära någon form av utmattningsdepression kände sig inte upskattad där heller. Så varför träffa en annn? Han säger själv at det var någon form av escapism och verklighetsflykt. En plats där han kunde glömma alla problem. Ett enormt bekräftelsebehov från hans sida som blev fyllt. Han gick ju omkring och var arg på mig och vårat förhållande så till en liten del var det nog också för att "straffa" mig lite på ett väldigt barnsligt passivt agressivt sätt.

Han fick en riktig chock själv när jag kom på honom. Vad hade han gjort? Han har aldrig i hela sitt liv varit otrogen i något förhållande med någon? Otrohet stämmer inte alls in med hans självbild? Det är klart att han tänkt under tiden det pågått att det här är inte riktigt ok.... men skjutit de tankarna ifrån sig och inte riktigt förstått vidden av att svika sin frus förtroende. Det gör han nu.

Jag kan förstå vilka känslor och tankar hos honom som ledde fram till att detta hände. Det hindrar inte att jag är asförbannad, sårad, svartsjuk. Vi tycker båda att vara otrogen var ett jävligt onödigt, barnsligt, elakt, okonstruktivt sätt att hantera problemen han upplevde att vi hade i vår relation istället för att..... tja prata med mig om det.

Det har gått ca 6 månader för oss. Vi har gått i terapi och det har varit asjobbigt. Dels för att prata om otroheten och dels för att prata om de underliggande relationsproblemen som ledde fram till att han var otrogen. Märk att även om det finns saker som har ORSAKAT (eller lett fram till om man vill) otrohet så URSÄKTAR de inte handlingen, det är vi både rörande överens om.

Terapin har varit asjobbig. Jag vet inte om vi kommer att klara av att vara tillsammans, min hälsa och själförtroende har fått sig en rejäl törn. Tyvärr så inser vi båda två att otroheten kanske blir det här strået som bryter kamelens rygg. Vi har haft kommunikationsproblem som kanske hade gått att lösa men otroheten kanske blir den här grejen som gör det lite för tungt. Så mycket sårade känslor och skult som blandas in i mixen......

Vår psykolog sa att otroheten kommer man aldrig glömma. Jag kommer alltide känna sorg när jag tänker på det. Men med tid kommer behovet att tänka på det minska. De där tråkiga minnena och känslorna kommer att späs ut med trevliga saker som ligger närmare i tiden. Tex den där mysiga middagen igår eller den kul resan till Skottland för vå veckor sedan.

Det är astufft i början men ge det tid. Det blir faktiskt bättre. Man läker. Det är det som är bra med att inte vara 15 längre. Man vet att tid läker sår faktiskt så man får hålla ut lite. För 6 månader sen sov jag bara någ r atimmar per natt med sömtabletter och grät floder och surfade på våra konton och försökte räkna ut hur mycketcash jag skulle behöva för att köpa ut honom ur vårat boende. Idag tänker jag på det men vi ska ha vänner på besök nästa vecka och det finns någon sorts vardag.

Se till att maktbalansen inte blir skev er emellan. Att du sitter med makten för att han är den "dåliga". Det är inte bar i det långa loppet. Människor gör fel och har brister. Var snäll mot honom och framförallt mot dig själv!!!! Tillåt dig att känna ilska och sorg men drunkna inte i det. Skapa tid för återhämtning och vila också.

Lycka till och KRAM

• Anonym

Hej "svårt" Nu har det gått snart 3 mån. Fick bekräftat av en psykolog att jag hamnat i en depression.
    Vi går till en psykolog tillsammans.
    Jag vill leva vidare med min sambo men kan inte förstå hur jag ska stå ut att leva resten av mitt liv med en man som bedragit mig. Vissa dagar är jag ute på nätet o letar eget boende. Räknar på vilken hyra jag har råd med mm om jag ska bo själv. Hur klarar jag ha min dotter endast varannan vecka???

Sen så vissa dagar letar jag nytt boende för hela familjen som vi alla ska bo i. Ett nytt ställe där vi kan börja om på. Han är så ångerfull! Han letar nytt boende till oss o fixade ett radhus åt oss. Detta tackade jag nej till då jag ej ville bo på just det stället. Jag har pratat med en gemensam kompis till oss som min sambo anförtrott sig åt om detta. O han säger att min sambo har sagt att det är hans största misstag. Han fattar inte hur han kunde göra så mot mig som har allt han önskar.

När detta började hade vi det mkt mkt mkt tufft!!! Vi bråkade om småsaker, inget sexliv, vi hittade inte pås aker tillsammans som en familj. Jobbade om varandra mkt. (vi jobbar skiftider).
    Vi gick aldrig ut o åt, bio mm.
    Vi tog inte hand om varandra. Så kom då detta luder o gav min sambo den uppmärksamhet jag inte gav honom. Hon hade problem i sitt förhållande också.

Jag vill leva med min sambo det vill jag. Men hur går jag till väga??????
    Jag vill känna mig förälskad i honom igen.
    På Ons ska vi till psykologen igen....

Svar på tråden Min sambo har varit otrogen