• Bettina

Intensiv amma - hur länge?

Hej, min son är nu 5 veckor.
    Efter vår BB vistelse har min mjölk inte ökat i mängd. Det verkar som att kroppen inte vill producera mer.
    har då fått komplettera med ersättning efter nästan alla amningstillfällen eftersom att lilleman fortfarande är hungrig.

Pratade med BM på BVC. Har vid 2 helger, tokammat varannan timma för att försöka produktionen.
    BM sade att man skall intensivamma en dag och sedan räcker det.
    Men jag märkte inte någon ökning alls. Lilleman blev ju bara stressad av att bli väckt varannan timma för att äta. Det slutade med att jag var tvungen att ge honom lite ersättning i alla fall för att han skulle lugna ner sig.

När jag ammar så funkar utdrivningsreflexen och han klunkar isig lite mjölk men efter ca 5 minuter så sliter han och drar i bröstvårtanoch gråter.
    Jag tolkar det som att han inte får isig mjölk.
    Eller har jag fel?

Hur har ni gjort för att öka produktionen?
    Jag försöker dricka och äta bra, dricka Weldeas amningste.
    Men frågan är egentligen, hur länga skall man hålla på att tokamma, i en dag eller flera dagar?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Intensiv amma - hur länge?
  • Pix Maniac

Vad gör du när han sliter i bröstvårtan och skriker?

• JeanneDArc

Jag märkte nog inte skillnad så pass snabbt.. har för mig det tog 2-3 dagar. Fast då intensivammade jag inte på så sätt att jag väckte henne osv utan det var snarare när hon blev extra gnällig och ville amma mer.

• Bambusa

de är effektivast att amma nattetid, och en dag tror då inte jag räcker tyvärr.. drick massa,och ät bra, gärna lite fetare och försök å inte ge ersättning, och isf så lite som möjligt, så han väljer att äta ofta... de är meningen att dom ska äta ofta, så dom lider inte av att bli hungrig tätt inpå sista amningen, och har inget behov av att bli proppmätt, som dom ofta blir på ersättning, sen tar den längre tid att smälta i magen, så dom vill inte amma så tätt inpå som brösten behöver sen, så de blir en ond cirkel..  bvc kan oftast inte så mkt om amning som man hoppas, amningsmotagningen är bättre, brukar finnas på sjukhuset, amningshjälpens hemsida kan du kika på med.. http://www.amningshjalpen.se/

• Pix Maniac

Jag tolkar att han skriker och drar som att han kanske behöver rapa. Ibland kan man behöva gå omkring med dem ganska länge innan de rapar. Luft på tvären gör ont.

• Bambusa

ja, en sak till, amma från ena bröstet, tills de känns tomt, sen andra tills de känns tomt, sen kan du ta första en stund till osv..

• Pia och Elna

Varför började du komplettera med ersättning? Har ni problem med viktuppgångenen? Annars tycker jag att du ska amma när han påkallar och försöka att inte ge någon ersättning eller så lite som möjligt. Att han kinkar och gråter behöver inte alls betyda att du inte har mjölk så det räcker.

• JeanneDArc

håller med pia och elna.. Kroppen ställer in sig på efterfrågan och med en bebis som får ersättning vid varje mål lär det inte bli samma efterfrågan som vid helamning. Så det kanske inte är så att du producerar för lite mjölk utan helt enkelt så att du producerar vad som behövs så som ni gör nu. Hade också försökt ta bort ersättningen och kanske då istället haft lite extra vägningar för att kolla att bebis inte går ned i vikt. Amma vid minsta gnäll även om det är varje halvtimme.

• Melly

Varannan timme är ju inte alls ofta! Vilka gammalmodiga råd som du har fått utav ditt BVC. När man vill öka mjölkproduktionen så kan man behöva amma flera gånger i timman under dom tider på dygnet som bebisen är vaken. Amma amma och amma Ge bröstet vid minsta pip. Såfort som du ser att din bebis börjar bli som lite orolig i kroppen och vrider på huvudet och gapar med munnen och letar efter nåt att suga på så fram med bröstet direkt

Ge inte ersättning om du inte måste. Utan amma tätare istället. Amma i flera omgångar ifrån varje bröst vid amningstillfällena. När han börjar att slita och dra i bröstvårtan så byt till andra bröstet. Om han sen börjar att slita och dra där oxå efter ett tag så byter du tillbaks till första bröstet igen

Passa på och amma så många gånger som du kan under hans vakna tider på dygnet. Väck honom om han sover längre än 3 timmar på dagen och 5 på natten. Om du ammar så mycket som du kan medans han är vaken så behöver du inte väcka tätare än så

Men att om du slutar med ersättning så kommer han säkert själv att vakna tätare för att amma. Och det är bara bra för att då så ökar din mjölkproduktion. Om man ger ersättning så minskar den istället tyvärr.

• Melly

Det tar ofta en vecka för att öka mjölkproduktionen så amma så fort som han vill suga så blir det nog bra snart

• Dr Mupp

Att amma varannan timme är sällan. Det är vad min 10 månaders gör. Du måste amma mycket mer ofta. Flera gånger i timmen om mjölkproduktionen ska upp. Och sen måset ersättningen bort. Så länge han får ersättning kommer din mjölk inte öka.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Intensiv amma - hur länge?