• Anonym (börjar bli rädd)

Börjar mer o mer fundera

Hej!

Är i v 31 och börjar mer o mer tänka på förlossningen. Jag är inte rädd för förlossningen, snarare att något ska hända mitt barn något under förlossningen, t ex syrebrist. Min mamma fick eklampsi när hon födde mig och blev medvetslös, är rädd för att liknande ska hända mig.

Jag vill genomgå en vaginal förlossning, men har problem med en fistel i tarmen och fick ett drän insatt innan jag blev gravid (för att jag inte skulle få infektioner med feber när jag nu väl är gravid). Det här dränet har jag haft ett år och är ganska påfrestande, får bl a gå med bindor i trosorna dygnet runt. Fick idag veta att jag borde kunna föda vaginalt utan problem, men att det kommer ta minst ett halvår innan jag kan få dränet bortopererat då eftersom det kommer ta så pass lång tid innan vävnaderna i bäckenet är så pass återställda att en operation är lönt.
    Därför är jag nu orolig för att spricka mer eller få fler fistlar i anslutning till de skador som kan uppstå vid vaginal födsel. Och så börjar jag tänka på snitt, för då hade jag kunnat bli av med mitt drän nästan direkt efteråt då vävnaderna inte tänjs ut på samma vis.
    Har dessutom insulinkrävande diabetes som jag funderar över om det kan ställa till problem med läkning o liknande.
    Vad tycker du om min situation?

• Svar på tråden Börjar mer o mer fundera
  • lena2012

Hej!
    Jag förstår att du funderar och  har en  situation som inte är så vanlig.
    Här måste man nog ha tillgång till alla journaler för att kunna yttra sig annars risk att jag  bedömmer fel.
    Visst är det ett samarbete mellan kirurg och förlossningsläkarna som tagit ställning tillsammans?
    Om du är osäker så tror jag du ska  be om ytterligare samtal .
    Berätta vad dina rädslor är  ochskriv ner dem  till  samtalet.
    Ursäkta att du inte får ett mer  specifikt svar än detta.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Börjar mer o mer fundera