• Jagvetmest

Ge blod trots Jehovas vittne?

Diskuterade häromdagen med en läkare ang att ge blodtransfusion till en döende person som är Jehovas vittne mot dennes vilja. Han menade att de som läkare svurit ed på att alltid försöka rädda människor och att han en gång behövt gå emot en persons önskan om att inte få blod. Det handlade om en nybliven mor som höll på att förblöda. Han menade att man kan bli åtalad men aldrig fälld för att ha räddat en annan människas liv. Han menade att om hon ville ta livet av sig så fick hon göra det själv sen och inte blanda in honom i självmordet. Kvinnan överlevde och fick förlåtelse från sin kyrka för att ha tagit emot blodet.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ge blod trots Jehovas vittne?
  • Hoppfull84

håller såklart med läkaren, deras jobb är ju att rädda liv inte att låta folk dö i onödan

• Jagvetmest
    Insatt skrev 2010-11-18 15:11:10 följande:
    Vad vi tycker om vad?
    Om programmet "Bonde söker fru" såklart- vad trodde du?
  • Insatt
    Jagvetmest skrev 2010-11-18 15:18:31 följande:
    Om programmet "Bonde söker fru" såklart- vad trodde du?
    Men du måste ju inse själv att du inte framställer ett problem i din trådstart eller hur? "En rosa kanin hoppade fram på en stig, sen hoppade han åt vänster fast den blåa ugglan inte ville det. Vad tycker ni?" Du bara berättar en historia och frågar vad vi tycker. Vad vi tycker om vad? 
  • mamzer

Det finns en skillnad mellan att aktivt göra någonting som leder till någon annans död (aktiv dödshjälp, eutanasi) och att avstå behandling som möjligen kan rädda liv. Min personliga inställning är att man måste ha rätt som patient att vägra behandlingar som strider mot ens religiösa/etiska/whatever övertygelser. Det är inte detsamma som självmord. Om kvinnan kunde uttrycka sin önskan att slippa ta emot blod och läkaren ändå gav henne en blodtransfusion så är min instinktiva reaktion att han borde låtit bli. Om han däremot visste att hon var ett Jehovas vittne men hon inte specifikt uttryckt att hon inte ville ha blod så hade jag i läkarens situation inte vågat chansa utan då hade jag utfört transfusionen.

Det är ju ett ganska extremt fall (vilken dramatik, liksom - någon håller på att förblöda!), men som princip tycker jag att man måste ha rätt att vägra behandling.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Mandel

Har för mig att de herrar i USA som styr har ändrat sig angående detta med att ta emot blod och att det numera är okej.
    Har dock ingen källa på det. Har för mig att jag hörde det på radion eller liknande.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • annbom

Eftersom det sällan är deras starka övertygelse att inte ta emot blod utan rädslan förn att bli utesluten som gör att de säger att de inte vill ta emot blod så gör läkaren rätt. Har personen blivit tvingad att ta blod så blir de alltid förlåtna och allt är frid och fröjd. Barn som behöver blod blir temporärt omhändertagna enligt LVU för att de ska kunna få blod. Föräldrarna blir då förlåtna eftersom de inte hade bestämt detta åt sina barn.

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Hoppfull84

de där på vakttornet ändrar sig ju hela tiden!

Förr fick man inte ta emot organ, det får man göra idag. man får även idag ta emot plasma och vita blodkroppar om jag inte minns fel.. kan ju tyckas konstigt att hävda att bibeln förbjuder just blodplättarna och de röda blodkropparna men resten är ok. vet inte riktigt hur vakttornet styrker detta men jaja..

folk får tro på vad dom vill men om man nekar något så grundläggande inom medicin som blodtranfusion i livsuppehållande syfte så tycker iaf jag att det visst är självmord.

• mamzer
    annbom skrev 2010-11-18 15:38:08 följande:
    Eftersom det sällan är deras starka övertygelse att inte ta emot blod utan rädslan förn att bli utesluten som gör att de säger att de inte vill ta emot blod så gör läkaren rätt. Har personen blivit tvingad att ta blod så blir de alltid förlåtna och allt är frid och fröjd. Barn som behöver blod blir temporärt omhändertagna enligt LVU för att de ska kunna få blod. Föräldrarna blir då förlåtna eftersom de inte hade bestämt detta åt sina barn.
    Jag är egentligen ganska sympatiskt inställd till vad du skriver, samtidigt vore det ju fullständigt ohållbart om vi skulle ålägga läkare att bedöma på vilka grunder man nekar eller insisterar på behandling. Vad gäller barn och LVU så tycker jag att det låter extremt vettigt. Kvinnan i villhabebis' exempel är ju dock vuxen och borde kunna få bestämma själv.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • annbom
    mamzer skrev 2010-11-18 15:42:59 följande:
    Jag är egentligen ganska sympatiskt inställd till vad du skriver, samtidigt vore det ju fullständigt ohållbart om vi skulle ålägga läkare att bedöma på vilka grunder man nekar eller insisterar på behandling. Vad gäller barn och LVU så tycker jag att det låter extremt vettigt. Kvinnan i villhabebis' exempel är ju dock vuxen och borde kunna få bestämma själv.
    Fast är man fast i en sekt så är man ju inte självbestämmande längre. Svår balansgång även om jag i grunden tycker samma som dig.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Jagvetmest
    Insatt skrev 2010-11-18 15:25:26 följande:
    Men du måste ju inse själv att du inte framställer ett problem i din trådstart eller hur? "En rosa kanin hoppade fram på en stig, sen hoppade han åt vänster fast den blåa ugglan inte ville det. Vad tycker ni?" Du bara berättar en historia och frågar vad vi tycker. Vad vi tycker om vad? 
    Jag tror de flesta fattade vad jag menade. (det verkar så om man ser de svar som jag fått) Vuxna människor brukar kunna fatta att de ska resonera runt ett etiskt dilemma utan att få exakta frågor med ett ? efter.Om du inte gör det så beklagar jag det. Läs en annan TS som är på lite lättare nivå kanske?
  • Jagvetmest

Vidare så menade denna läkare att en människa som är så svårt medtagen ( som en person som håller på att dö är) inte längre kan stå för ett sådant beslut som det innebär att förneka sig själv den behandlingen som räddar dennes liv. Vad är ett papper värt då som personen skrev när hon var fullt frisk? Man måste ju ha rätten att ändra sig och om man då inte längre kan svara för sig själv hur ska man då kunna veta om personen ändrat sig eller ej? Dessutom i ett fall med en nyförlöst kvinna så drabbar ju hennes död inte bara henne själv utan man gör ju även ett nyfött barn moderslös.
    I ett liknande fall där kvinnan blånekade blod fast hon låg döende på intensiven så hade en sköterska kommit på den briljanta iden att "Vi hämtar barnet". Sagt och gjort så la de kvinnans nyfödda barn på hennes bröst och då ändrade hon sig och ville ta emot blod för att överleva.

• mamzer

Alltså, det här är en sån där situation där jag läser vad du skriver, villhabebis, och egentligen håller med dig, men ändå känner att man principmässigt måste kunna fatta beslut i en situation som får verkan för en annan. Det är klart, som du skriver, att man ska ha rätt att ändra sig, men då bygger det ju också på att man verkligen ändrar sig - inte att man kanske hade ändrat sig om man varit vid sina sinnens fulla bruk men i en livshotande situation. Är det inte så att man skriver såna där papper ("Mamzer vill inte ta emot blod om han skulle behöva, ens i en livshotande situation") just för att täcka upp möjligheten att när man väl befinner sig i situationen inte kan uttrycka sig?

• augustisten

Det var ju en situation häromdagen där en kvinna höll på att förblöda efter förlossningen men där hon och närvarande anhöriga vägrade släppa in en manlig läkare (och det bara fanns sådana att tillgå). Hur ska man göra då - låta henne dö? Hur kan man veta att det även är kvinnans vilja eller om de anhöriga utövar påtryckningar?

En person som befinner sig på ett sjukhus får nog finna sig i att personalen där fattar de beslut de anser vara de rätta. Allt annat vore orimligt tycker jag.

• Användarnamn
    Jagvetmest skrev 2010-11-18 15:07:34 följande:
    Diskuterade häromdagen med en läkare ang att ge blodtransfusion till en döende person som är Jehovas vittne mot dennes vilja. Han menade att de som läkare svurit ed på att alltid försöka rädda människor och att han en gång behövt gå emot en persons önskan om att inte få blod. Det handlade om en nybliven mor som höll på att förblöda. Han menade att man kan bli åtalad men aldrig fälld för att ha räddat en annan människas liv. Han menade att om hon ville ta livet av sig så fick hon göra det själv sen och inte blanda in honom i självmordet. Kvinnan överlevde och fick förlåtelse från sin kyrka för att ha tagit emot blodet.
    Vad tycker ni?
    Inga problem med den saken numera, finns blodfri kerirgi numera vad jag hört (Örebra, Malmö, Lund etc) och de får skriva på att de undantar läkaren från ansvar, sä det är int som den läkaren sade.

www.eniro.se/query&ax=leta&search_word=Blodfri+kirurgi&what=web
  • Användarnamn
    puss skrev 2011-01-02 17:16:52 följande:
     jag fattar inte heller frågan.
    Var väl inen fråga, utan ett påstående av TS
  • puss
    Användarnamn skrev 2011-01-02 17:20:48 följande:
    Var väl inen fråga, utan ett påstående av TS
    jaha, jag jag tycker att läkaren lät vettig, och det var ju bra att kvinnan fick förlåtelse av församligen. det var ju bussigt av dom att ta på sig guds uppgift att avgöra den saken.
    up yours
  • Jagvetmest
    Användarnamn skrev 2011-01-02 17:12:54 följande:
    Inga problem med den saken numera, finns blodfri kerirgi numera vad jag hört (Örebra, Malmö, Lund etc) och de får skriva på att de undantar läkaren från ansvar, sä det är int som den läkaren sade.

www.eniro.se/query?partner=leta_web&ax=leta&s...
    Blodfri kirurgi är en sak, att blöda från en livmoder som just försörjt ett barn med blod via moderkakan och därmed har ett stort sår inuti- det är en helt annan sak. Det finns vaginala förlossningar med som slutar i enorma blodförluster och inte bara vid ex. kejsarsnitt.  Jag vet att Jehovas vittnen ofta skriver på sådana papper och det var just det som denne läkaren gick emot. Så JO- det är visst fortfarande ett problem med hastigt uppkomna blödningar och folk som vägrar ta emot blod.
  • ingridlinnéa

en i min umgängeskrets är exjv oh när hon födde barn miste hon över 2,5 liter blod och vägrade att ta emot blod trots personalens inrådan, hon höll på att stryka med men klarade sig som tur var, i sådana fall tycker jag att personalen ska få göra sitt jobb och det är att se till pasientens bästa ur hälsosynpunkt, alltså inte det patienten tror är bäst.
    Denna lilla nyfödde junde ha fått växa upp utan mamma trots att det hade funnits saker som de kunde göra för att rädda henne, oh frågan är om de inte hade gjort det oxå om hon hade börjat falla bort.

Svar på tråden Ge blod trots Jehovas vittne?