• Anonym (arbetslös)

Vad jobbar ADHD/ADD och AS-människor med?

Finns det något yrke som passar oss med dessa funktionsnedsättningar bättre än andra? 

Vilket? 

Berätta gärna vad du jobbar med och om du trivs eller inte.  

• Svar på tråden Vad jobbar ADHD/ADD och AS-människor med?
  • Anonym

Har inte något av dessa men sonen har och dom kan jobba med i princip vad som helst

• Anonym (beror)

Det beror väl på hur "allvarlig" ADHD/AS de personerna har? Jag tror de återfinns överallt i samhället. Vad har du svårt för (i arbetslivet), ts? Vad är du intresserad av?

• Anonym (arbetslös)

Tack för era svar men jag tror min fråga missuppfattades.
    Jag menade inte att på något sätt verka nedlåtande mot människor med något av dessa funktionshinder (jag har själv ADHD), att de eller vi kan jobba med i princip vadsomhelst förstår jag också. Men det jag är nyfiken på är om det möjligvis finns ett eller flera yrken som skulle passa oss och vår turbohjärna bättre, ett yrke där man inte riskera att bli uttråkad och där dessa funktionshinder snarare är en fördel än en nackdel.

Jag vet att det finns människor med en eller flera av dessa diagnoser här på FL och jag är nyfiken på vad dom jobbar med, oavsett om det är i kassan, som simskolelärare eller som topp-politiker. Jag skulle också vilja veta varför ni anser att det jobb ni har passar er (om ni trovs där vill säga) och hur er ADHD/ADD eller AS hjälper er i arbetslivet snarare än själper.

Så kom igen nu, mata på med svar, jag behöver insprireras och upplysas, hjälp en arbetslös! Glad

• Anonym

Jag känner en person med ADHD och en med aspergers och båda studerar till att bli psykologer...

• Anonym (arbetslös)
    Anonym skrev 2010-11-18 23:00:41 följande:
    Jag känner en person med ADHD och en med aspergers och båda studerar till att bli psykologer...
    Intressant. Jag har nämligen hört någonstans att psykolog eller terapeut är ett utmärkt yrke för någon med adhd just för att de är så inkännande och duktiga på att läsa det osagda. Tack för svaret!

Fler?
  • Erica86

Hej! Är en tjej med adhd... Sitter i kassa på ica. Inget bra jobb enl mig. Oregelbundna arbetstider är SVÅRT o klara av. :( samt som att man glömmer vad man sagt eller vad kunderna sagt... Eller inte ens uppmärksammar att någon sa något till en. Det monotoma i ett kassa arbete gör att jag hamnar i en dvala... Och allt går på autopilot och man är överallt föruom på arbetsplatsen i hjärnan. Är dock väldigt driftig... Stundtals iaf. Och driver egen web butik samt som jah designar egna produkter som säljs. Passar mig betydlig bättre. Dock vill jag helst jobba i stallar med hästar.... Är det någonstans jag får lugn o ro i huvudet är det med min egna häst som jag äred varje dag. :)

• Anonym

Läser till farmaceut.

F.ö tror jag på ett fysiskt arbete. Vi har svårt för att sitta still, men vi är blixtsnabba på att reagera, rycka ut mm och det bör man ta tillvara på. Ambulanssjuksköterska/-förare eller brandman kanske...

• Anonym (trött)

Jag har inte ADHD, men är autistisk. Jag har jobbat i vården, skola, butiker, i kök, tvätteri, städ, vaktmästeri och lite annat. Egentligen fungerar det halvbra i bästa fall. Jag har kollegor med ADHD och de har oftast  mycket lättare för att smälta in. 

• Helia

Tänker utbilda mig till sjuksköterska. Har tidigare jobbat inom LSS och som kommunikatör.

• Anonym (inte jag)

Har ingen diagnos/problematik själv men känner både läkare och sjuksköterskor med adhd/as.

Svar på tråden Vad jobbar ADHD/ADD och AS-människor med?