• Anonym

Huvudvärk och ögonsmärta

Vaknade med en sprängande huvudvärk och illamående imorse och det har inte gett med sig på hela dagen. Nu helt plötsligt fick jag jätteont i undre delen av ena ögat. Det gör ondare i ögat när jag blinkar. Tittar jag i spegeln så är det onda ögat större än det andra. Om man skulle få en vagel, får man ont i huvudet då?

• Svar på tråden Huvudvärk och ögonsmärta
  • Agent Fluff

Det låter som migrän... Jag blir öm runt ögonen när jag har migrän, men det är ju så klart olika från person till person. Har du kollat synen nyligen? Kan du inte ringa sjukvårdsrådgivningen? (1177)

• Anonym

Vagel utanpå brukar inte ge huvudvärk, men allt är ju möjligt.

Rinner ögat?
    Är det svullet i nedre delen nära där man gråter ?

Du kan ha:
    Bihåleinflammation i de små hålorna, detta tillstånd, ihop med ett svullet öga kan vara farligt.
    Du kan ha hortons huvudvärk, detta kan ge ensidig olidlig värk i huvudet samt ögonbesvär.
    Du kan ha vanlig migrän.
    Du kan ha vagel.

I den ordningen är det förmodligen vad som är mest sannorlikt att du drabbats av,

• Anonym

Nej jag har inte kollat synen nyligen.
    Det känns som att hela ögat är svullet. Det trycker lite bakom och gör ont i yttre nedre kanten. Ska vänta lite och se om det blir bättre annars så får jag ringa 1177

• helenvaupptaget

Så ser det ut om det tillexempel är bihåleinflammation av den farliga sorten.
  • Anonym

Så ser jag inte ut så då är det kanske inte bihålorna men jag känner att det börjar göra ont i örat på samma sida oxå. Känns som att jag skulle behöva gå och dra nåt gammalt över mig just nu.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-18 15:47:57 följande:

Så ser jag inte ut så då är det kanske inte bihålorna men jag känner att det börjar göra ont i örat på samma sida oxå. Känns som att jag skulle behöva gå och dra nåt gammalt över mig just nu.

Har du ont på en sida av huvudet eller är det hela?
    Är det samma sida på värken i örat o ögat?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-18 15:48:55 följande:
    Har du ont på en sida av huvudet eller är det hela?
    Är det samma sida på värken i örat o ögat?
    Mitt uppe på huvudet gör det ont och i tinningen på den sidan där jag har ont i ögat och örat. Ja det är samma sida som smärtan sitter på.
  • Billiejoe

så som du beskriver har jga oxå haft o de kom från nacken o axlarna..

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-18 16:10:27 följande:
    Mitt uppe på huvudet gör det ont och i tinningen på den sidan där jag har ont i ögat och örat. Ja det är samma sida som smärtan sitter på.
    Okej, kän med tungan på insidan av din kind. Har du någon slags rand där inne så är du en nattpressare, detta kan ge ensidig smärta av svåra slag. Även smärta ifrån båda sidor kan förekomma, beror lite på hur långa ens tänder är och hur käken är osv, vart man pressar som mest.

Käkleden sitter innan för örat.

Men jag skulle tro att det är nått annat som krånglar då det kom så plötsligt. Kanske en inflammation av något slag.
Svar på tråden Huvudvärk och ögonsmärta