• Sandylicious

2årig tik som löper igen efter 2 månader, hjälp!

Min tik har löpt sen hon var 8 månader med ungefär 7 månaders mellanrum.

Aug-09
    april -10
    sept-10

och nu har hon börjat löpa igen.
    Vad beror detta på?
    Borde jag ta henne till veterinär?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 2årig tik som löper igen efter 2 månader, hjälp!
  • qenzo

Jag hade en tysk jaktterrier som löpte på det här sättet. Hela hennes liv alltså. Hade inga problem kroppsligt utan hon var bara "tillverkad" sån :)
    Men är du orolig ska du så klart vända dig till en veterinär i första hand. 

• Sandylicious

Hon beter sig ju inge annorlunda mer än som hon brukar när hon löper.

Lite trött, äter mindre men annars är det ju som vanligt.

Kan tillägga att hon är blandis Papillon 75% och cavalier 25%

Ringde animalen och hon visste inte så mycket om löp.

Känns ju som att man kanske ska avvakta och se om det kommer fortsätta såhär.
    Va någon som sa något till mig att det kunde vara livmodersinflammation men när jag googlade symptom
    så stod det ju inget om att dom blöder.
    Bara att det är ökad risk att få det efter löp.

• ja88

De kan ha flytningar när de har livmoderinflammation, ja. Röda, rödbruna, variga... är det helt normal löpblödning, normal svullnad och i övrigt normalt löpbeteende?

Ibland hittar de på "lustigheter" med sina löp utan att något är fel - tätare än vanligt eller tvärtom, längre eller kortare än vanligt osv. Allrahelst om man har fler tikar, eller umgås mycket med andra tikar, det är nämligen väldigt vanligt att tikar både drar igång samt väntar in varandra med sina löp, ibland även om det inte alls är dags för dem just då. Men man ska ändå vara lite uppmärksam för störningar i löpmönstret KAN också vara lite varningssignaler.

Förutsett att tiken mår bra, beter sig helt normalt och är feberfri skulle jag avvakta. Brukar hon vara trött och ha dålig aptit under löp?

• Sandylicious

ja det är som ett helt valigt löp med blödning svullnad osv.

Hon brukar vara trött och inte lika glad i maten. Så det är som det brukar vara.

Vad ska jag kolla efter för varningstecken?

Hon umgås inte så mycket med andra hundar, men det bor två andra tikar i samma trapphus som oss.

• mörlin

Går en utbildning i hundträning och där har vi precis tagit upp just det här med löp och hormoner. Har fått lära mig att om en tik löper mer än 2 ggr per år kan det bero på att den har cystor på livmodern men kan oxå bero på något fel på sköldkörteln. Många veterinärer talar inte om detta utan insisterar istället på kastration. Om de gör det. Ber du dem att de gör ett ultraljud. Då kan de se både om det beror på cystor eller sköldkörteln. Båda de problemen kan fixas på annat sätt. En kastration kan innebära många biverkningar så gör aldrig det utan noga övervägande och ultraljud. Prata gärna med fler veterinärer isf.. Är absolut inte ute efter att skrämma upp dig! Hoppas att du slipper hela den här processen och att det bara är en engångsförteelse. Lycka till!

• Sandylicious
    mörlin skrev 2010-11-18 19:37:57 följande:
    Går en utbildning i hundträning och där har vi precis tagit upp just det här med löp och hormoner. Har fått lära mig att om en tik löper mer än 2 ggr per år kan det bero på att den har cystor på livmodern men kan oxå bero på något fel på sköldkörteln. Många veterinärer talar inte om detta utan insisterar istället på kastration. Om de gör det. Ber du dem att de gör ett ultraljud. Då kan de se både om det beror på cystor eller sköldkörteln. Båda de problemen kan fixas på annat sätt. En kastration kan innebära många biverkningar så gör aldrig det utan noga övervägande och ultraljud. Prata gärna med fler veterinärer isf.. Är absolut inte ute efter att skrämma upp dig! Hoppas att du slipper hela den här processen och att det bara är en engångsförteelse. Lycka till!
    Tycker du jag borde vänta och se till nästa löp innan jag kontaktar veterinär, eller är det brådskande tror du?
  • mörlin

Vet inte. Har inte kommit så jättelångt på det spåret än men ska maila min lärare å fråga. Vad är det för hundras du har?

• Sandylicious

Papillon/cavalier vore jättesnällt om du kunde kolla :)

• qenzo

Sandy, om du är orolig är det väl bättre att kontakta veterinär i "onödan"? Varför ens tveka?
    Min tik hade inga problem alls, förrän hon var gammal, då hon fick cancer. Vilket inte hade med löpen att göra. Men är jag det minsta tveksam över mina hundars beteende ringer jag hellre vet. för många gånger än för få. 

• ja88

Ang varningssignaler så kan man vara uppmärksam på ökad törst, att blödningen blir onormal (illaluktande, brun eller varig) samt självklart påverkat allmäntillstånd. Men annars skulle jag inte göra någonting i nuläget. Visar det sig att tiken fortsätter löpa med extremt täta intervaller så kan det däremot vara lämpligt att åka in för en koll.

Tiken genomgår samma hormoncykel kring varje löp. Förlöp, höglöp, "dräktighetstid" (de har förhöjda halter av dräktighetshormon/progesteron i kroppen i ca 2 månader från höglöpet oavsett om de är parade eller ej) och sedan en viloperiod tills det drar igång igen. Det säger ju sig självt att det i längden blir en stor påfrestning för kroppen om tiken regelmässigt löper med 2-3 månaders mellanrum, då "viloperioden" blir väldigt kort.

Håller inte med. Tycker kastrering är ett bra val för tikar som inte ska avlas på, särskilt om de har jobbiga eller täta löp, blir märkbart skendräktiga osv. Man räknar med att upp till var fjärde tik drabbas av pyometra förr eller senare i livet och självklart är det bättre att kastrera en ung och frisk hund än en äldre/sjuk. Det finns också undersökningar som tyder på att tikar som blir rejält skendräktiga eller löper ofta har större risk att drabbas av pyometra... Jag vet inte vad du menar med "många biverkningar". Förändrad pälskvalitet och lättare att lägga på sig är de vanligaste. Ca 10% drabbas av inkontinens (som det finns medicinering mot). Jag har kastrerat 3 tikar i samband med kejsarsnitt och ingen av dem har påverkats ett dugg...
  • Morkullan

En papillon jag känner löper 3 ggr per år så det kanske är vanligt hos den rasen att löpa ofta?

Kanske är det andra tikar i närheten som dragit med henne i sina löp? Hundar fungerar ofta så att de synkroniseras för att kunna paras samtidigt, och därmed kunna ta hand om/amma varandras valpar om någon tik skulle dö under valpningen. Naturen är väldigt fiffig!

Om hon verkar må bra så skulle jag avvakta och se när nästa löp kommer. Kolla med andra tikägare i närheten om deras tikar löper nu eller gjort alldeles nyss.

• Ova
    Cystor på äggstockarna kan vara hormonproducerande och ge löpstörningar och kastrering är förstahandsvalet som behandlingsmetod. Sköldkörtelsjukdom är en av de mest överdiagnostiserade sjukdomarna och löprubbningar är inte huvudsymtom, men när det påverkar löpen så ger det uteblivna löp. Du kan heller inte se sköldkörtelrubbningar med ultraljud (om du inte letar cystor/tumörer på sköldkörteln).

Det är inte ovanligt med oregelbundna löp på en ung hund. Det mest typiska symtomet på livmoderinflammation hos hund är ökad törst (>5dl/10kg/dygn)
  • Sandylicious

Tack så mycket.
    Jag känner att jag avvaktar med att ta henne till veterinär då aptiten är tillbaka, vatten dricker hon som vanligt och som sagt kan det ju vara oregelbundet i början. Så jag avvaktar och ser.

Så länge hon inte löper igen om två månader tror jag ej att det är något problem.

Tack för alla bra svar!

Svar på tråden 2årig tik som löper igen efter 2 månader, hjälp!