Ang varningssignaler så kan man vara uppmärksam på ökad törst, att blödningen blir onormal (illaluktande, brun eller varig) samt självklart påverkat allmäntillstånd. Men annars skulle jag inte göra någonting i nuläget. Visar det sig att tiken fortsätter löpa med extremt täta intervaller så kan det däremot vara lämpligt att åka in för en koll.
Tiken genomgår samma hormoncykel kring varje löp. Förlöp, höglöp, "dräktighetstid" (de har förhöjda halter av dräktighetshormon/progesteron i kroppen i ca 2 månader från höglöpet oavsett om de är parade eller ej) och sedan en viloperiod tills det drar igång igen. Det säger ju sig självt att det i längden blir en stor påfrestning för kroppen om tiken regelmässigt löper med 2-3 månaders mellanrum, då "viloperioden" blir väldigt kort.
mörlin skrev 2010-11-18 19:37:57 följande:
Går en utbildning i hundträning och där har vi precis tagit upp just det här med löp och hormoner. Har fått lära mig att om en tik löper mer än 2 ggr per år kan det bero på att den har cystor på livmodern men kan oxå bero på något fel på sköldkörteln. Många veterinärer talar inte om detta utan insisterar istället på kastration. Om de gör det. Ber du dem att de gör ett ultraljud. Då kan de se både om det beror på cystor eller sköldkörteln. Båda de problemen kan fixas på annat sätt. En kastration kan innebära många biverkningar så gör aldrig det utan noga övervägande och ultraljud. Prata gärna med fler veterinärer isf.. Är absolut inte ute efter att skrämma upp dig! Hoppas att du slipper hela den här processen och att det bara är en engångsförteelse. Lycka till!
Håller inte med. Tycker kastrering är ett bra val för tikar som inte ska avlas på, särskilt om de har jobbiga eller täta löp, blir märkbart skendräktiga osv. Man räknar med att upp till var fjärde tik drabbas av pyometra förr eller senare i livet och självklart är det bättre att kastrera en ung och frisk hund än en äldre/sjuk. Det finns också undersökningar som tyder på att tikar som blir rejält skendräktiga eller löper ofta har större risk att drabbas av pyometra... Jag vet inte vad du menar med "många biverkningar". Förändrad pälskvalitet och lättare att lägga på sig är de vanligaste. Ca 10% drabbas av inkontinens (som det finns medicinering mot). Jag har kastrerat 3 tikar i samband med kejsarsnitt och ingen av dem har påverkats ett dugg...