• Anonym (rädd)

Svullen ond lymfkörtel i ljumsken.. :( hjälp

För några dagar sedan så fick jag ont i ljumsken, kände då en knöl.
    Det gör inte längre lika ont, men sökte läkare för det för säkerhets skull.

Han vågade inte uttala sig om någonting, men uppskattade den till ca 1 cm.
    Jag fick sen gå och lämna blodprov, det enda jag såg var att han skrivit crp, vita blodkroppar, diff och sen var det någonting mer.

Svaren skulle komma inom någon dag...

Jag håller på att bli tokig, jag som alltid är så nojig förväntade mig ett svar som "nej då det är inget farligt" och att sen kunna glömma det. Men istället bölar jag som en idiot från och till. Hann precis innanför dörren och sen säckade jag ihop i trappan.

Jag vill inte ha cancer, jag vill inte dö.
    Avskyr när det inte bara sägs "det är inget".

Känns som att det kommer bli ett svar jag inte vill ha den här gången...

• Svar på tråden Svullen ond lymfkörtel i ljumsken.. :( hjälp
  • Anonym (rädd)

Det var inte snabbsänka de tog, har jag förstått efter lite läsande.

• Runawaybride

Jag hade också en knöl i ljumsken en gång och ringde sjukvårdsupplysningen, men de sa att det inte var något farligt. Minns inte riktigt vad de sa att det var...en inflammerad hårsäck eller något kanske. Och att det skulle gå tillbaka. Men det är ju bra att du har kollat upp det och att läkaren tog dig på allvar, OM det skulle vara något.

• Anonym

Men det är infektionsprover de har tagit, och det är förstås också vad de tror att din svullna lymfkörtel beror på. Har du varit sjuk? Haft något sår? 

Jag har haft svullna lymfkörtlar många gånger utan att det varit något farligt alls.
    Hoppas att du kan ta det lite mer med ro när du fått svar på de tagna proverna.  

• Anonym (rädd)

Inflammerade hårsäckar har jag haft innan, det här är inte samma :(
    Jag hoppas så på att det bara är för att jag har en infektion eller någonting.
    Jag är så äckligt rädd just nu

• Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2010-11-18 18:00:03 följande:
    Men det är infektionsprover de har tagit, och det är förstås också vad de tror att din svullna lymfkörtel beror på. Har du varit sjuk? Haft något sår? 

Jag har haft svullna lymfkörtlar många gånger utan att det varit något farligt alls.
    Hoppas att du kan ta det lite mer med ro när du fått svar på de tagna proverna.  
    Okej, då vet jag vad det är för prover de tagit, har inte en aning om vad det handlar om, bara crpn.

Om jag är sjuk vet jag inte, har haft alldeles för mycket för att känna efter.
    Det enda som jag vet är att jag har ont i leder och huvudet och att maken säger att jag är varm.
    Men om det räknas som sjuk vet jag inte.

Nej, han frågade om jag blivit biten eller något men inga sår.
  • Edah

Usch vad tufft för dig... lång väntan! Har du någon nära som du kan lätta på trycket hos? Sen tycker jag att du kan ringa labb imorgon och förklara hur orolig du är och se om du kan få svar innan helgen. Kanske kan de fixa det om proven är analyserade redan... annars får du försöka hitta sätt att stå ut!

Håller tummarna för att det inte är något!
    kram 

• Anonym (rädd)

Jag ringde till VC innan idag för läkaren sa att ev. kunde de komma i eftermiddags eller som i morgon.
    Men i eftermiddags hade de inte kommit. Så i morgon ska jag försöka sova så länge som möjligt och ringa efter det. Är jag vaken så kommer jag att ringa onödigt tidigt.

Jag har min man, men barnen är vakna så att prata om någonting nu funkar inte.
    Annars ingen att prata med. Han mår ju också skitdåligt av det här så det känns elakt att slänga över allt på honom.

• Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2010-11-18 18:03:26 följande:
    Okej, då vet jag vad det är för prover de tagit, har inte en aning om vad det handlar om, bara crpn.

Om jag är sjuk vet jag inte, har haft alldeles för mycket för att känna efter.
    Det enda som jag vet är att jag har ont i leder och huvudet och att maken säger att jag är varm.
    Men om det räknas som sjuk vet jag inte.

Nej, han frågade om jag blivit biten eller något men inga sår.
    Jag tror att du är sjuk (inte något farligt!) och att din lymfkörtel reagerar som den ska och gör sitt jobb. De rackarna är ju igång och bekämpar de saker som drabbar oss, då och då blir en av dem så stor att den går att känna från utsidan. Inte ovanligt att det är någon av de vi har i ljumskarna. 

Däremot är det ovanligt att cancer upptäcks på det sätten och av den orsaken (även om det givetvis kan hända - allt kan ju hända). Jag har för mig att rekommendationen är att uppsöka läkare om lymfan är över två centimeter i diameter. Fast nu har ju du redan sökt, vilket är väldigt bra eftersom du ju känner dig så orolig. Du ska se att det blir bra. Jag håller tummen för dig, och hoppas att du kan ha en bra kväll. Vräk dig på tv-soffan och se något kul på tv. En schyst tv-serie på dvd kanske?  
  • Anonym (rädd)

Ska försöka lägga mig sen när barnen har lagt sig.
    Håller på med middagen. Tur det vanliga livets rutiner fortsätter även om huvudet är kaos :)

• McIris

Men svullna lymfkörtlar som dessutom ömmar är ju tecken på att du har nån infektion i kroppen. Jag hade precis så för några månader sen, en jätteöm knöl i vänster ljumske och en lite mindre knöl precis bredvid som också ömmade. De ömmade lite mindre allt eftersom och blev mindre allt eftersom, men det tog nog en vecka eller två minst innan de var helt borta. Jag hade nån slags tandköttsonflammation o tänkte att det nog var därför.

Svar på tråden Svullen ond lymfkörtel i ljumsken.. :( hjälp