• Cia D

hur bota vattenskräck?

Min son som är 2,5 blir helt hysterisk varje gång han ska duscha överkroppen och tvätta håret, detta sedan ca ett  halvår tillbaka. Att duscha underkroppen går bra, det gör vi ofta när han bajsat.

Kan inte minnas att något hänt som kan ha skrämt honom för vatten. Har köpt en schamporing och den leker han gärna med, men vill inte ha den i duschen...

Nu undrar jag: har ni varit med om något liknande med era barn, och hur gjorde ni?
    Tacksam för många och snabba svar!

• Svar på tråden hur bota vattenskräck?
  • Hallonmun

Prova att ta av munstycket på slangen, eller hälla med en kanna.

• BymBym

Vår lilla tjej vägrar också duscha håret. Vi har en skål som vi sköljer med när schampot ska bort.

• JAG är BÄST

Vårt troll var LIVRÄDD för vatten då vi fick honom,,,vi lät honom blöta håret själv med små plasmuggar med vatten i.
    Allt som han vart rädd för har vi busat & lekt fram på hans villkor och det har funkat.

• Cia D

Ja, kanske är det själva duschstrålen han är rädd för... Ska prova andra sätt att sköljs så får vi se. Han brukar säga "lite, lite (vatten)".

• katten korven

Vi lekte bort det med hjälp av en vattenkanna formad som en elefant. Elefanten kissade med snabeln på benen, på magen i nacken och så vidare, till sist kissade elefanten bort schampot.. Numera går det kanon utan elefanten..

• JAG är BÄST
    Cia D skrev 2010-11-18 19:45:12 följande:
    Ja, kanske är det själva duschstrålen han är rädd för... Ska prova andra sätt att sköljs så får vi se. Han brukar säga "lite, lite (vatten)".
    Vad händer om ni ger han vattenslangen själv och han får spola på sin kropp själv? och tvåla in mage & ben själv + spola bort det själv?
    Så säger ni att ni hjälper med ryggen coh schamponera in håret så får han skölja ut schampot själv.
    Testa det kan ju inte bli mer än fel,,eller hur
  • canmamma

Jag tror (harklar mig och sätter på mig en viktig min) att det är så överväldigande att tvåtta håret om man är rädd för det att det är svårt att vänja sig. Samtidigt är det inte livsnödvändigt att tvätta håret och det är därför helt ok att låta processen ta lite tid. Ingen kommer att dö om ni inte tvättar sonens hår på en månad. Duscha honom varje dag eller kanske tom två gånger om dagen och jobba på att vänja honom vid liiiite mer ingående duschning varje gång. Försök lägga det på en nivå där han fortfarande är lugn och kan ha lite roligt med er, men ändå puschas att vänja sig vid vattnet. Underkroppen var ju ok för honom att duscha men var tror du nästa gräns går? En armbåge? En axel? Ett öra kanske? Varmt vatten som duschar över ryggen? Blöta ner bakhuvudet? Stå under duschen till ni har räknat till en, två, tio flodhästar?

Har du testat att leka biltvätt? Duscha med paraply (inte så effektivt, men blöta blev vi alla)? 

Lycka till! 

• Cia D

Tack för alla bra tips! Ska börja testa imorgon eller på lördag när vi är lediga. Får väl vara i badkaret med honom o dra för duschdraperierna, så får han leka o stänka så mkt han vill. Har vi tur kan det funka o t.o.m. bli kul!Skrattande

Svar på tråden hur bota vattenskräck?