Vilka kryddor är okej i barnmat?
Ja, som rubriken.. vilka kryddor får man använda när man gör egen barnmat?
Ja, som rubriken.. vilka kryddor får man använda när man gör egen barnmat?
Alla! Ej för mkt salt dock.. Har alltid kryddat barnens mat ordentligt. De har alltid älskat det!!
Allt. Vi har undvikit salt i början (finns ofta i mixade kryddor också, t ex aromat, grillkrydda, pepparmix etc), men allt annat är kul att testa. Sonen föredrar nu välkryddad mat, inte nödvändigtvis starkt, men är väldigt kinkig med sånt som är helt okryddat (smaklöst).
Vad jag vet är inte kryddor skadliga för barn, om man nu bortser från salt som man inte ska ge till små barn.
Jag använder curry, vitlök, svartpeppar, timjan & vitpeppar till sonens mat. Han är 7 månader.
jag använde alla kryddor utom salt..
sonen är 1.5 år nu ocg han älskar stark mat. vitlök chili och curry är hans favoriter
Min tjejs favorit kryddor var - persilja, dill, vitlök, lök, peppar, muskot ( min svägerska som fick barn för 20 -11 år sen sa dock att man skulle vara försiktig med muskot men jag har inte kunnat hitta något om det i fakta blad från bvc eller livsmedelsverket)
Ja,typ allt utom salt. Jag brukade använda persilja,peppar av olika slag,dill,gräslök,paprikakrydda mm
Kryddor är inte skadliga på något sätt (men man ska inte överdosera tex muskot och bittermandel, inte till vuxna heller). Däremot ska man vara försiktig med kryddblandningar som tex aromat som innehåller saker som inte är kryddor, som olika smakförstärkare och annat som inte är nyttigt .(Åtminstone vet man inte säkert att det är ofarligt, men alla är inte godkända som tillsatser i hundmat tex, vilket borde vara en varningsklocka.)
Tusen tack för era svar :)
..nu ska det lagas en massssa mat :)