• Nile

Båda barnen i baksätet?

Hur har ni 2-barnsföräldrar gjort med barnen i bilen?
    Är det någon som har haft båda barnen i baksätet med bilstolarna (airbag i framsätet)?

• Svar på tråden Båda barnen i baksätet?
  • Fru Sveden

Vi har äldsta fram (2,5år) och yngsta bak (4månader). Airbagen fram är naturligtvis avstängd. Vi har så man kan stänga av och på den i handsfacket

• Queen Of Darkness

Jag har just nu 2 barn i baksätet i en volvo s40. Oerhört trångt om plats men vi är på gång med bilbyte så sen blir det bättre. har stora tjejen (3½) bakåtvänd i en hi-way bakom passagerarsätet (är man över 1.65 är det trångt att sitta framför) och lilla tjejen (2år) bakåtvänd i en hi-way i mitten. Hon har inget benutrymme alls men är så liten så det inte gör ngt. Bakom föraren (han är lång - 1.90) får jag plats, knappt, och jag är 1.64.
    Vi väntar nr 3 och därför ska vi skaffa större bil, hade vi inte väntat tillökning hade jag sett till att airbagen kopplades ur och ett barn satt fram och ett bakom för just nu känns våran lösning bara som en tillfällig lösning. man blir tokig varje gång man ska få in lillan i mittenstolen

♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
  • Mälaröbo

Så länge de använt bakvända stolar har de fått seta fram. När de vändes framåt fick de åka i baksätet.

• enmamma

Vi har alltid haft barnen bak,funkar bra,
    Bara att ladda upp med nappar och leksaker innan du kör iväg

• Begga

Båda sitter i baksätet i våran bil.  Storebror (5 år) framåtvänt och lillebror (9 mån) såklart bakåtvänd och dessutom i mitten så att både storebror och/eller en vuxen bredvid kan underhålla om han blir grinig.

• principessan

Vi har haft våra bak från början pga att vi har en airbag fram som inte kan kopplas ur. Det har funkat toppen. 

• Agnes Grey

Har alltid haft båda två i baksätet. Hur smidigt som helst. Nu sitter en framåtvänd och en bakåtvänd. När båda var bakåtvända hade barnet bakom förarsätet en bilstol med "ben" eftersom maken och jag har en viss längdskillnad.

• Nile

Skönt att höra att några har båda barnen bak och att det fungerar ok. Tack för alla svar!

• Ensam8101

Vi har en sjusittsig Chrysler, 6 åringen och 2 åringen längst bak och framåtvända lillkillen 4 månader mitten fåtöljen bakåt. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha barnen fram. När man ser en barnfamilj i bilen så sitter en vuxen där bak? Hur kul är det? För oss har det alltid funkat kanon med barnen bak:)

• Firren1

Vi har en sexsittsig Chrysler. Båda barnen sitter i varsin fotölj (i bilbarnstol) i mitten, längst fram sitter vi vuxna
    och längst bak har vi hundbur, barnvagn och packning.

• cicci85

Vi hade i ena bilen båda bakåtvända i baksätet, den ena i mitten så vi kunde flytta förarsätet som vi ville och den andra bakom passagersätet. I andra bilen ett barn i fram och den andra i bak.

Ensam8101 skrev 2010-11-18 20:23:51 följande:
    Vi har en sjusittsig Chrysler, 6 åringen och 2 åringen längst bak och framåtvända lillkillen 4 månader mitten fåtöljen bakåt. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha barnen fram. När man ser en barnfamilj i bilen så sitter en vuxen där bak? Hur kul är det? För oss har det alltid funkat kanon med barnen bak:)

2-åring framåtvänd?Förvånad det skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha!

• Ensam8101

Det funkar alldeles utmärkt! I de flesta andra länder i världen så sitter barnet framåtvänt så varför skulle det inte funka här? Dom säljer ju framåtvända stolar i Sverige också.
    Alla gör på sitt sätt och det som funkar bra för dom. För oss hade det inte funkat så bra bakåtvänt, bra att det gör det för er:)
    Kram till er alla i kväll

• cicci85
    Ensam8101 skrev 2010-11-18 22:19:10 följande:
    Det funkar alldeles utmärkt! I de flesta andra länder i världen så sitter barnet framåtvänt så varför skulle det inte funka här? Dom säljer ju framåtvända stolar i Sverige också.
    Alla gör på sitt sätt och det som funkar bra för dom. För oss hade det inte funkat så bra bakåtvänt, bra att det gör det för er:)
    Kram till er alla i kväll

Jo, så länge man inte krockar så funkar det ju såklart... Men om du krockar så är det ju 5 gånger större risk att ditt barn dör i olyckan än om du hade valt att låta den åka säkert...! Tyvärr dör det ju måånga fler barn utomlands i bilolyckor Förra året dog inte ett enda barn i sverige som satt i bakåtvänd stol.

Svar på tråden Båda barnen i baksätet?